آماده سازی زیرساخت های گردشگری تخت سلیمان تکاب شروع شد

به گزارش تور تایلند ارزان، حسن یوسفی در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه این اقدامات سال جاری با اختصاص اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اجرایی می گردد اضافه نمود: تاسیسات روشنایی، آسفالت راه دسترسی، اجرای سنگ فرش محوطه پارکینگ و کانال راهنمایی آبهای سطحی از مهمترین اقدامات به شمار می رود.

آماده سازی زیرساخت های گردشگری تخت سلیمان تکاب شروع شد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ویژه کریسمس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

وی در ادامه از طراحی و ساخت و نصب دو واحد بوفه عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی به مساحت 64 متر مربع در محوطه این اثر تاریخی اطلاع داد و اظهارداشت: با هماهنگی های صورت گرفته با معاونتهای میراث فرهنگی و سرمایه گذاری سازمان متبوع اقداماتی برای آماده سازی زیرساختهای گردشگری در محوطه و راستا منتهی به این مجموعه صورت گرفته که با توجه به نیازهای موجود همچنان ادامه خواهد داشت.

یوسفی تخت سلیمان را یکی از پژوهشکده های مهم تاریخی و باستان شناسی معرفی کرد و گفت: این مجموعه جهانی بدلیل موقعیت مکانی و وجود آثار و ابنیه تاریخی در ایام مختلف سال پذیرای علاقه مندان، دانشجویان و اساتید تاریخ و باستان شناس و همچنین گردشگرانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفرمی نمایند.

مدیر مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب یاد آور شد: مجموعه جهانی تخت سلیمان در 45 کیلومتری شمال شرق تکاب قرارداشته و کوه بلقیس، آب گرم احمدآباد و زندان سلیمان از دیگر جاذبه های گردشگری بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین اثر تاریخی است که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

یوسفی ادامه داد: این مجموعه تاریخی کم نظیر و آثار باستانی آن یکی از مهمترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است، این آثار تاریخی که در کوهستان های غرب کشور و در محل بسیار مصفا و خوش آب و هوای تکاب قرار گرفته، در زمان های قدیم دارای موقعیت سوق الجیشی حساس بوده است.

وی افزود: بقایای مجموعه بر روی جبهه ای از سنگ در 48 کیلومتری شمال شرق تکاب قرار گرفته و در میان انبوهی از آثار طبیعی و مصنوعی مانند دریاچه ها، آبگرم ها، قبور کهنسال و ابنیه تاریخی دیگر احاطه شده است.

تخت سلیمان امروزی به جامانده قلعه و آثار بزرگ و عمارات مخصوص برای سکونت موبدان بوده است که در زمان اشکانیان و ساسانیان در نهایت آبادی و اوج قدرت قرار داشته و در نتیجه حمله رومیان و تاخت و تاز اقوام عرب و مغول ویران شده و آثار تمدن آن از بین رفته است.

تخت سلیمان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به شمار می رفت اما در سال 624 میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان به ایران تخریب شد. آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان که به دین اسلام گرویده بود بر روی ویرانه های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است که در حال حاضر موزه رضا عباسی نگهداری می شود.

مجموعه آثار باستانی تخت سلیمان در 42 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده است، قدمت این منطقه از لحاظ سکونتگاه انسانی به سه هزار سال پیش باز می شود.

این شهر باستانی در ادوار مختلف محل سکونت اقوامی مانند، مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بوده و در هر یک از دوران های فوق، این محل در اوج قدرت و تمدن زمان مربوط به خود بوده است، اما اکنون نشانی از این شهر در آذربایجان دیده نمی شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 845

به "آماده سازی زیرساخت های گردشگری تخت سلیمان تکاب شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده سازی زیرساخت های گردشگری تخت سلیمان تکاب شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید