برگزاری مسابقات ورزشی مجازی در 20 رشته، سرنوشت برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویان چه می گردد؟

به گزارش تور تایلند ارزان، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حال و روز این روزهای ورزش دانشجویی می گوید.

برگزاری مسابقات ورزشی مجازی در 20 رشته، سرنوشت برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویان چه می گردد؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، بسیاری از صاحب نظران معتقدند که سیستم ورزش کشور با نواقص جدی همراه است و برای احیای ورزش و بهینه سازی آن، باید ورزش از مدارس و دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

از همین رو در سال های اخیر ورزش دانشگاهی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مدال ها و مقام های قهرمانی زیادی را در مسابقات آسیایی و دنیا به ارمغان آورده و توجه جامعه را به خود جلب نموده است.

ورزش دانشگاهی یکی از عرصه های جوانی است که با درخشش های فراوان خالی از نواقص و کاستی ها نبوده، از همین رو به سراغ محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته ایم تا ضمن تشریح شرایط ورزش دانشگاهی از کارهای انجام شده و برنامه های پیش روی این اداره در سال جدید جویا شویم.

محمدحسین علیزاده از ششم آذرماه سال 96 با حکم مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، به عنوان مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.

با تعطیلی دانشگاه ها ورزش دانشجویی نیز پیرو آن تعطیل و برای ادامه کار خود به سمت و سوی فضای مجازی کشیده شد.

در ادامه مصاحبه با محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمده است.

گسترش فعالیت های ورزش دانشجویی در فضای مجازی/ دانشجویان واحد تربیت بدنی خود را چگونه می گذرانند؟

خبرنگاران: مسابقات ورزشی مجازی ادامه خواهد داشت؟

علیزاده: استقبال دانشگاهیان از مسابقات مجازی ورزشی در رشته های مختلف ما را تشویق کرد که به انجمن های خود اعلام کنیم فعالیت های خود را در بستر مجازی گسترش دهند و این حوزه را نیز فعال نمایند.

با توجه به استقبال دانشجویان از مسابقات مجازی از ابتدای مهرماه این مسابقات در 20 رشته ورزشی برگزار خواهد شد.

اکنون انجمن های این رشته های ورزشی در حال بسترسازی و فراهم کردن امکانات لازم برای برگزاری این مسابقات هستند. این مسابقات در قالب المپیاد ورزشی برگزار خواهد شد.

خبرنگاران: بعضی از دانشجویان به علت عدم دسترسی به امکانات لازم از شرکت در مسابقات ورزشی به صورت مجازی محروم می شوند؛ برای این دسته از دانشجویان چه برنامه ای دارید؟

علیزاده: این درست همانند برنامه شاد در آموزش وپرورش است. ما بر این باوریم که دانشجویان به بستر لازم برای شرکت در این مسابقات دسترسی دارند زیرا اکنون دانشگاه های ما به سوی فضای مجازی رفتند و کلاس های خود را به صورت مجازی و برخط برگزار می نمایند.

البته تمامی مسابقات به صورت مجازی برگزار نمی گردد؛ مسابقات مجازی به عنوان مکملی هستند که اگر زمانی ویروس کرونا همچنان باقی ماند، ورزش دانشجویی غیرفعال نباشد.

خبرنگاران: برگزاری مسابقات مجازی در دوران پساکرونا هم ادامه خواهد داشت؟

علیزاده: بله؛ سازمان دنیای فیزو مسابقات ورزشی مجازی را به رسمیت شناخته است از همین رو ما نیز برگزاری مسابقات ورزشی مجازی را در اولویت فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی قرار داده ایم و به همین دلیل با شرکت آی اسپورت تفاهم نامه ای را به امضا رسانده ایم.

برگزاری مسابقات مجازی ورزشی فراتر از موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور است و رویه ای است که در ورزش دانشجویی ادامه خواهد داشت.

اکنون مسابقات دنیای دانشجویان فیفا 20 در حال برگزاری است که دو دانشجوی ایرانی از دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مسابقات شرکت نموده اند؛ در این مسابقات 12 دانشجوی دختر و 24 دانشجوی پسر از سراسر دنیا شرکت نموده اند.

خبرنگاران: سرنوشت مسابقات و المپیادهایی که پیش از شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی شده بودند، چه می گردد؟

علیزاده: با توجه به اینکه سلامتی دانشجویان برای ما حائز اهمیت است از برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویی خودداری نموده ایم. قرار بود در المپیاد 7هزار دانشجو حضور داشته باشند که با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری این المپیاد به آینده موکول شد.

اکنون بسترهای لازم برای برگزاری این مسابقات آماده است و رئیس دانشگاه گیلان معتقد است که این مسابقات را باید شهریورماه برگزار کنیم اما تصمیم گیری در مورد این موضوع بر عهده ما نیست و ما بر اساس قوانین کشور کار خواهیم کرد.

همچنین سال آینده نیز المپیاد ورزش همگانی را در شهرکرد خواهیم داشت که در این المپیاد نیز 6 هزار نفر شرکت خواهند کرد؛ برنامه ریزی ها و بسترسازی ها برای برگزاری این مسابقات لحظه ای متوقف نشده است.

در صورت بازگشایی دانشگاه ها، المپیادهای ورزشی دانشجویان را برگزار خواهیم کرد

اکنون در حال آماده سازی و بسترسازی برای ادامه فعالیت های ورزش دانشجویی با وجود ویروس کرونا هستیم. در صورت بازگشایی دانشگاه ها با حفظ فاصله اجتماعی جشنواره های ورزشی و المپیادهای خود را برگزار خواهیم کرد؛ زیرا بسترهای لازم آن اکنون آماده است.

المپیاد ورزش همگانی را در ابتدای تابستان سال بعد و المپیاد قهرمانی دانشجویان را نیز در شهریورماه برگزار خواهیم کرد.

خبرنگاران: در المپیاد ورزش دانشجویی که سال گذشته در دانشگاه الزهرا برگزار گردید، ظرفیت زیادی برای دانش افزایی دانشجویان وجود داشت؛ همچنین زمان حضور دانشجویان در این المپیاد کوتاه بود، آیا در المپیادهای پیش رو نیز این شرایط حاکم است؟

علیزاده: بر اساس طراحی این المپیاد، دانشجویان آن از شهرستان وارد چرخه این مسابقات می شوند و پس ازآن به مسابقات استانی راه پیدا می نمایند. تیم منتخب در هر استان به المپیاد راه پیدا می نماید.

از همین رو نمی توان گفت میزان حضور دانشجویان در این مسابقات کوتاه بوده است. المپیاد ورزش های همگانی سال گذشته برگزار گردید و تجربه ای متفاوت برای ورزش دانشجویی کشور بود.

در المپیاد همگانی سال گذشته، پنج بخش آموزش عالی دانشگاه های فرهنگیان، پیغام نور، جامع علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و دانشگاه های وزارت علوم شرکت داشتند.

دانشگاه ها در اعزام دانشجویان به مسابقات ورزشی در مضیقه اقتصادی هستند؛ زیرا برای هرروز حضور دانشجو در این مسابقات باید مبلغی را پرداخت نمایند؛ البته بخشی از این هزینه ها از سوی اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم تأمین می گردد. دانشجویان در مسابقات المپیاد ورزشی دست کم سه روز حضور دارند.

از طرفی حضور چند هزار نفر در مسابقات مستلزم این است که دانشجویان در مسابقات شرکت نموده و بعد از خروج آنها دانشجویان دیگر حضور پیدا نمایند؛ زیرا کمپی با ظرفیت 4 الی 6 هزار نفر را موجود نداریم.

در المپیاد ورزش همگانی که سال گذشته در دانشگاه الزهرا برگزار گردید 6 هزار دانشجو حضور داشتند اما بر اساس آمار، 150 هزار دانشجو در چرخه حضور این مسابقات شرکت داشتند.

دانشجویان باید مجریان برگزاری مسابقات دانشجویی باشند

در المپیادی که سال گذشته در دانشگاه الزهرا برگزار گردید؛ 70 درصد مجریان برگزاری مسابقات از دانشجویان بودند. استفاده از ظرفیت دانشجویی در این بخش منجر به صرفه جویی در هزینه ها می گردد.

برای استفاده از ظرفیت دانشجویان به عنوان مجریان برگزارنماینده این مسابقات آموزش های مناسبی به این دانشجویان داده شده است؛ امیدواریم المپیاد ورزش همگانی آینده، 100 درصد به دست دانشجویان داوطلب برگزار گردد.

استفاده از ظرفیت دانشجویان منجر به صرفه جویی در هزینه ها و تربیت مدیران آینده می گردد. تعامل دانشجویان، مسئولیت پذیری آن ها و جوابگو بودن نسبت به وظیفه ای که به آن ها واگذار شده است در برگزاری این مسابقات دستاورد بزرگی محسوب می گردد.

در اولین المپیاد همگانی دانشجویان 1200 نفر شرکت داشتند و در المپیاد بعدی با افزایش رشته ها چهار هزار نفر شرکت کردند.

در المپیاد بعدی که سال آینده برگزار خواهد شد؛ 18 رشته ورزشی برای پسران و 14 رشته ورزشی برای دختران تدارک دیده شده است. بعضی از این رشته ها ابداعی و جدید هستند؛ همانند رشته هندپلو، والیبال 4 نفره، بسکتبال سه نفره و..؛ رشته هندپلو ابتکار ایرانی ها است که مورد استقبال دانشجویان نیز قرار گرفته است.

ادامه دارد...

4084

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1322

به "برگزاری مسابقات ورزشی مجازی در 20 رشته، سرنوشت برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویان چه می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری مسابقات ورزشی مجازی در 20 رشته، سرنوشت برگزاری المپیادهای ورزشی دانشجویان چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید