تور ارمنستان ارزان: توسعه همکاری های ایران و ارمنستان در زمینه اسناد و نسخ خطی

به گزارش تور تایلند ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، واهان دِر غِوُندیان، رئیس انستیتو و موزه نسخ خطی ماتناداران ایروان با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با سید حسین طباطبایی، رایزن فرهنگی کشورمان ملاقات و در مورد همکاری های مشترک به بحث و گفتگو پرداخت.

تور ارمنستان ارزان: توسعه همکاری های ایران و ارمنستان در زمینه اسناد و نسخ خطی

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

خانم کشیشیان، مدیر امور بین الملل موزه ماتناداران و آرا فیلیپوسیان، خیّر ارمنی - ایرانی مقیم آمریکا که هزینه های ترمیم نسخ خطی فارسی ماتناداران را تقبل نموده است، در این ملاقات وی را همراهی می کردند.

طباطبایی در سخنانی، انستیتو نسخ خطی ماتناداران را یکی از ذخایر مهم فرهنگی و علمی در ارمنستان دانست که گنجینه ای کم نظیر از نسخ خطی را در قفقاز جنوبی در بر دارد و به سبب وجود نسخه های خطی و آثار نفیس ایرانی و اسلامی در آن چونان دریچه ای به دنیا پر رمز و راز هنر و فرهنگ ایرانی، کام هر پژوهشگر علاقمندی را سیراب می سازد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، تعمیق و توسعه همکاری با این انستیتو را از اولویت های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به برنامه های مشترک اجرا شده که آخرین آن برگزاری سخنرانی ـ نمایشگاه میراث ایرانی در دنیا در این انستیتو بود، از فراهم شدن زمینه برگزاری کارگاه آموزشی ترمیم نسخ خطی فارسی به وسیله یکی از اساتید برجسته ایرانی در ماتناداران اطلاع داد.

وی بعلاوه، تحقق آن را گامی مهم در حفظ و حراست از آثار ارزشمند ایرانی این موزه و هم تعمیق روابط فی مابین دانست.

دِر غوندیان با تشکر از همکاری های سازنده ای که بین رایزنی فرهنگی ایران و موزه ماتناداران صورت پذیرفته است، ضمن سپاس ویژه از پیگیری به عمل آمده و فراهم شدن زمینه برگزاری کارگاه آموزشی بازسازی نسخ خطی فارسی در موزه تحت مدیریت خود، اجرای این برنامه را اقدامی مهم و حیاتی در حفظ آثار ارزشمند ایرانی موجود در ماتناداران خواند.

در ادامه این نشست، جزئیات برنامه کارگاه آموزشی ترمیم نسخ خطی فارسی مورد بحث و آنالیز نهاده شد و تصیمات مقتضی در مورد برگزاری هرچه بهتر آن اتخاذ شد.

رئیس موزه ماتناداران از برگزاری برنامه هایی ویژه میراث ایرانی موجود در این انستیتو در آینده نزدیک اطلاع داد و از رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان برای حضور در این برنامه ها دعوت به عمل آورد.

طباطبایی با تشکر از دعوت به عمل آمده، توجه و اهتمام آقای دِر غوندیان به میراث ایرانی و اسلامی موجود در موزه ماتنادارن را شایان تحسین دانست و ابراز امیدواری کرد با توسعه همکاری های طرفین، افق های جدیدی در همکاری های مراکز و مؤسسات مرتبط گگردده گردد.

لازم به ذکر است؛ با توجه به درخواست موزه ماتناداران مبنی بر برگزاری کارگاه آموزشی بازسازی نسخ خطی با تأکید بر جلدهای لاکی و با پیگیری رایزنی فرهنگی مقدمات حضور یکی از اساتید برجسته ترمیم نسخ خطی کشورمان در ارمنستان فراهم شده و در آینده نزدیک این دوره آموزشی در موزه ماتناداران برگزار خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1962

به "تور ارمنستان ارزان: توسعه همکاری های ایران و ارمنستان در زمینه اسناد و نسخ خطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان ارزان: توسعه همکاری های ایران و ارمنستان در زمینه اسناد و نسخ خطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید