برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران آنالیز می گردد

به گزارش تور تایلند ارزان، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران آنالیز می گردد.

برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران آنالیز می گردد

شانزدهمین جلسه کمیته بین الدول محافظت از میراث فرهنگی ناملموس که در مقر سازمان یونسکو در پاریس برگزار می گردد، از 13 تا 18 دسامبر 2021 (برابر با 22 آذر تا 27 آذر 1400) برگزار خواهد شد. این جلسه صدها شرکت کننده از جمله نمایندگان کشورهای عضو، سازمان های غیردولتی، نهادهای فرهنگی و سایر ذینفعان حوزه میراث فرهنگی را از سراسر دنیا گرد هم می آورد. پانچی نیلام مگاسوات، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در سریلانکا، ریاست این گردهمایی سالانه را بر عهده خواهد داشت.

در این جلسه قرار است 18 گزارش در مورد میراث ناملموس در خطر، 28 گزارش در مورد پیاده سازی کنوانسیون 2003، یک گزارش از سوی دولت های غیرعضو در مورد شرایط کنونی عناصر ثبت شده در لیست معرف میراث ناملموس، شش نامزد در لیست محافظت فوری، 48 نامزد در لیست معرف، پنج پروپوزال برای ثبت برنامه های خوب پاسداری، یک درخواست برای یاری بین المللی، 46 درخواست استوارنامه از سوی سمن ها، و 66 گزارش فعالیت از سوی سمن ها مورد آنالیز قرار بگیرد.

برنامه ملی محافظت از هنر سنتی خوشنویسی در ایران پروپوزال ایران برای ثبت برنامه های خوب پاسداری است که با شماره ارجاع 1716 در این جلسه آنالیز خواهد شد. ثبت در برنامه های خوب پاسداری یونسکو به این معناست که هم میراث ناملموس موردنظر به دنیایان معرفی خواهد شد و هم پاسداری خوبی از آن صورت خواهد گرفت.

این اولین بار است که ایران در لیست برنامه های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث ناملموس پرونده ای را به ثبت می رساند. پیش از این 16 اثر دیگر از آداب و آیین ها، هنرهای نمایشی، مهارت ها، دانش و فرهنگ ایرانی در لیست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است که از میان آن ها می توان به ردیف موسیقی سنتی ایرانی، هنر نمایشی آیین تعزیه، آیین پهلوانی و زورخانه ای، موسیقی بخشی های خراسان، مهارت فرش بافی فارس، دانش ساخت لنج، هنر ساختن و نواختن کمانچه، هنر نگارگری و… اشاره نمود.

با توجه به اینکه رفتار سویه های تازه ویروس کرونا همچنان دارای ابهام است، دبیرخانه یونسکو با کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در مورد برگزاری شانزدهمین جلسه این کمیته مشورت کرد. در نتیجه، شانزدهمین جلسه کمیته که قرار است از 13 تا 18 دسامبر 2021 تشکیل گردد، بطور کامل به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. البته تغییراتی جزئی در جدول زمانی رویدادهای این جلسه اعمال شد تا با منطقه ها زمانی مختلف سازگاری بیشتری پیدا کند و در عین حال همه موارد دستور کار نیز حفظ گردد. هر جلسه صبح از ساعت 10:15 صبح آغاز می گردد و در ساعت 13:15 (به وقت پاریس) به خاتمه می رسد. بعدازظهر، جلسه از ساعت 14:15 آغاز و در ساعت 17:15 (به وقت پاریس) به خاتمه می رسد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2070

به "برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران آنالیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران آنالیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید