کدام آزمایش احتیاج به ناشتا بودن دارد؟

به گزارش تور تایلند ارزان، یکی از سوالاتی که معمولاً افراد هنگام انجام آزمایش می پرسند این است که برای کدام آزمایش های خون باید ناشتا باشند و چند ساعت ناشتایی کافی است؟ و یا اینکه می توانند آب بنوشند یا خیر؟.

کدام آزمایش احتیاج به ناشتا بودن دارد؟

به گزارش خبرنگاران، ناشتایی به معنای پرهیز از خوردن غذا و مواد حاوی انرژی به مدت 12-10 ساعت است، اما برخی آزمایش ها احتیاج به ناشتایی بیشتر یا کمتر از 12 ساعت دارند، ضمن این که برای سنجش و پاسخ دقیق تر نمونه ها باید موارد دیگری نیز رعایت گردد.

انجمن دیابت ایران پاسخ به این سوال که کدام آزمایش احتیاج به ناشتا بودن دارد؟ را این گونه توضیح می دهد:

FBC : قند خون ناشتا، ضروری است 8 تا 10 ساعت قبل از این آزمایش چیزی میل نگردد و ناشتا بود.

2hpp : قند دو ساعت بعد از غذا، که دو ساعت بعد از خوردن اولین لقمه غذا اندازه گیری می گردد.

HbA1C : این آزمایش، متوسط قند خون سه ماهه را نشان می دهد. بنابراین هر سه ماه یک بار اندازه گیری می گردد. احتیاج به ناشتا بودن ندارد اما ترجیحا دو ساعت قبل از آزمایش، خوراکی میل نگردد! قابل ذکر است که HbA1C توسط پزشک ایرانی ساموئل رهبر، پزشک ایرانی در سال 1348 کشف شد و انقلابی در کنترل و درمان دیابت به وجود آورد.

CBC : نشان دهنده سلول های خونی هستند که از روی نتیجه آن می توان به کم خونی، غلظت خون، عفونت و... پی برد. از آنجا که در تفسیر درست HbA1C، هر گونه تغییر در گلبول های قرمز خون ممکن است، موثر باشد، بنابراین هر سه ماه یک بار همراه HbA1C اندازه گیری می گردد. این آزمایش احتیاج به ناشتا بودن ندارد.

Urea,cr : اوره و کراتین، عملکرد کلیه ها را نشان می دهند. در شرایط عادی، سالی یک بار اندازه گیری می شوند و احتیاجی به ناشتا بودن ندارند.

AST,ALT,ALP : آنزیم های کبدی و مجاری صفراوی هستند ،که بالا رفتن شان ممکن است نشان از آسیب کبدی باشد. معمولا حداقل سالی یک بار اندازه گیری می شوند. احتیاج به ناشتا بودن ندارند اما برای ALP (الکالاین فسفاتاز) بهتر است ناشتا باشید. بسیاری از داروها، دفع کبدی دارند، بنابراین یکی از شروط و یا ادامه مصرف این داروها، طبیعی بودن نتایج آنزیم های ذکر شده است.

TSH : عملکرد تیروئید از عوامل بسیار موثر در کنترل قتد خون است. موارد بسیاری دیده شده که کم کاری تیروئید، علت عدم موفقیت در درمان دیابت بوده، اما از دید درمانگر و دیابتی دور مانده است. بنابراین با انجام تست TSH، افراد از نظر بیماری های تیروئید غربالگری می شوند و در صورت مختل بودن نتیجه، پزشک آزمایش های تکمیلی مانند , Anti TPO , T4 T3درخواست می نماید. این آزمایش ها مانند آزمایش TSH، هیچ کدام احتیاج به ناشتا بودن ندارد.

LDL,HDL، کلسترول و تری گلیسرید : بالا بودن چربی های خون خطر بروز بیماری های مهمی از جمله بیماری های قلبی -عروقی، سکته مغزی، کبد چرب و ... به هیمن دلیل ضروری است افراد دیابتی سالانه چربی های خون را اندازه گیری نمایند. برای آزمایش چربی های خون ضروری است حدود 10 تا 12 ساعت قبل از آزمایش، ناشتا باشید البته آب بلامانع است.

U/A (بررسی ادرار): این آزمایش، کلید تشخیص بسیاری از اختلال ها از جمله عملکرد کلیه ها، عفونت ادراری، سنگ کلیه، دفع پروتئین و ... است. اگرچه انجام آن احتیاج به ناشتا بودن ندارد اما بهتر است نمونه اول صبح اندازه گیری گردد.

U/C : کشت ادرار، گاهی برای تشخیص قطعی عفونت و انتخاب آنتی بیوتیک مناسب، این آزمایش درخواست می گردد. بهترین نمونه کشت ادرار و بررسی ادرار، نمونه وسط ادرار است، یعنی ظرف آزمایش ادرار کمی بعد از آغاز ادرار پرکنید. همچنین احتیاج به ناشتا بودن ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 211

به "کدام آزمایش احتیاج به ناشتا بودن دارد؟" امتیاز دهید

64 کاربر به "کدام آزمایش احتیاج به ناشتا بودن دارد؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام آزمایش احتیاج به ناشتا بودن دارد؟"

1 دیدگاه

سارا 19 خرداد 1399

برای آزمایش های عملکرد کلیه (کرآتینین و اوره ی خون) نیاز است که فرد ناشتا باشد و در دو روز گذشته غذای پر پروتئین مانند کباب و مرغ و ماهی نخورده باشد. برنج و نان و خورشت توصیه می شود.

پاسخ به سارا
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید