قانون مالیات خانه های خالی به بایگانی برمی شود؟

به گزارش تور تایلند ارزان، سامانه ملی املاک و اسکان به اسم پایگاه اطلاعاتی شناسایی خانه های خالی، بعد از حدود 6 سال تأخیر در ابتدای امسال به بهره برداری رسید وزارت راه و شهرسازی می گوید تا به امروز فهرستی مشتمل 1.3 میلیون واحد مسکونی را به اسم خانه های خالی تهیه و برای سازمان امور مالیاتی ارسال نموده است؛ اما سازمان امور مالیاتی اطلاعات مربوط به خالی بودن اغلب این خانه ها را ناکافی و غیرقابل استناد می داند و پیش ازاین اعلام نموده است که نمی تواند آن را مبنای صدور برگه مالیاتی قرار دهد.

قانون مالیات خانه های خالی به بایگانی برمی شود؟

طولانی شدن اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی از سال 94 تا به امروز، این فرضیه را در بعضی منتقدان تقویت نموده است که از ابتدا و حداقل در این دولت قرار نبوده که مالیات خانه های خالی اخذ گردد و بر همین اساس، اجرای قانون از ابتدای مرداد هم همه گیر و کاری نخواهد بود. در این میان استقبال اندک جامعه برای خوداظهاری املاک و سکونتگاه در سامانه ملی املاک و اسکان و تمدید 4 ماهه مهلت ثبت نام در این سامانه، فرضیه کش دادن ماجرای مالیات خانه های خالی و نبود عزم جدی برای اجرای این قانون را تقویت نموده است.

در این شرایط، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی توپ را به زمین سازمان امور مالیاتی انداخته و اعلام نموده است که باوجود انجام وظیفه این وزارتخانه در شناسایی و معرفی خانه های خالی، این سازمان امور مالیاتی بوده که فهرست ارائه شده برای خانه های خالی را نپسندیده است.

پیش ازاین هم اسلامی که بارها از شناسایی یک میلیون و 300 هزار خانه خالی به وسیله سامانه املاک و اسکان اطلاع داده بود و حالا در پاسخ به منتقدانی که اجرای این طرح را شکست خورده اسم می نمایند، می گوید: وزارت راه و شهرسازی، فهرست خانه های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده و این سازمان موظف است طبق قانون از مرداد 1400 از این خانه های خالی مالیات اخذ کند؛ اما فهرست ارائه شده از وزارت راه را نمی پسندد.

تعویق در شفافیت

فاز خود اظهاری ثبت املاک مسکونی در سامانه جامع املاک و اسکان بر اساس اصلاحیه ماده 64 مکرر قانون مالیات های مستقیم موسوم به قانون مالیات بر خانه های خالی، اصلاح شده در دی ماه 1399 در حال اجراست. قرار بود این فرایند که از 19 فروردین سال جاری شروع شده است طبق قانون در مدت 2 ماه به انتها می رسید، اما استقبال نکردن خانوارها از ثبت اطلاعات ملکی خود موجب شد که با مصوبه ستاد کرونا، فرایند ثبت اطلاعات تا انتها شهریورماه تمدید گردد. در میان خود وزیر راه هم مدتی قبل و پس از انتها وقت مقرر اولیه، اظهار داشت که تنها یک خانه دارد و هنوز وقت ننموده است که آن را در سامانه ثبت کند!

به گزارش همشهری آنلاین، در این میان به نظر می رسد، خانوارهای ایرانی بیشتر از آنکه وقت ثبت اطلاعات خود را روی این سامانه نداشته باشند، از درج اطلاعات خود گریزان هستند. در این میان تهدیدهایی مانند قطع یارانه هم نتوانست آنها را قانع کند که در موعد مقرر اقدام به ثبت اطلاعات ملکی و مسکونی خود نمایند و حالا باید دید که تا انتها شهریورماه چه اتفاقی دراین باره خواهد افتاد؟

بعضی کارشناسان هم معتقدند که عزم دولت دوازدهم برای اجرای این قانون جدی نیست. بعلاوه بعضی دیگر از کارشناسان معتقدند که در شرایطی که بر تعداد واحدهای مسکونی در کشور، آن چنان که باید و شاید اضافه کرده نشده است و کمبود آن احساس می گردد؛ مبلغ رهن و اجاره در کشور آن چنان بالاست که صاحبان واحدهای مسکونی ترجیح می دهند آن را اجاره دهند. بنابراین تعداد واحدهای خالی آن قدر نیست که در خصوص آن تبلیغ می گردد.

سازمان امور مالیاتی چه می گوید؟

22 خرداد سال جاری و درحالی که وزیر راه از ارائه فهرست یک میلیون و 300 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی خبر برای صدور برگه های مالیات خبر می داد، محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی درباره صدور برگه های مالیاتی برای مالکان این واحدهای خالی از سکنه اظهار کرد: خروجی سامانه اسکان، تا به امروز واحد مسکونی خالی از سکنه نبوده؛ چون الصاق مذکور صورت نگرفته و خروجی ای که دقیقاً معین کند کدام واحد مسکونی خالی از سکنه است، از این سامانه تا به امروز به دست نیامده است.

او در گفت وگو با رسانه ها، یادآور شد: احتمالاً محتوای سامانه اسکان تا به امروز بدین شکل تکمیل نبوده که بتواند چنین اطلاعاتی را به ما بدهد؛ به موجب قانون ما صرفاً می توانیم به واحدهایی که به وسیله سامانه املاک و اسکان، بر خالی بودن صحه گذاشته گردد را ملاک قرار دهیم؛ نمی توانیم خودمان غیر از خروجی سامانه، اقدام دیگری انجام دهیم.

به گفته علیزاده، همان خروجی سامانه اسکان را ملاک اعمال مالیات قرار می گیرد: اگر واحد مسکونی ای که به وسیله سامانه اعلام گردد، خالی از سکنه باشد، مشمول معین مالیات مربوطه خواهد شد. مگر اینکه مالک آن نسبت به این موضوع اعتراض کند که این واحد خالی از سکنه نبوده است.

او در خصوص اینکه از طرف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، فهرستی از سوی واحدهای خالی موجود در سامانه اسکان به سازمان امور مالیاتی ارائه شده یا خیر؟ گفت: تا به امروز خروجی ای نداشته؛ چون هنوز مردم می توانند به سامانه املاک و اسکان مراجعه نمایند و در سامانه مذکور، اطلاعات خود را ثبت نمایند.

زمان اجرای قانون

وزیر راه در یک برنامه تلویزیونی، با بیان این که هدف از ایجاد سامانه ملی اسکان و املاک شناسایی احتیاج واقعی مسکن و تعداد واحدهای خالی است، اظهار کرد: تا امروز حدود 3 میلیون خانوار در این سامانه اطلاعات سکونتی خود را ثبت نموده اند که به علت عدم ثبت اطلاعات از سوی بخش عمده ای از مردم، زمان ثبت نام تمدید شده است.

اسلامی اضافه کرد: با ثبت اطلاعات سکونتی مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می کنیم، اضافه کرد: بعلاوه با این کار قیمت واقعی مسکن در بازار معین شده و ضمن جلوگیری از حضور دلالان و سوداگران از ایجاد التهاب در بازار مسکن جلوگیری به عمل می آید.

او مجدداً از شناسایی یک میلیون و 300 هزار خانه خالی به وسیله سامانه ملی املاک و اسکان اطلاع داد و گفت: سازمان امور مالیاتی موظف است طبق قانون از مرداد 1400 از این خانه های خالی مالیات اخذ کند. فهرست خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده، اما این سازمان نحوه ارائه فهرست را نمی پسندد. کوشش می کنیم با همکاری سایر دستگاه ها بتوانیم نحوه موردپسند فهرست سازمان امور مالیاتی را ارائه کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1904

به "قانون مالیات خانه های خالی به بایگانی برمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون مالیات خانه های خالی به بایگانی برمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید