تلسکوپ جیمز وب با شرایط آب وهوایی مطلوب امروز آماده پرتاب است

به گزارش تور تایلند ارزان، طبق تازه ترین آنالیز های هواشناسی، شرایط آب وهوا برای پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب مطلوب گزارش شده است و می توان به شکل گیری لحظه ای تاریخی در شروع کریسمس امیدوار بود.

تلسکوپ جیمز وب با شرایط آب وهوایی مطلوب امروز آماده پرتاب است

ستاره شناسان در طول این سال ها مشتاقانه منتظر شروع مأموریت رصدخانه قدرتمند فضایی بودند و حالا در روز شروع کریسمس ممکن است به آرزوی خود برسند. این تلسکوپ پروژه مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است و قدرتمندترین رصدخانه ای خواهد بود که تا کنون به فضا فرستاده شده است.

پیش از این طی چندین سال تأخیرهای بودجه ای و فنی، توسعه و پرتاب وب را با تأخیر بسیاری روبرو نموده بود اما اکنون در صبح کریسمس، بشریت یک قدم به شروع مأموریت علمی فضاپیما نزدیک تر می شوند. مأموریتی که تا ساعاتی دیگر تاریخ ساز خواهد شد.

ساعت پرتاب و چگونگی دیدن

این تلسکوپ قرار است در ساعت 07:20 صبح منطقه زمانی شرقی (15:50 به وقت تهران) از مرکز فضایی گویان فرانسه در سواحل آمریکای جنوبی که تحت مدیریت آژانس فضایی اروپا است، بلند گردد. برای احتیاج احتمالی به آنالیز یا توقف کوتاه پیش از شروع سفر، پنجره پرتاب 32 دقیقه تعریف شده است. هر توقف بیش از این مدت، باعث می گردد تا پرتاب یک روز دیگر به تعویق بیفتد.

ناسا پشتیبان اصلی این تلسکوپ، از ساعت 06:00 منطقه زمانی شرقی (14:30 به وقت تهران) پخش زنده ای را در تلویزیون و کانال یوتیوب خود میزبانی می نماید. مقامات آژانس پیش از پرتاب توضیحاتی را به یاری ستاره شناسان ارائه می نمایند. پوشش عملیات پرتاب به زبان فرانسوی یا اسپانیایی هم به وسیله آژانس فضایی اروپا انجام خواهد شد.

اهمیت تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ وب برای کاوش در بخش مهمی از تاریخ کیهانی اولیه که برای ستاره شناسان به عنوان عصر تاریک شناخته می گردد، طراحی شده است.

کیهان شناسان حدس می زنند که نخستین ستارگان زمانی ظاهر شدند که کیهان تنها حدود 100 میلیون سال سن داشت. این در حالی است که سن فعلی کیهان حدود 13.8 میلیارد سال برآورد شده است. دورترین و قدیمی ترین کهکشانی که به وسیله ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل دیده شده است، مربوط به زمانی است که کیهان سن بیشتری داشته است، یعنی حدود 400 میلیون سال پس از مه بانگ (Big Bang).

آنچه در طول این 300 میلیون سال میانی روی داد یعنی زمانی که دنیا گسترشی نورانی را تجربه می کرد، و اینکه چگونه انفجار بزرگ به آسمانی پر از صورت های فلکی و حیات تبدیل شد، یک راز است.

این تلسکوپ بعلاوه به اخترشناسان یاری می نماید تا سیاهچاله های کلان جرم در مرکز کهکشان ها و سیاراتی را که دور دیگر ستاره های کهکشان ما می چرخند، مطالعه نمایند.

برای دستیابی به این مشاهدات علمی، تلسکوپ وب به یک آینه اولیه با قطر 6.5 متر در مقایسه با آینه هابل که 2.4 متر است، متکی است. انبساط کیهان باعث می گردد نوری که معمولا در طول موج های مرئی واقع شده است، به طول موج های بلندتر فروسرخ که معمولا برای چشم انسان نامرئی هستند، جابه جا شوند.

به همین خاطر مهندسان ناچار شدند 10 فناوری نو را در طول راستا ساخت جیمز وب اختراع نمایند تا تلسکوپ حساس تر از هابل باشد. پیش بینی های بیش از حد خوش بینانه، حوادث توسعه گاه به گاه و گزارش های هزینه های سازمان یافته، جدول زمانی پرتاب را به اواخر سال 2021 موکول نموده و هزینه کلی را به 10 میلیارد دلار رسانده است.

دلیل انتخاب گویان به عنوان محل پرتاب

آژانس فضایی اروپا در سرزمین هیچ یک از کشورهای عضو خود، سایت پرتاب مداری ندارد. در عوض، این پرتاب ها معمولا از یک بندرگاه فضایی در کورو، گویان فرانسه انجام می شوند.

استفاده از سایت پرتاب کورو بخشی از یاری 300 میلیون یورویی کنسرسیوم به مأموریت وب است. ناسا در سال 2003 قراردادی با آژانس فضایی اروپا برای پرتاب وب به وسیله موشک آریان 5 آریان اسپیس، سازنده فرانسوی موشک، امضا کرد.

پس از پرتاب

پرتاب جیمز وب هرچند انتها انتظاری چندین ساله است اما انتها راه نیست، بلکه شروع راستا دشواری است که وب باید طی یک ماه در فضا طی کند. عملیات گسترده و چندمرحله ای باز شدن تلسکوپ پیچیده ترین فرآیند استقراری است که تا کنون در فضا صورت گرفته است.

طی یک ماه تلسکوپ راستای 1.6 میلیون کیلومتری را طی می نماید تا به نقطه لاگرانژی 2 دست یابد. نقطه ای که موقعیتی بهینه برای خنک و تاریک ماندن تلسکوپ است تا بتواند ضعیف ترین پرتوهای فروسرخ را هم رصد کند.

در همین مدت فرآیند استقرار هم گام به گام با فرمان تیم مأموریت انجام می گردد تا در نهایت امکان نورسنجی و آزمایش های اولیه آن باشد. در نهایت اوسط سال 2022 تلسکوپ برای شروع عملیات علمی آماده خواهد بود.

عکس کاور: مجموعه موشک آریان 5 و تلسکوپ فضایی جیمز وب بر سکوی پرتاب در حالی که تنها چند ساعت تا شروع سفر فضایی مانده است.

Credit: NASA/Bill Ingalls

منابع: NY Times, NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2091

به "تلسکوپ جیمز وب با شرایط آب وهوایی مطلوب امروز آماده پرتاب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب با شرایط آب وهوایی مطلوب امروز آماده پرتاب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید