چگونه یک میوه عجیب به نماد لاکچری بودن تبدیل شد؟

به گزارش تور تایلند ارزان، در یک نقاشی مربوط به سال 1675 چارلز دوم پادشاه وقت انگلستان در حالی که در تراس ایستاده باغبان سلطنتی در مقابل او زانو زده و کنجکاوانه هدیه ای را تقدیم پادشاه می نماید. این هدیه یکی از مطلوب ترین آیتم های آن عصر بود و نشان دهنده نهایت تحمل و لاکچری بودن و اعتبار محسوب می شد. این محصول که از سرزمینی دور وارد شده بود و در نوع خود جزو اولین ها و نوترین محصولات سفر نموده از دنیای نو به بریتانیا بود. آن هدیه یک آناناس بود.

چگونه یک میوه عجیب به نماد لاکچری بودن تبدیل شد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، امروزه این میوه عجیب و غریب به سختی می تواند هدیه ای مناسب برای اعضای خاندان سلطنتی باشد با این وجود، در آن دوره آناناس به طور خاص در بریتانیا نمادی از ثروت بود. نماد آناناس هنوز در بالای برج های غربی کلیسای جامع سنت پل یکی از نمادین ترین مکان های دیدنی لندن خودنمایی می نماید.

فرانچسکا بومن نویسنده کتاب آناناس: پادشاه میوه ها می گوید: آناناسی که به چارلز دوم داده شد از باربادوس جزیره ای میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی ارسال شده بود. جان اولین یادداشت نویس پادشاه وقت بریتانیا لحظه ای را ثبت کرد که در آن چارلز دوم برای اولین بار در ضیافتی که برای سفیر فرانسه در سال 1668 برگزار گردید طعم آناناس را چشیده بود.

آناناس از همان ابتدا بسیار مورد توجه بود، زیرا کاوشگرانی که در دنیای نو با آن برخورد نموده بودند در خصوص آن با عبارات وسوسه انگیزی نوشتند و در خصوص خوشمزه بودن آن به وجد آمدند. محبوبیت آناناس به امریکای شمالی نیز توسعه یافت و جورج واشنگتن جوان سال از تحسین نمایندگان آن میوه بود. او در سفر خود به باربادوس در سال 1751 میلادی در دفتر خاطرات اش نوشت:هیچ یک از میوه ها به مقدار این میوه خوش طعم و خوشایند نیستند.

از آنجایی که از آناناس در انجیل و در هیچ متن قدیمی یونان و روم اثری دیده نمی شد بریتانیایی ها توانستند هر باور و برداشتی را بر آن تحمیل نمایند و آناناس را پادشاه میوه ها خواندند و این موضوع به روش های مختلف در فرهنگ بریتانیا ریشه دواند.

آناناس برای رشد به دمای بسیار بالایی احتیاج دارد و سال ها به طول می انجامد تا برسد. با این وجود، هنگامی که آنانانس به عنوان مطلوب ترین نوع میوه شناخته شد افراد زیادی آغاز به کشت آن در بریتانیا کردند. این در حالی بود که پروژه کشت طبیعی آناناس در بریتانیا احمقانه به نظر می رسید، زیرا انگلستان و اسکاتلند دارای آب و هوای سرد و بارانی هستند. با این وجود، در دهه 1770 میلادی هر کسی که از طبقات بالای جامعه بود آناناس خود را پرورش می داد.

پرورش آناناس با هزینه و دشواری زیادی همراه بود. این امر مستلزم ساخت گلخانه های ویژه بود که احتیاج به تامین گرمایش گیاهان از پایین با استفاده از اجاق هایی داشت که خطر آتش سوزی را ایجاد می کردند.

هزینه های ساخت و گرمایش و هم چنین زمان مورد احتیاج برای به دست آوردن محصول طبق محاسبات بومن قیمت یک آناناس را تا 80 پوند افزایش داد که تقریبا معادل 15000 دلار با ارزش پول امروزی بود. او می گوید:این تقریبا هم قیمت یک اسب یا کالسکه نو و معادل خرید یک خودروی تازه در انگستان جورجیایی بود. ثروتمندان پسر بچه ای را به صورت تمام وقت مامور حضور در گلخانه می کردند تا اطمینان کسب نمایند که آنجا آتش نمی گیرد. این راهی برای نشان دادن ثروت شما بود و به سرعت تبدیل به یک نماد شد.

آناناس برای اجاره

بومن می گوید: اگر خیلی ثروتمند بودید و یک باغبان واقعا شگفت انگیز داشتید اولین کاری که می خواستید انجام دهید این بود که برای یک دوست آناناسی را به عنوان هدیه ارسال کنید. هم چنین، وجود آناناس بر روی میز ناهارخوری به عنوان نماد ثروتمند بودن قلمداد می شد و شبیه شرایط خوردن یک کیف دستی برند گوچی بود!

فرصت دیده شدن با آناناس به قدری ارزشمند محسوب می شد که به گفته بومن مواردی از اجاره آناناس وجود داشت که در آن میوه ای را برای چند ساعت قرض می دادند تا در یک مهمانی نمایش داده شده و سپس آن را به صاحب اش بازگرداندند. در نهایت تصویر آناناس بر روی انواع طرح ها، معماری و ظروف جای خود را پیدا کرد.

بومن می گوید: آناناس میوه ای است که به طور طبیعی برای تزئین مناسب می باشد. تشخیص آن اسان است و به نوعی متقارن می باشد. هم چنین، این میوه به اشراف اجازه داد تا ارزش های خود را به روشی ساده بیان نمایند. به همین علت محبوب ترین شکل نمایش یک آناناس سنگی بر روی سر در یک دروازه بود.

بسیاری از آناناس ها تا به امروز بر روی دروازه های سراسر بریتانیا قابل مشاهده هستند از جمله در بعضی از ساختمان های برجسته مرتبط با خاندان سلطنتی مانند مانند املاک پارک دانمور در نزدیکی استرلینگ در اسکاتلند که در سال 1761 ساخته شده است و آناناسی به ارتفاع 1615 سانتی متر بر فراز آن دیده می گردد. نمونه قابل توجه دیگر آناناسی است که بالای جام ویمبلدون که به برنده مسابقات انفرادی تنیس مردان اختصاص داده شده دیده می گردد.

هنگامی که این خوراکی عجیب و غریب از حدود سال 1820 میلادی در مقادیر زیاد وارد شده بود شرایط آن به عنوان نهایی ترین کالای لوکس خدشه دار شد.

بومن می گوید: تا سال 1850 میلادی 200000 آناناس در سال در اسکله لندن تخلیه می شد. سپس با اختراع یخچال و رونق گرفتن روش کنسرو کردن مواد غذایی در اواخر آن قرن آناناس در همه جا دیده می شد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2418

به "چگونه یک میوه عجیب به نماد لاکچری بودن تبدیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک میوه عجیب به نماد لاکچری بودن تبدیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید