چرا زمان آن رسیده که تمام آیفون ها زوم اپتیکال داشته باشند؟

به گزارش تور تایلند ارزان، نگاهی به قوانین ترکیب بندی دنیای عکاسی در زمان ثبت تصاویر نشان می دهد که بیشتر اصول و قوانین مربوط به ترکیب بندی عکس تا به امروز تغییر چندانی را نکرده و ثابت مانده اند. بعلاوه باید بگوییم که می توان از دو قانون ترکیب بندی در بیشتر موقعیت های عکاسی استفاده کرد و آن دو قانون یکی پر کردن فریم عکس و دیگر حذف کردن فضای مرده است.

چرا زمان آن رسیده که تمام آیفون ها زوم اپتیکال داشته باشند؟

به اسم نمونه اگر قصد عکاسی از یک خودرو را داشته باشید باید به گونه ای از این خودرو عکاسی کنید که این خودرو در عکس نهایی غالب باشد، مگر اینکه هدف شما از عکاسی از این خودرو نشان دادن محیط اطرافش باشد. کادربندی نادرست باعث می گردد که بخش هایی از فریم عکس نهایی اضافی باشند.

با توجه به این موضوع، در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا اپل به دوربین تله فوتوری به کار رفته در آیفون ها توجه چندانی را نمی نماید؟ در حالی که دوربن تله فوتو یکی از اولیت های اصلی شرکت کره ای سامسونگ در زمان توسعه گوشی نو است.

اگر به خانواده آیفون 12 توجه کنید، می بینید که اپل در آیفون 12 مینی و نسخه استاندارد آیفون 12 از ماژول دوربین دوگانه متشکل از دوربین فوق عریض و دوربین اصلی استفاده نموده است. فاصله کانونی لنز های به کار رفته در این دوربین ها به ترتیب معادل با 13 و 26 میلی متر در یک دوربین DSLR مجهز به سنسور فول فریم است. همان گونه که از فاصله کانونی این لنز ها تعیین است، استفاده از این دو دوربین در هنگام عکاسی باعث می گردد که فاصله عکاس از سوژه افزایش پیدا کند.

اگر در زمان عکاسی از آیفون ها 12 پرو یا آیفون 12 پرو مکس بهره ببرید، می بینید که در هنگام عکاسی با این آیفون ها می توانید از دوربین تله فوتو هم بهره ببرید. البته باید بگوییم که اندازه عظیمنمایی اپتیکال دوربین تله فوتو استفاده شده در آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس به ترتیب 2 و 2.5 برابر است که این اندازه عظیمنمایی معادل با فاصله کانونی 52 و 65 میلی متر در یک دوربین DSLR با سنسور فول فریم است.

با وجود اینکه نسخه پرو آیفون های 12 دارای دوربین تله فوتو هستند، اما در دنیای عکاسی مقدار عظیمنمایی دوربین تله فوتوی این آیفون ها میانه در نظر گرفته می گردد. البته باید بگوییم که در این مقاله نمی خواهیم راجع به عظیمنمایی دیچیتال آیفون ها که عظیمنمایی 10 برابری را ارائه می دهد صحبت کنیم، زیرا همان گونه که می دانید استفاده از این عظیمنمایی دیجیتال باعث کاهش شدید کیفیت تصاویر می گردد و عکس نهایی به صورت پیکسلی و تار شده ثبت می گردد.

نگاهی به گوشی های پرچم دار شرکت رقیب یعنی سامسونگ نشان می دهد که سری گلکسی S21 در کمترین حالت عظیمنمایی هیبرید (ترکیب عظیمنمایی دیجیتال و اپتیکال) 3 برابری را ارائه می دهند که البته تفاوت چندانی را با مدل های پرو آیفون 12 ندارد.

با این وجود، اگر گوشی گلکسی S21 اولترا را تهیه کنید می توانید که در زمان عکاسی از عظیمنمایی اپتیکال 10 برابری این گوشی بهره ببرید که معادل فاصله کانونی 240 میلی متر در یک دوربین عکاسی DSLR با سنسور فول فریم است. باید بگوییم که این اندازه عظیمنمایی بیشتر از لنز های تله فوتویی است که عکاسان خبری به طور معمول از آن استفاده می نمایند.

نکته قابل توجه درباره ماژول دوربین به کار رفته در سری گلکسی S21 این است که سامسونگ در تمامی این گوشی ها از یک ماژول دوربین شامل دوربین فوق عریض، دوبین اصلی و دوبین تله فوتو استفاده نموده است. حتی گوشی ارزان گلکسی S20 FE هم دارای ماژول دوربینی متشکل از این دوربین هاست.

اگر گوشی های اندرویدی دیگر را هم مد نظر قرار دهیم، می بینیم که دیگر سازندگان گوشی های اندرویدی هم فرایند مشابه با شرکت سامسونگ را دنبال می نمایند. به اسم نمونه گوشی پرچمداری مانند وان پلاس 9 پرو دارای دوربین تله فوتو با عظیمنمایی 3.3 برابری در کنار دوربین فوق عریض و دوربین اصلی در ماژول دوربین خود است.

البته بیشتر گوشی های اندرویدی ارزان قیمت دارای ماژول دوربینی مشابه با آیفون 12 مینی و نسخه استاندارد آیفون 12 هستند. در واقع بیشتر گوشی های ارزان و ارزان قیمت اندرویدی دارای یک ماژول دوربین دوگانه شامل دوربین فوق عریض و دوربین اصلی هستند. البته گوشی های اندرویدی هم وجود دارند که علاوه بر این دو دوربین، در ماژول دوربین آن ها از یک دوربین ماکرو هم استفاده شده است.

بعلاوه گوشی های اندرویدی پرچمدار و ارزان ای هم وجود دارند مانند گوگل پیکسل 5، شیائومی می 11 و وان پلاس 9 که ماژول دوربین آن ها دارای دوربین های مشابه با آیفون 12 است.

اگر بخواهیم منصفانه برخورد کنیم باید بگوییم که استفاده از دوربین فوق عریض و دوربین اصلی در ماژول دوربین یک گوشی به این معنی نیست که ماژول دوربین به کار رفته در آن بی مصرف است. بدون شک کاربران می توانند که از دوربین فوق عریض استفاده شده در ماژول دوربین این گوشی ها برای ثبت عکس های از فضا های عظیم یا تعداد افراد زیاد استفاده نمایند.

تنها مسئله ای که در زمان استفاده از دوربین فوق عریض وجود دارد این است که دوربین های فوق عریض به طور معمول تمایل دارند که اعوجاجی را در لبه های تصویر ایجاد نمایند و پرسپکیتو لبه های عکس را با انجام این کار خراب کند. در واقع به این علت است که عکاسان حرفه ای از لنز های فوق عریض در هنگام عکاسی پرتره استفاده نمی نمایند.

دوربین های تله فوتوی به کار رفته در گوشی ها هم محدودیت های مربوط به خودشان را دارند. البته به طور معمول مزیت های استفاده از دوربین تله فوتو بیشتر از محدودیت های آن است زیرا به طور معمول در هنگام عکاسی افراد برای نزدیک شدن به سوژه مد نظر مشکل دارند.

به اسم نمونه اگر شما در کنسرت باشید به طور معمول جمعیت زیادی میان شما و صحنه ی کنسرت وجود خواهد داشت. در این مواقع استفاده از لنز تله فوتو و عکاسی با آن باعث می گردد که شما بتوانید عکس مناسبی را از سوژه دلخواه خود ثبت کنید و موقعیت را از دست ندهید. با توجه به این موضوع، ما فکر می کنیم که اپل باید از دوربین تله فوتو در تمامی آیفون ها استفاده کند به ویژه اکنون که سامسونگ در حال نزدیک شدن به اپل در بازار گوشی های هوشمند است.

چرا آیفون ها عظیمنمایی کمی را دارند و چه زمانی این مشکل حل می گردد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می دهد چرا اپل در حال دنبال کردن این استراتژی است. نتایج نظرسنجی اجرا شده به وسیله سایت Android Authority نشان می دهد که بیشتر کاربران دوربین تله فوتو را به دوربین فوق عریض ترجیح می دهند. البته باید بگوییم که ممکن است تحقیقاتی که اپل درباره این موضوع انجام می دهد گسترده تر باشد و این شرکت نظر تعداد بیشتری از افراد را درباره این موضوع به دست آورده باشد.

همان گونه که می دانید اپل شرکتی است که در زمان توسعه یک گوشی نو به استفاده از طراحی باریک و زیبا اهمیت بسیار زیادی را می دهد و حتی بعضی وقت ها کارایی را فدای طراحی محصولاتش می نماید. نگاهی به نوترین آیفون های موجود در بازار نشان می دهد که این آیفون ها ماژول دوربین برجسته ای را دارند و استفاده از یک دوربین تله فوتو با عظیمنمای اپتیکال بیشتر از 2.5 برابر ممکن است که به یک سنسور عظیم تر و فناوری لنز پریسکوپی نیاز داشته باشد.

در نتیجه ممکن است که اپل برای افزایش مقدار عظیمنمایی دوربین تله فوتوی به کار رفته در آیفون مجبور گردد که از ماژول دوربین با برجستگی بیشتری در آیفون ها استفاده کند یا که به کل ضخامت بدنه آیفون ها را افزایش دهد.

البته باید گفت که سیاست اصلی در زمان توسعه یک گوشی به احتمال زیاد به حداقل رساندن هزینه اجزای به کار رفته در آن است. بعلاوه در حال حاضر لنز های پریسکوپی گران قیمت هستند و حتی افزایش ضخامت بدنه آیفون برای قرار دادن لنزی با عظیمنمایی اپیتکال بیشتر در آن هم هزینه ساخت آیفون را به صورت غیرضرروی بالا می برد. با توجه به این موضوع، منطقی به نظر می رسد که اپل تنها از دوربین فوق عریض در مدل های رده پایین آیفون و خانواده آیپد استفاده می نماید.

بعلاوه باید بگوییم که به نظر نمی رسد که اپل به زودی از دوربین تله فوتو در مدل استاندارد آیفون استفاده کند. حتی شایعه های منتشر شده درباره دوربین نسل بعدی آیفون نشان می دهند که از دوربین فوق عریض مجهز به سیستم فوکوس اتوماتیک ابتدا در ماژول دوربین آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس استفاده خواهد شد و اپل در زمان دیگری از دوربین فوق عریض مجهز به سیستم فوکوس اتوماتیک در ماژول دوربین دیگر مدل های آیفون استفاده خواهد نمود.

اگر اپل از دوربین تله فوتو در ماژول دوربین مدل های رده پایین آیفون هم استفاده کند انجام این کار به احتمال زیاد به علت فشار بازار و کاهش قیمت قطعات به کار رفته در آیفون خواهد بود. بی راه نیست که اگر در این مورد اپل را مورد انتقاد قرار دهیم.

این شرکت در یک دهه گذشته توانسته است که گوشی هایی را با برترین دوربین ها به بازار عرضه کند. ناامید نماینده است که در زمان کنونی می بینیم که یک شرکت از تکنولوژی خودش استفاده نمی نماید و کاربران را مجبور می نماید که برای استفاده از فناوری که باید در همه دستگاه ها وجود داشته باشد، پول اضافه بپردازند. در واقع عقیده داریم که اپل از ماژول دوربین سه گانه باید در همه مدل های آیفون استفاده کند و هیچ علت برای انجام ندادن این کار به وسیله اپل وجود ندارد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1918

به "چرا زمان آن رسیده که تمام آیفون ها زوم اپتیکال داشته باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زمان آن رسیده که تمام آیفون ها زوم اپتیکال داشته باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید