مهدی علی نژاد: دستورالعمل کلی برای اتمام لیگ ها نمی دهیم، پول نیست و سال سختی داریم

به گزارش تور تایلند ارزان، ورزش کشور در سال جاری با چالش های زیادی روبرو است که یکی از آنها مسائل اقتصادی متاثر از شرایط اقتصادی کشور است. علی نژاد به عنوان معاون وزیر با بیان این موضوع از حال و روز ورزش صحبت می کند.

مهدی علی نژاد: دستورالعمل کلی برای اتمام لیگ ها نمی دهیم، پول نیست و سال سختی داریم

آزاده پیراکوه - از روزی که پست معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش را برعهده گرفته، هر روز با یک ماجرای تازه روبرو شده و سعی کرده به شیوه ای متفاوت با مدیران سابق این موضوعات را مدیریت کند. حالا هم که، شیوع ویروس کرونا و روبروه با کلی برنامه لغو شده؛ المپیکی که به تعویق افتاده و ورزشکارانی که در منزل خود را آماده نگه می دارند. همه اینها نشان می دهد که مهدی علی نژاد و همکارانش در وزارت ورزش چه سال سختی را پیش رو دارند؛ به خصوص اینکه با توجه به مسائل اقتصادی، بسیار بعید است پول قابل توجهی به ورزش کشور تزریق شود. به بهانه همه این چالش ها با علی نژاد همکلام می شویم تا شاید به بخشی از سؤالاتی که در حوالی این چالش ها وجود دارد، پاسخ داده شود.

تحلیل تان از تعویق المپیک چیست؟ این تصمیم را به نفع ورزش ایران می دانید؟

تصمیمی که در مورد المپیک گرفته شده، مطابق با شرایط حاکم بر جهانست و با این هدف اتخاذ شده که ورزشکاران در فرصتی دیگر، در محیطی سالم و امن بتوانند رقابت کنند. به هر حال زمان المپیک از قبل مشخص بوده و ما باید برای این تاریخ آماده می بودیم اما با توجه به شرایطی که به وجود آمده و با در نظر دریافت اینکه شرایط یکسانی برای همه ورزشکاران جهان وجود دارد، می توانیم بگوییم که به تعویق افتادن المپیک می تواند چند وجه برای ما داشته باشد. اگر بتوانیم در این فرصت باقیمانده خوب برنامه ریزی کنیم و بتوانیم سهمیه های بیشتری بگیریم و با آمادگی خوبی در المپیک بعدی شرکت کنیم، خب می توانیم بگوییم از این تصمیم استفاده کرده ایم؛ در غیر این صورت، خب پاسخ منفی است. اصولاً تغییر برنامه دادن سخت است و چیزی نیست که به همین راحتی بتوانیم درباره پیامدهایش نظر بدهیم. باید ببینیم این یک سال و اندی که تا المپیک داریم را چطور سپری می کنیم.

فرایند کسب سهمیه و برنامه ریزی برای رشته هایی که هنوز شرایط سهمیه هایشان مشخص نیست را چطور می بینید؟

با توجه به شرایطی که وجود دارد، بعید است تا خاتمه تیرماه انتخابی برگزار شود. زمانی که بحث تعویق المپیک مطرح شد، این پیشنهاد هم مورد بررسی قرار گرفت که مکانیسم کسب سهمیه را تغییر دهند اما این موضوع با بازی جوانمردانه در تعارض بود. برای مثال در رویینگ و واترپلو می خواستند این کار را انجام دهند که البته مورد اعتراض ایران هم واقع شد. بنابراین قرار است فدراسیون های جهانی برنامه شان را اعلام کنند.

به نظر شما که در حوزه بین الملل هعم فعالیت های زیادی داشتید، دلیل مقاومت توماس باخ برای عقب انداختن المپیک 2020 را چه می دانید؟

دو سه هفته قبل از اینکه IOC چنین تصمیمی بگیرد، کمیته ملی المپیک ایران هم نامه ای به کمیته بین المللی المپیک نوشت و درخواست کرد که به خاطر شیوع ویروس کرونا، المپیک عقب بیفتد اما پاسخی که به ما داده شد، این بود که به هیچ وجه چنین چیزی امکان ندارد. شما هم بروید در کشور ثالث، تمریناتتان را دنبال کنید.

و این مقاومت تا زمان همه گیری ویروس در اروپا و آمریکا ادامه داشت.

دقیقاً. کمیته بین المللی المپیک تا زمانی که اروپا و آمریکا درگیر این ویروس نشدند، مقابل عقب انداختن المپیک مقاومت می کرد. اما زمانی که کانادا، استرالیا، انگلیس و فرانسه، تأکید کردند که در المپیک توکیو شرکت نمی کنند، شرایط تغییر کرد. اینها کشورهای مهمی در المپیک هستند؛ ضمن اینکه حتماً مخالفت به همین جا ختم نمی شد و کشورهای بیشتری به این گروه می پیوستند. باخ و همکارانش وقتی این شرایط را دیدند، تصمیم دریافتد که عقب نشینی کنند. به هر حال باید به این نکته توجه داشته باشیم که پای ضرر اقتصادی سنگینی درمیان است. بر اساس چیزی که اعلام شده، ژاپن رقمی بالغ بر 12 میلیارد دلار و IOC حدود سه میلیارد دلار از عقب افتادن المپیک متضرر می شوند. ضمن اینکه ملاحظات دیگری هم وجود دارد. سال بعد از المپیک رویدادهای مهمی در سطح جهان برگزار می شود. از فوتبال گرفته تا راگبی و تنیس. بحث رقابت های حرفه ای و پولساز وسط است که با برگزاری المپیک در سال 2021 دچار مشکل می شوند. حالا باید ببینیم چه برنامه ریزی برایشان انجام می شود. یا عموماً به بعد از المپیک موکول می شوند یا امکان دارد در برخی موارد شاهد لغو رقابت های مهم سال بعد باشیم. برای صحبت قاطع درباره این موارد باید منتظر تصمیم فدراسیون های جهانی باشیم.

به شرایط ورزش ایران برسیم. به نظر می رسد فعلاً هیچ برنامه ریزی نمی توان داشت.

ما نمی توانیم از حالا یک برنامه کلی را برای چند ماه آینده داشته باشیم. همه چیز بستگی به فرایند مقابله با کرونا در ایران دارد و تصمیمات کلانی که در کشور گرفته می شود. نکته مثبتی که وجود دارد، این است که در ارتباط با المپیک تحت فشار زمانی نیستیم و شرایطی که ورزشکاران ما دارند، با رقبایشان برابر است. یعنی آنها هم نمی توانند تمرینات منظمی داشته باشند. موضوع قطعی این است که فعلاً هیچ اردویی برگزار نمی شود و هر تجمعی را ممنوع کرده ایم. ورزشکاران هم با برنامه هایی که مربیان شان به آنها داده اند، جلو می فرایند تا ببینیم چه می شود. سلامت ورزشکاران از هر چیزی مهم تر است و حاضر نیستیم تصمیمی بگیریم که خدایی ناکرده، این موضوع مهم به مخاطره بیفتد.

فدراسیون ها هم عملاً نمی توانند برنامه ریزی داشته باشند.

ما از فدراسیون ها حمایت می کنیم. بعد از اینکه شرایط به گونه ای شود که بتوانند کارهایشان را در زمینه برپایی اردو و حضور در مسابقات و ... از سر بگیرند، برنامه هایشان را دریافت می کنیم و مطابق با آنها سعی می کنیم حمایت اقتصادی داشته باشیم.

اما به نظر می رسد امسال از نظر اقتصادی مسائل زیادی داشته باشید. بعید است با توجه مسائلی که پیش آمده، پول قابل توجهی به ورزش تزریق شود.

قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرده و در سطح داخلی نیز کسب و کارها از رونق افتاده. اقتصادیات ها وصول نمی شود و اگر هم پولی باشد، حتماً مقابله با ویروس کرونا اولویت دارد. با این شرایط می توان با قطعیت گفت که امسال از لحاظ اقتصادی برای همه و ورزش سال بسیار سختی است. اما شرایط برای همه است و باید بتوانیم با حداقل ها کار را جلو ببریم.

بحث نحوه اتمام لیگ های نیمه تمام در رشته های مختلف، دغدغه هایی را ایجاد کرده. ممکن است به این نتیجه برسید که دستورالعمل کلی اعلام کنید؟

رشته ها متفاوت اند و شرایط لیگ هایشان با هم تفاوت دارد. بنابراین یک دستورالعمل کلی ارائه نمی کنیم. برخی رشته های انفرادی، لیگ های خود را تمام کرده اند و از مسابقات برخی دیگر، تنها یکی - دو هفته مانده است که در ارتباط با آنها تصمیم جداگانه ای گرفته می شود. در مورد والیبال، بسکتبال و هندبال، در نشستی که ظرف همین چند روز با رؤسای فدراسیون هایشان داریم، تصمیم می گیریم و سعی می کنیم به جمع بندی برسیم. در مورد فوتبال هم که خودشان باید تصمیم بگیرند. اما به هر حال تصمیم شان متأثر از تصمیمات کلانی است که در ستاد مقابله با شیوع کرونا در ورزش گرفته می شود. در ستاد هم ما نمی توانیم از حالا برای دو ماه آینده تصمیم بگیریم. در روزهای خاتمهی فروردین جلسه می گذاریم و در ارتباط با سیاست هایمان برای اردیبهشت ماه تصمیم می گیریم.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1052

به "مهدی علی نژاد: دستورالعمل کلی برای اتمام لیگ ها نمی دهیم، پول نیست و سال سختی داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهدی علی نژاد: دستورالعمل کلی برای اتمام لیگ ها نمی دهیم، پول نیست و سال سختی داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید