طرز تهیه دمی گوجه خوشمزه با سیب زمینی بدون گوشت

به گزارش تور تایلند ارزان، دمی گوجه فرنگی که با نام دمپختک گوجه هم شناخته می گردد یکی از غذاهای بسیار ساده و خوشمزه ایرانی است،

طرز تهیه دمی گوجه خوشمزه با سیب زمینی بدون گوشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از چی شی

مواد لازم:

برنج2 پیمانه

گوجه فرنگی4 عدد درشت

پیاز2 عدد متوسط

رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری

سیب زمینی1 عدد درشت

کره25 گرم

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه دمی گوجه ساده ابتدا برای پخت انواع دمپختک باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید که انواع دمپختک ها را نباید به صورت آبکشی و برنج دان دان درست کنید، دمپختک باید به صورت کته پخته گردد که علاوه طعم بهتر ، مواد مغذی آن نیز بیشتر است.

مرحله دوم

ابتدا برنج را پس از پاک کردن، نسبت به نوع آن تقریبا حدود 30 دقیقه در یک قابلمه مناسب می خیسانیم، به صورتی که آب حدود نصف یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد، سپس نصف قاشق غذاخوری نمک اضافه می کنیم.

مرحله سوم

برای آغاز پیازها را به صورت نگینی ریز یا خلالی به سلیقه خود خرد می کنیم و به همراه مقدار کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیازها طلایی و سبک شوند، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر پیازها را تفت می دهیم

مرحله چهارم

در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه ای تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته گردد. در ادامه پوست گوجه فرنگی ها و سیب زمینی ها را می گیریم و آنها را به صورت مکعبی کوچک خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سیب زمینی ها و گوجه فرنگی های خرد شده را به مقداری نمک و کره به تابه اضافه می کنیم و مواد را روی حرارت ملایم چند دقیقه تفت می دهیم تا روغن بیندازد و آب آن به طور کامل جمع گردد. در همین حین قابلمه حاوی برنج را روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله ششم

اجازه می دهیم تا آب موجود در قابلمه برنج تبخیر گردد سپس زمانی که مقدار کمی آب داخل قابلمه به جامانده بود مخلوط گوجه فرنگی تفت داده شده را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی با برنج مخلوط می کنیم تا زمانیکه آب برنج جمع گردد.

مرحله هفتم

پس از تبخیر شدن آب موجود در قابلمه حرارت زیر قابلمه ار کم می کنیم و زیر قابلمه یک شعله پخش کن قرار می دهیمتا ته دیگ برنج نسوزد. حدود 45 دقیقه زمان برای دم کشیدن برنج احتیاج است، در سرانجام دمی گوجه فرنگی را به همراه ترشی یا سالاد شیرازی سرو می کنیم.

نکات پخت دمی گوجه

دمی گوجه با گوشت چرخ نموده

برای مقدار مواد بالا حدود 200 تا 300 گرم گوشت چرخ نموده را پس از اینکه پیاز را به همراه ادویه ها تفت دادیم اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و باقی مراحل را مانند بالا ادامه می دهیم.

فقط قبل از اینکه بخواهیم سیب زمینی را به تابه اضافه کنیم، بعد از اضافه کردن رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی نصف فنجان آب به تابه اضافه می کنیم و درب تابه را 30 دقیقه می گذاریم تا آب کشیده گردد و گوشت به طور کامل بپزد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1498

به "طرز تهیه دمی گوجه خوشمزه با سیب زمینی بدون گوشت" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه دمی گوجه خوشمزه با سیب زمینی بدون گوشت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دمی گوجه خوشمزه با سیب زمینی بدون گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید