ناصر بجه ای غزل سرای هم عصر سعدی

به گزارش تور تایلند ارزان، ناصرالدین بَجه ای، مشهور به ناصرالدین شیرازی، شاعر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری است.

ناصر بجه ای غزل سرای هم عصر سعدی

به گزارش، بار ها شنیده ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل کوشش صد ها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن ها پیش خشت به خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته اند.

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، از جلد اول کتاب تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تألیف دکتر علی اکبر ولایتی که به سال 1392 در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده ایم.

ناصرالدین بَجه ای، مشهور به ناصرالدین شیرازی و ناصر بجه ای و متخلص به ناصر، شاعر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری است.

از سال ولادت او آگاهی نداریم. اصل او را از بَجه، دهی از قصبات رامجرد میان فارس و اصفهان، نوشته اند و، چون در شیراز سکونت داشت به شیرازی شهرت یافت.

ناصر بجه ای از معاصران سعدی بوده و حدود 30 یا 40 سال آخر عمر سعدی را درک کرده است، بنابراین دوران حیاتش مصادف بوده با اواخر عهد اتابکان سُلغُری فارس و بعد از آنان با دوران حکومت حکام مغولی بر آن سامان.

با آنکه ناصر از شاعران مشهور عهد خود بوده و دیوانش در قرن هشتم و نهم شهرت داشته و منتخباتی از اشعارش در سفاین اشعار و جُنگ ها نقل شده، آگاهی ما از احوال او اندک است. قدیم ترین مأخذی که در آن از او یاد شده تاریخ گزیده، اثر حمدالله مستوفی است که آورده است: ناصر بجه ای، بجه دهی است از ولایت رامجرد فارس و او معاصر شیخ سعدی شیرازی بود، اشعار نیک دارد.

امین احمد رازی در هفت اقلیم او را معاصر سعدی دانسته و از طرفی مدعی شده که وی از منتسبان اتابک مظفرالدین زنگی بوده در حالی که اتابک مظفرالدین زنگی بن مودود از 558 تا 571ق بر فارس حکومت می کرده، که این زمان پیش از تولد سعدی و ناصر بجه ای است. امین احمد درباره ناصر بجه ای گفته است: شعر کم از وی شهرت گرفته ... و شعرش حد متوسط بوده است.

در تذکره صحف ابراهیم (ذیل حرف نون) با تفصیل بیشتری از ناصر بجه ای سخن گفته شده است:

ناصرالدین بجه ای معاصر شیخ مصلح الدین سعدی است. از فنون علوم بهره تمام داشته و با وجود کمالات ظاهری درویشی اختیار کرده، در فقر و تجرید از بلندنامان شد و در طریق شاعری به مذاق تصوّف بیانی فصیح دارد. گویند در ابتدای حال که در شیراز به کسب علوم اشتغال داشت بر طبیب پسری منصور نام، عاشق شد و مدتی در این شغل به سر برد، اما بعد از استکمال مرتبه عشق مجازی، در وسط جوانی به طریق صوفیه میل نمود. در علم تصوف و ضبط مسائل توحید چند رساله متین دارد. وفاتش در سال هفتصد و پانزده بوده و در شیراز به مصلی مدفون است.

اشعار پراکنده ای از ناصر بجه ای موجود است، از جمله یک غزل در هفت اقلیم؛ 9 غزل در مونس الاحرار؛ یک غزل و یک رباعی در مجموعه ای که شخصی به نام عبدالحی در حدود 820ق در ماردین گردآوری کرده است؛ در جُنگی که حاوی اشعار منتخب از شعرای معروف است نیز تعدادی از اشعار او دیده می گردد.

اشعار ناصر، به ویژه غزل هایش، روان، ساده، لطیف و حاوی مضمون های دلپذیر است و لحن گفتارش بیشتر به شاعران پیش از قرن هفتم هجری، در شرق ایران شباهت دارد. در غزل های وی علاوه بر مضامین عشقی گاه به معانی عرفانی نیز برمی خوریم. بعضی دیگر از غزلیاتش نیز در جواب غزل های مولوی سروده شده است.

منبع: آنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1312

به "ناصر بجه ای غزل سرای هم عصر سعدی" امتیاز دهید

3 کاربر به "ناصر بجه ای غزل سرای هم عصر سعدی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "ناصر بجه ای غزل سرای هم عصر سعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید