پیمان ترانس پاسیفیک برای مهار چین نیست، احتمال کم پیوستن مسکو وپکن

به گزارش تور تایلند ارزان، به گزارش خبرنگاران، روز دوشنبه 13 مهرماه پیمان تجارت آزاد در دو سوی اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک) پس از 5 سال نهایی شد.

پیمان ترانس پاسیفیک برای مهار چین نیست، احتمال کم پیوستن مسکو وپکن

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

نمایندگان 12 کشور متشکل از ژاپن، مالزی، ویتنام، برونئی، استرالیا، سنگاپور، نیوزیلند، کانادا، آمریکا، پرو، مکزیک و شیلی امروز با این توافق تاریخی موافقت نموده و آن را نهایی کردند.

این توافق که بزرگترین منطقه تجارت آزاد در دنیا را به وجود خواهد آورد موجب حذف هزاران تعرفه واردات اجناس و محصولات شده و برای 12 کشور امضاء کننده آن، استانداردهای مشترکی را ایجاد خواهد نمود.

معاهده ترانس پاسیفیک پس از نهایی شدن نه تنها محدودیت های تجاری اعمال شده بر روی هزاران کالا از محصولات دارویی آمریکا گرفته تا فراورده های لبنی نیوزلند، برنج ژاپن و سرامیک ویتنام را شامل می گردد، بلکه در ابعادی وسیعتر به دولت واشنگتن یاری می نماید تا قوانین تجارت دنیای را در یکی از استراتژیک ترین مناطق دنیا بازنویسی کند تا به این ترتیب همزمان با بازاریابی برای کالاهای ساخت آمریکا، قدرت های مالی آسیا نظیر چین و هند نیز به تبعیت از مدل های آمریکایی تجارت وادار شوند.

پروفسور رابرت جرویس رئیس پیشین انجمن علوم سیاسی آمریکا و استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران در مورد این موضوع که آیا این پیمان در صدد مهار چین است گفت: تصور نمی کنم این پیمان درصدد مهار چین باشد.

وی اضافه نمود: چین و آمریکا دارای مالی در هم تنیده هستند و دارای روابط تجاری و مالی با یکدیگر هستند.

نظریه پرداز رئالیسم تدافعی در روابط بین الملل در ادامه یادآور شد: چین و آمریکا وابستگی مالی دارند و اینگونه نیست که اقتصاد یک کشور بر دیگری اثرگذار نباشد.

جرویس اضافه نمود: باید توجه داشت که چین در اقتصاد دنیای وزنه ای محسوب می گردد و تضعیف اقتصاد این کشور بر اقتصاد دنیای آثار نامطلوبی خواهد داشت.

وی در مورد احتمال پیوستن چین و روسیه به این پیمان توضیح داد: تصور نمی کنم که چین و روسیه به این پیمان بپیوندند.

به گزارش خبرنگاران، انعقاد پیمان ترانس پاسیفیک در حالی صورت می گیرد که این روزها بار دیگر زمزمه تعجیل در به نتیجه رساندن طرح مشارکت مالی جامع منطقه ای یا همان معاهده آر سی ای پی بلند شده است.

آر سی ای پی معاهده تجارت آزادی است که 16 کشور دنیا را با جمعیت 3.4 میلیارد نفر و حجم مبادله ای به ارزش 10.6 میلیارد دلار آمریکا (تقریبا معادل 30 درصد از حجم مبادلات دنیای) پوشش می دهد و علاوه بر کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین، استرالیا، نیوزلند و هند شامل 10 کشور عضو آ سه آن انجمن ملل عضو جنوب شرق آسیا نیز هست.

اگرچه شاید معاهده آر سی ای پی را بتوان تا حدی مقابل پیمان ترانس پاسیفیک تلقی کرد ولی به هر حال 7 کشور شامل استرالیا، ژاپن، مالزی، نیوزلند، سنگاپور، ویتنام و برونئی به طور مشترک در هر دو پروژه ترانس پاسیفیک و مشارکت مالی جامع منطقه ای حاضر خواهند بود.

جرویس در ادامه این مصاحبه تصریح می نماید که بعید است که چین بخواهد برای تقابل با پیمان ترانس پاسیفیک اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.

وی می افزاید این اقدام غیر محتمل در صورت تحقق می تواند ثبات اقتصاد دنیای را به خطر بیندازد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 495

به "پیمان ترانس پاسیفیک برای مهار چین نیست، احتمال کم پیوستن مسکو وپکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیمان ترانس پاسیفیک برای مهار چین نیست، احتمال کم پیوستن مسکو وپکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید