مصائب دائمی پل های موقت خرم آباد، پارکینگ خرم رود زیر آب رفت

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرنگاران - گروه استان ها: خرم آباد به عنوان شهری که در میان دره شکل گرفته و در مرکز آن نیز رودخانه ای بزرگ جاری است در پی هر بارندگی با سرازیر شدن آب از کوه های اطراف به سمت مرکز شهر با معضلی به نام آب گرفتگی در حالت خوش بینانه و سیلاب در حالت نسبتاً بدبینانه ای روبرو است و این امر نکته ای است که باید در برنامه ریزی و مدیریت شهری موردتوجه متصدیان امر قرار گیرد.

مصائب دائمی پل های موقت خرم آباد، پارکینگ خرم رود زیر آب رفت

این در حالی است که پاییز سال جاری با شدت دریافت بارندگی ها بارها شاهد آب گرفتگی معابر، زیرگذرها و زیرآب رفتن پل های موقت سطح شهر بوده ایم، پل هایی که برای تسهیل در تردد و مدیریت ترافیک شهری قرار بود مدت کوتاهی بر روی رودخانه خرم آباد احداث شده و به یاری مدیریت شهری بیاید ولی حالا سال هاست باوجود یدک کشیدن نام موقت دیگر، دائمی شده اند.

از سوی دیگر ایجاد پارکینگ موقت در بستر رودخانه از دیگر اقدامات غیر کارشناسی بود که در خرم آباد شاهد آن بودیم تا در هر بارندگی محوطه این پارکینگ زیرآب رفته و این اقدام با اماواگرهای زیادی روبرو گردد، اقدامی که به رغم مخالفت ها همچنان استمرار دارد.

هشدارهایی که جدی گرفته نشد

باوجوداینکه بعضی کارشناسان هشدار داده بودند که با تبدیل قسمتی از بستر رودخانه به پارکینگ امکان طغیان رودخانه هنگام بارش باران و بروز سیل در مرکز استان وجود دارد ولی متولیان امر به این هشدارها توجه نکردند.

خاطره بد پارکینگ شدن بستر رودخانه در استان قم هنوز در اذهان عمومی باقی مانده که براثر این اقدام و با وقوع سیلاب چند نفر از هم وطنان جان خود را ازدست داده و خودروهای زیادی در سیلاب غرق شدند اما بااین حال رودخانه خرم آباد بدون مطالعات کارشناسی به پارکینگ تبدیل شد.

حال باوجود همه این تجربه ها و هشدارها روز گذشته براثر بارش شدید باران در شهر خرم آباد شاهد زیرآب رفتن پارکینگ و پل های موقت واقع شده در بستر خرم رود بودیم.

مسئولین شهر با چه فکری رودخانه را پارکینگ نموده اند؟

یکی از شهفرایندان خرم آبادی که مشغول دریافت عکس از زیرآب رفتن پارکینگ واقع شده در حاشیه پارک شهر خرم آباد بود در تبادل نظر با خبرنگاران، از ایجاد پارکینگ در بستر رودخانه انتقاد کرد و گفت: نمی دانم مسئولان شهر با چه فکری نسبت به ایجاد پارکینگ در بستر رودخانه اقدام نموده اند.

رضا ساکی اضافه کرد: ایجاد پارکینگ در بستر رودخانه کار خطرناکی است که در صورت وقوع ناگهانی سیل می تواند خسارات زیادی به خودروها وارد کند.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان هر چه زودتر با ساماندهی درست رودخانه خرم آباد و این پارکینگ ظرفیت های گردشگری در این منطقه را ایجاد نمایند.

احداث پل های موقت غیراستاندارد در طول سال های گذشته بر روی این رودخانه ازجمله کارهای غیر فنی بود که در سال 90 موجب وقوع حوادثی در حریم این رودخانه شد تا یک خودروی پژو 405 که قصد عبور از یکی از این پل ها را در یک روز بارانی داشت در رودخانه واژگون گردد و با فداکاری مأمور هدایت و رانندگی دو سرنشین آن نجات پیدا نمایند.

شهری که با خرم رود قهر کرد

این حادثه و دیگر حوادث مشابه در جای جای کشورمان نشان داده که رودخانه برای عبور از راستا خود تعارف ندارد و تعرض به حریم رودخانه می تواند هر آن حادثه ای را خلق کند.

وجود این پل های غیر فنی در هنگام بارش شدید باران موجب بالا آمدن تراز سطح آب رودخانه و سرریزشان سیل به خیابان ها و ساختمان های مسکونی و تجاری دو طرف رودخانه می گردد به طوری که براثر بارندگی ها پل های موقت سطح شهر زیرآب رفت.

این در حالی است که پیش ازاین مسئولان مختلف استان بارها از شرایط رودخانه خرم آباد انتقاد نموده اند به طوری که هوشنگ بازوند استاندار لرستان با اشاره به بتن کردن بستر رودخانه خرم آباد، در آخرین اظهارنظر خود در این زمینه به طرح قبلی ساماندهی رودخانه خرم آباد اشاره و از این طرح انتقاد نموده بود.

هوشنگ بازوند از شهر به عنوان یک موجود زنده یاد می نماید و ادامه می دهد: عملکرد بعضی متولیان در این زمینه به گونه ای بوده که گویا شهر با رودخانه قهر نموده است و به نظر می رسد باید شرایطی فراهم گردد که شهر با رودخانه آشتی کند.

وی با یادآوری اینکه نباید رودخانه به محلی برای برطرف معضلات شهر تبدیل گردد، تصریح می نماید: باید یک شهر و مردم آن با رودخانه زندگی نمایند نه اینکه آن را به مکانی برای برطرف چالش ها و کمبودهای شهر تبدیل نمایند.

بازوند با اشاره به اینکه در خرم آباد هر مسئله ای را به گردن رودخانه انداخته اند ادامه می دهد: متأسفانه ما شاهد هستیم که مشکل ترافیک را به گردن رودخانه انداخته و با تصرف بخشی از حریم آن زیرگذر احداث نموده اند.

خرم رود بار نبود پارکینگ را هم به دوش کشید

وی می گوید: از سوی دیگر گویا باید رودخانه خرم آباد بار کمبود پارکینگ در شهر را هم به دوش بکشد به طوری که در حال حاضر بخشی از این رودخانه تبدیل به پارکینگ شده است.

استاندار لرستان به اجرای طرحی با عنوان ساماندهی رودخانه خرم آباد نیز اشاره نموده و می گوید: آخرسر هم بعضی متولیان امر تصمیم گرفته اند که رودخانه را تبدیل به یک کانال نمایند و با یک دال بتنی کف رودخانه را مسدود نموده اند.

بازوند با طرح این سؤال که با چه رویکرد کارشناسی نسبت به بتن کف رودخانه خرم آباد اقدام شده است؟ یادآور می گردد: در هیچ جایی چنین کاری صورت نمی گیرد و باید نگران تبعات این امر بود.

بازوند می گوید که احداث دو زیرگذر در حریم رودخانه خرم آباد موجب کم شدن عرض رودخانه شده که این امر تبعات خود را هم برای زیرگذر و هم برای رودخانه به همراه دارد.

استاندار قبلی هشدارها را جدی نگرفت!

این سخنان در حالی مطرح می گردد که شرکت آب منطقه ای استان لرستان به عنوان متولی حریم رودخانه ها نیز با اعلام مخالفت درزمینهٔ احداث پل های موقت پیش ازاین در این زمینه هشدار داده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان در این رابطه پیش ازاین مهر گفته بود: این شرکت مخالف احداث پل های موقت بر روی رودخانه خرم آباد با شرایط کنونی بود.

علی امید سیفی با یادآوری اینکه کار ساماندهی رودخانه خرم آباد در زمان استاندار وقت استارت زده و ابتدا این پروژه به شهرداری خرم آباد محول شد، می گوید: بعدازآن در نیمه کار مسئولیت ساماندهی رودخانه خرم آباد به شرکت آب منطقه ای لرستان واگذار شد و علیرغم اصرار مدیرعامل وقت این شرکت برای بازنگری در طرح ساماندهی این رودخانه استاندار وقت اجازه این کار را ندادند و کار به همان روال قبلی ادامه پیدا کرد.

وی در خصوص غیراستاندارد بودن بعضی پل های موقت ایجادشده بر روی رودخانه خرم آباد نیز ادامه می دهد: در دوران استاندار قبلی لرستان یعنی حبیب الله دهمرده ساخت پل های موقت در رودخانه خرم آباد در دستور کار نهاده شد و این موضوع نیز با مخالفت شرکت آب منطقه ای لرستان روبرو شد اما علیرغم این مخالفت ها پل های موقت در راستا رودخانه خرم آباد ساخته شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان با یادآوری اینکه دو دستگاه از این پل های موقت را به ما تکلیف کردند بسازیم می گوید: بنا نبود این پل ها به این صورت احداث شوند و مقررشده بود که وقتی سیل می آید این پل ها توسط بیل های مکانیکی تخریب شوند ولی ممکن است در هنگام وقوع حادثه، سیل امان ندهد.

وعده ای برای برچیدن پل های موقت

این مخالفت ها در حالی مطرح می گردد که هیچ اقدامی برای ساماندهی شرایط کنونی طی سال های اخیر صورت نگرفته تا در جلسه ستاد بحران شهرستان خرم آباد که طی هفته گذشته برگزار گردید فرماندار خرم آباد خواهان مسدود کردن پل های موقت موجود در راستا رودخانه خرم آباد هنگام وقوع بارش ها گردد.

حبیب اله خجسته پور می گوید: برای روان سازی ترافیک در شهر خرم آباد و باوجود رودخانه موجود در سطح این شهرستان پل های موقتی احداث شده است که هنگام ریزش باران های تند زیرآب می فرایند.

وی به در دست ساخت بودن سه پل در سطح شهر خرم آباد اشاره نموده و معتقد است که پل های جهادگران، مازیار و پلی در قسمت ساحلی منطقه علوی در سطح این شهرستان در حال احداث بوده که بعد از راه اندازی این سه پل که به روان سازی ترافیک یاری خواهد نمود پل های موقت جمع آوری خواهند شد.

فرماندار خرم آباد با اشاره به اینکه پیش بینی می گردد تا خاتمه سال 95 این سه پل به بهره برداری برسند یادآور می گردد: تا زمان تکمیل این پل ها از شهرداری خرم آباد درخواست می گردد در هنگام بارندگی پل های موقت را مسدود کند همچنین پلیس هدایت و رانندگی راستاهای جایگزین برای رفت وآمد مردم را تعیین نموده تا مردم دررفت و آمد با مشکل روبرو نشوند.

فراموش نکنیم رودخانه خرم آباد همواره آرام نیست

به هرروی حادثه قم و دیگر رخدادهای مشابه اولین و آخرین حوادث ناشی از تعرض به حریم رودخانه نبوده اند، به نظر می رسد زمان آن فرارسیده تا کارشناسانه تر به موضوع ساماندهی رودخانه خرم آباد بپردازیم؛ موضوعی که غفلت از آن ممکن است در آینده جایی برای جبران باقی نگذارد.

فراموش نکنیم رودخانه خرم آباد همواره آرام نیست، این روزها خرم رود وقتی بستر را بر خود تنگ می بیند راهی واحدهای مسکونی و تجاری حاشیه خود می گردد، خرم رودبارها ثابت نموده که این قدرها که خیال ما فارغ است، او آرام نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 955

به "مصائب دائمی پل های موقت خرم آباد، پارکینگ خرم رود زیر آب رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب دائمی پل های موقت خرم آباد، پارکینگ خرم رود زیر آب رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید