همه چیز درباره ویروس کرونای جهش یافته برزیلی

به گزارش تور تایلند ارزان، یک سال پیش، ویروس کرونا به عنوان یک ویروس خاردار میکروسکوپی در دنیا شناخته شد. این ویروس کوچک اما هر روز جهش پیدا می نماید و حالا با جهش روی پروتئین های آن به یک بمب اتمی تبدیل شده است؛ بمبی که نسبت به ویروس کرونای یک سال پیش یعنی ویروس ووهان چین، قدرت سرایت بیشتری دارد و عفونی تر است.

همه چیز درباره ویروس کرونای جهش یافته برزیلی

با تور ارزان برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران، شاید خیلی ها دلشان هنوز گرم واکسیناسیون است اما دانشمندان می گویند بمب کرونای برزیلی به این راحتی ها خنثی نمی شود و هیچ کدام از واکسن هایی که تا امروز ساخته شده و حتی مراحل بالینی خود را با موفقیت گذرانده اند، نمی توانند ایمنی مورد احتیاج در برابر این ویروس را ایجاد نمایند.

حالا در شرایطی که همه خود را برای واکسیناسیون آماده می نمایند، ویروس جهش یافته با قدرتی بیشتر، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را در دست گرفته است؛ در دو روز گذشته، کرونای جهش یافته برزیلی، جان بیش از 2000برزیلی را گرفته است.

ویروس جهش یافته اما سایه خود را آرام در بسیاری از کشورها پهن و هر روز کشور جدیدی را فتح می نماید. این ویروس هنوز پایش به ایران نرسیده این اما به معنای آن نیست که کشور در برابر ویروس جهش یافته برزیلی در امان است.

حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید-19و رئیس تیم واکنش سریع کووید-19 و علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری نیز معتقدند بعید نیست ویروس جهش یافته برزیلی وارد کشور شود.

تولدی نحس

اولین بار در ژاپن و اواخر دی ماه بود که ویروس جهش یافته برزیلی کشف شد. در آن موقع چهار مسافر از شهر آمازوناس برزیل وارد توکیو شدند؛ مسافرانی که به ویروس کرونا مبتلا بودند. پس از شناسایی این چهار نفر بود که معین شد ویروس کرونا در شهر آمازوناس جهش پیدا نموده است.

پس از آنالیز های بیشتر کشف شد 45درصد مردم این شهر، اواخر آذرماه به گونه جدیدی از ویروس کرونا مبتلا شدند. ویروس کرونای جهش یافته، ویژگی های پیچیده ای دارد که در هیچ منطقه ای دیده نشده بود. علیرضا ناجی به ما می گوید ویروس برزیلی دو بار جهش پیدا نموده است که به دو نوع ویروس جهش یافته P.1 و P.2 برزیلی نامگذاری شدند.

هر کدام از این نوع جهش ها در یکی از شهرهای برزیل ظهور کردند. محل تولد ویروس جهش یافته P.2 در ریودوژانیرو است. ویروس های جهش یافته برزیلی P.1 و P.2، مشترکاتی با جهش ویروسی که در آفریقای جنوبی و بریتانیا داشته، دارند. شرایط ابتلا و مرگ و میر در کانون ویروس جهش یافته، یعنی برزیل این قدر بد است که سازمان دنیای بهداشت، شرایط ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در این کشور را وخیم خوانده است. در یک روز، بیش از 2000 نفر به خاطر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند.

بمب اتمی ساعتی

آن موقع که ویروس جهش یافته انگلیسی وارد کشور شد، همه از شدت سرایت و ابتلای بیشتر آن نسبت به ویروس چینی گفتند. حمید سوری، رئیس تیم واکنش سریع کشور اما ویروس جهش یافته برزیلی را متفاوت از ویروس های جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی می داند.

او به ما می گوید این ویروس مانند یک بمب اتمی عمل می نماید. هرچند سوری تأکید می نماید هنوز اطلاعات دقیقی درباره ویروس جهش یافته برزیلی وجود ندارد اما ویروس کرونای برزیلی، عفونی تر از جهش های دیگر است. او می گوید: سرایت ویروس جهش یافته برزیلی به مراتب از ویروس های جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی بیشتر است. ویروس جهش یافته برزیلی 5/1تا 2/2 برابر بیشتر از ویروس های جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی سرایت دارد.

از دیگر ویژگی های ویروس جهش یافته برزیلی این است که در جوان ها بیشتر دیده می شود و احتمال مرگ ومیر ناشی از آن نسبت به دیگر ویرو س های جهش یافته بیشتر است. دلیل نام گذاری این ویروس به بمب اتمی نیز به ویژگی بعدی آن برمی شود؛ این ویروس نسبت به آنتی بادی ای که در بدن ترشح می شود، قوی تر است و با شدت بیشتری فرد را به ویروس مبتلا می نماید. به این معنی که هیچ یک از واکسن هایی که تا به امروز ساخته شده اند،روی ویروس کرونای جهش یافته برزیلی مؤثر نیستند.

به همین دلیل علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری از شرکت های واکسن سازی نام می برد که در تلاشند واکسنی مقاوم در برابر ویروس جهش یافته برزیلی فراوری نمایند.

او می گوید شرکت های واکسن سازی که واکسن های فایزر، مدرنا و آسترازنکا را فراوری می نمایند، تحقیقات خود را شروع کردند تا واکسن قوی تری در برابر ویروس جهش یافته برزیلی فراوری نمایند. به گفته ناجی، تحقیقات روی این واکسن ها شروع شده و به زودی واکسن های فراوری جدید و مناسب برای مقابله با ویروس جهش یافته برزیلی وارد فاز انسانی می شوند.

راه های خنثی سازی با بمب برزیلی

هر لحظه ممکن است وزیر بهداشت و درمان پشت تریبون حاضر شود و از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس کرونای برزیلی در کشور بگوید. این خبر بعید نیست، وقتی ویروس کرونای جهش یافته برزیلی در کشورهای آسیایی هم کشف شده و پشت درهای ایران به انتظار ایستاده است.

همه اینها لزوم مقابله با ویروس کرونای جهش یافته برزیلی را نشان می دهد. اما برای مقابله با ویروس کرونای جهش یافته برزیلی باید چه کار کرد؟ از نظر سوری فرقی ندارد ویروس جهش یافته انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی یا کالیفرنیایی باشد، چون در مواجهه با همه ویروس ها باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد. همه باید ماسک بزنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایند و دست ها را بشویند.

به جز رعایت پروتکل های بهداشتی، او راه چاره دیگری هم دارد: حالا که واکسیناسیون بر روی ویروس جهش یافته برزیلی تاثیری ندارد، بهترین کار این است محدودیت های تردد بین شهری با شدت بیشتری رعایت شود.

راه چاره ناجی برای مقابله با ویروس جهش یافته برزیلی اما متفاوت از سوری است. او می گوید: حقیقت تلخی است که واکسیناسیون روی ویروس جهش یافته تاثیر ندارد، اما بهترین کار این است ایمنی را در درصد بالایی از جامعه ایجاد کنیم، بنابراین بهترین کار این است تا وقتی واکسن های فراوری داخل به فراوری انبوه می رسند، واکسن بیشتری از خارج کشور وارد شود. از نظر این ویروس شناس، فرایند واکسیناسیون در کشور به کندی انجام می شود و این می تواند خطر زیادی برای مردم ایجاد کند. از نظر او چون وضعمان این است محدودیت های تردد باید با جدیت بیشتری در کشور و به ویژه در شهرهای قرمز اعمال شود.

ناجی شرح می دهد در مقابل ویروس جهش یافته برزیلی باید اتحاد عمل داشت و توجه را به همکاری بین بخشی جلب کرد. او می گوید برای این که ویروس جهش یافته برزیلی از بین برود، بهتر است همه دستگاه های دولتی با هم متحد شوند و وظایف خود را به درستی انجام دهند. او معتقد است بین دستگاه های اجرایی عضو ستادملی مقابله با کرونا چند دستگی وجود دارد و این می تواند مدیریت ویروس کرونا در کشور را سخت کند. افزایش آزمایش غربالگری و تشخیص ژنتیک هم از نظر این ویروس شناس می تواند نقشه راه مناسبی برای مبارزه با ویروس کرونا در کشور ایجاد کند.

کرونای برزیلی در ایران؟

طبق آماری که رئیس تیم واکنش سریع کووید-19 می دهد تا به حال بیش از 300 ایرانی به ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده اند؛ سوری با اشاره به همین آمار و شرایط بحرانی ابتلا به ویروس کرونا که در استان خوزستان وجود دارد، معتقد است که محتمل است در ایران هم ویروس کرونای برزیلی وجود داشته باشد.

او می گوید: چند روز پیش، آمار ابتلا در منطقه ای از سواحل خلیج فارس به یکباره افزایش پیدا کرد و ما شک کردیم که ممکن است ویروس جهش یافته برزیلی وارد کشور شده باشد.

سوری شرح می دهد که پس از آنالیز ها و آزمایش های ژنتیکی اما معین شد که ویروس جهش یافته برزیلی در این منطقه وجود ندارد، اما این به آن معنی نیست که این ویروس در کشورمان نباشد، چراکه ممکن است فردی در ایران به ویروس جهش یافته برزیلی مبتلا باشد و مسؤولان سلامت ندانند و این شخص نیز از شهری به شهر دیگر برود و دیگران را مبتلا کند؛ اتفاقی که برای ویروس جهش یافته انگلیسی هم افتاد.

از نظر او تا زمانی که تحقیق، آنالیز و آزمایشات متعدد در مناطق صورت نگیرد، نمی توان به طور قطع از نبود ویروس جهش یافته در کشوری حرف زد.

از نظر علیرضا ناجی هم احتمال وجود ویروس جهش یافته برزیلی در کشورمان وجود دارد. او می گوید: باید آزمایشات ژنتیکی متعددی برای شناسایی واریانت ها در کشور انجام شود. این ویروس شناس شرح می دهد که باوجود ویروس های جهش یافته در دنیا، وزارت بهداشت و درمان باید به طور مداوم، آزمایشات متعدد در مناطق مختلف انجام دهد.

از نظر او اما انجام آزمایش های ژنتیکی که منجر به شناسایی ویروس های جهش یافته در کشور می شود، به کندی صورت می گیرد که این مساله می تواند مسائل زیادی را برای شناسایی و مقابله با ویروس جهش یافته جدید ایجاد کند.

دنیا زیر پای کرونای برزیلی

برزیل محل تولد واریانت برزیلی و کانون توزیع آن در دنیا است؛ بنابراین ویروس جهش یافته برزیلی در این کشور آمریکای جنوبی برای خود جولان می دهد و از شهر سائوپائولو به ریوگرانجی دوسول یا پارانا، باهینا، پارائیبا، آلاگواس و آمازوناس می رود.

به جز برزیل اما ویروس جهش یافته، در خارج از این کشور نیز حکمرانی می نماید. غیر از ژاپن که ویروس جهش یافته برزیلی را وارد نموده، ویروس جهش یافته آمریکای جنوبی در آسیا، در کشورهایی مانند کره جنوبی و سنگاپور و در آمریکا و اروپا؛ در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، کانادا، آرژانتین، نروژ و ایرلند هم دیده شده است. هرچند که به گفته سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید-19 و رئیس تیم واکنش سریع کشورمان ممکن است ویروس جهش یافته کرونای برزیلی در کشورهای دیگری نیز وجود داشته، اما هنوز توسط مدیران سلامت آن کشورها کشف نشده باشد.

از نظر او، ویروس جهش یافته برزیلی می تواند وارد هر کشوری شود و به خاطر همین است که این روزها ویروس کرونای برزیلی، هر روز، کشوری را به فتوحاتش اضافه می نماید.

شرایط اما در ایران چطور است؟ رئیس تیم واکنش سریع کووید-19 می گوید تا به حال هیچ شواهدی از وجود ویروس جهش یافته برزیلی و آفریقای جنوبی در ایران کشف نشده است، این اما بدان معنا نیست که ویروس برزیلی در ایران وجود ندارد

یا وجود نخواهد داشت.

ماجرای ادامه دار ویروس انگلیسی

درست است که ویروس جهش یافته برزیلی به طور رسمی هنوز در کشور شناسایی نشده است اما دیروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از شرایط وخیم ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور گفت. به گفته او ویروس جهش یافته انگلیسی در اغلب استان های کشور در حال چرخش است و به همین دلیل از شهفرایندان خواست به سفر نفرایند. به گفته لاری با افزایش سفرهای بین شهری، مراجعه به بخش های سرپایی، آمار بیماران بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا افزایش پیدا می نماید.

هشدارها درباره ویروس جهش یافته انگلیسی و برزیلی در حالی جدی است که به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در دو هفته اخیر حدود 260 تا 300 نفر روزانه در بیمارستان های پایتخت بستری شده اند. او به ایسنا گفته است روزانه حدود 2000 تا 2400 نفر به صورت سرپایی به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می نمایند.

شرایط اما در آی سی یوها بدتر از روزهای قبل است. او گفت: افرادی که در آی سی یوها بستری می شوند، بدحال ترهستند. درصد بستری افراد زیر 10سال نیز حدود 11درصد بیشتر شده است.

او دلیل این آمار را کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و گردش ویروس جهش یافته انگلیسی می داند و عنوان می نماید اثرات افزایش آمار ابتلا و بستری در هفته سوم فروردین ، خود را نشان می دهد. از نظر توکلی با شروع سفرهای نوروزی اما شرایط تغییر خواهد نمود چراکه اگر مردم سفر نوروزی داشته باشند، امکان سرایت ویروس کرونای جهش یافته و کلاسیک بیشتر خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 فروردین 1400 بروزرسانی: 10 فروردین 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1667

به "همه چیز درباره ویروس کرونای جهش یافته برزیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ویروس کرونای جهش یافته برزیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید