آماده صدور دانش ذخیره سازی خون بندناف به کشورهای مختلف هستیم

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرنگاران/قزوین مدیرعامل بانک خون بندناف با بیان اینکه در طی سال های مختلف فرایند رو به رشدی در ذخیره سازی خون بند ناف داریم، گفت: از افتخارات ما این است که دانش ذخیره سازی خون بندناف در کشور ما بومی است و آمادگی صادرات این دانش را داریم.

آماده صدور دانش ذخیره سازی خون بندناف به کشورهای مختلف هستیم

مرتضی ضرابی - مدیرعامل بانک خون بندناف - در نشست خبری عصر امروز 27 آبان با اصحاب رسانه اظهار کرد: پانزدهم نوامبر مصادف با خون بند ناف در جهان است که نشان از اهمیت این مسئله در جهان است.

وی اضافه نمود: امروز این عنصر حیات بخش که زمانی به عنوان زباله بیولوژیک شناخته می شد، منبعی از سلول های بنیادی است و می تواند در عرصه های مختلف درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

ضرابی توضیح داد: در حال حاضر 31 دفتر نمایندگی خون بند ناف در سراسر کشور و دو دفتر نمایندگی نیز در اربیل عراق در حال فعالیت است و تا به امروز 120 هزار نمونه خون بند ناف جمع آوری شده که عظیم ترین بانک خون بند ناف هیبرید در خاورمیانه است.

این مسئول ادامه داد: همچنین از سایر کشورها چون ترکیه، رومانی، عراق، افغانستان، انگلیس، کانادا و ترکمنستان نیز در حدود 100 مورد خون بند ناف ذخیره سازی شده است.

دانش ذخیره سازی خون بندناف کاملاً بومی است

وی با بیان اینکه در طی سال های مختلف فرایند رو به رشدی در ذخیره سازی داریم، گفت: از افتخارات ما این است که دانش ذخیره سازی خون بندناف در کشور ما بومی است و آمادگی صادرات این دانش را داریم.

به گزارش خبرنگاران، مدیرعامل بانک خون بندناف گفت: سلول های ذخیره شده خون بند ناف پتانسیل درمان 80 بیماری خونی و غیرخونی چون تالاسمی و سرطان های خون را دارد همچنین 400 کارآزمایی بالینی در جهان با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف اجرا شده است.

وی اعلام کرد: عظیم ترین طرح تحقیقاتی در تاریخ کشورمان برای 150 کودک که مبتلا به فلج مغزی هستند با استفاده از سلول های بنیادی در حال اجرا است که نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.

ضرابی اعلام کرد: در برنامه توسعه ای خود به دنبال راه اندازی بانک خون بند ناف در کشورهای همسایه هستیم همچنین کارآزمایی بالینی در زمینه بیماری هایی چون اوتیسم، آرتوروز، ناهنجاری های قلبی، فلج مغزی و SMA خواهیم داشت.

این مسئول ادامه داد: درصدد هستیم که با برند جمهوری اسلامی محصولات سلولی فراوری و به دیگر کشورها صادر کنیم.

حجم خون بند ناف ذخیره شده در زایمان طبیعی بیشتر از سزارین است

وی با بیان اینکه حجم خون بند ناف ذخیره شده در زایمان طبیعی بیشتر از زایمان سزارین است، اظهار داشت: هزینه اولیه ذخیره سازی خون بند ناف سه میلیون تومان است که امکان قسط بندی آن وجود دارد. مبلغ شارژ سالانه آن نیز 160 هزار تومان است.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: در دانش سلول های بنیادین در حوزه جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف جزء کشورهای پیشرو در جهان هستیم و درخواست هایی نیز از کشورهای همسایه در این خصوص داشتیم که رایزنی های لازم را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با تعداد کمی از مراکز پیوند در کشور روبرو هستیم، اعلام کرد: احتیاج به پیوند سلول های خون ساز سالانه سه هزار مورد است که در حال حاضر تنها یک سوم آن در حدود 1400 مورد پیوند انجام می گردد، همچنین در کل کشور تعداد پیوند با استفاده از خون بند ناف در حدود 200 مورد بوده است که 30 مورد آن در رویان اجرا شده است.

ضرابی اعلام کرد: هزینه ذخیره سازی خون بند ناف در جهان بالاست بااین حال به دنبال آن هستیم ک بانک عمومی خون بند ناف در کشور افزایش یابد، اما در دو سال گذشته دولت حمایتی در این خصوص انجام نداده است.

ماهانه تنها یک درصد خون بند ناف نوزادان قزوینی ذخیره می گردد

این مسئول با اشاره به فعالیت نمایندگی قزوین در حوزه خون بند ناف گفت: تا به امروز نزدیک به دو هزار نمونه خون بند ناف در استان قزوین جمع آوری شده که احتیاج است برای آشنایی بیشتر خانواده ها و مطلع سازی در این زمینه اطلاع رسانی بیشتر گردد.

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف کشور در سرانجام اظهار داشت: این نمایندگی در استان قزوین از سال 93 راه اندازی شده است که به طور متوسط ماهانه 30 نمونه ذخیره می گردد و می توان گفت یک درصد از زایمان های اجرا شده در استان را پوشش می دهد.

به گزارش خبرنگاران، خانواده ها می توانند برای ذخیره خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده خود با شماره تلفن های 33242334 و 09104698695 تماس گرفته و یا به آدرس سبزه میدان، ابتدای خیابان فردوسی، روبروی کوچه حمام پاک، مرکز درمان جهاد دانشگاهی قزوین مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1017

به "آماده صدور دانش ذخیره سازی خون بندناف به کشورهای مختلف هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده صدور دانش ذخیره سازی خون بندناف به کشورهای مختلف هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید