تولیدات مکتوب ما در حوزه تنظیم گری فضای مجازی خیلی محدود است

به گزارش تور تایلند ارزان، برنامه گفت وگوی فرهنگی به مناسبت هفته کتاب با موضوع نقد و بررسی آثار مکتوب در حوزه تنظیم گری در فضای مجازی از رادیو گفتگو پخش شد.

تولیدات مکتوب ما در حوزه تنظیم گری فضای مجازی خیلی محدود است

سید تقی کمالی، عضو موسس انجمن سواد رسانه ای ایران در برنامه گفت وگوی فرهنگی رادیو گفت و گو گفت: فعالیت پژوهشی و چاپ کتاب در حوزه تنظیم گری فضای مجازی در ایران از طریق اندیشکده ها و پژوهشگاه ها پیش می رود؛ به همین جهت تولیدات مکتوب ما از لحاظ کتاب در حوزه تنظیم گری فضای مجازی خیلی محدود است و براساس آمار شاید حدود 15 عنوان رسمی در این زمینه وجود داشته باشد.

برنامه گفت وگوی فرهنگی به تهیه کنندگی رقیه زهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی به مناسبت هفته کتاب با موضوع نقد و بررسی آثار مکتوب در حوزه تنظیم گری در فضای مجازی، چهارشنبه شب ساعت بیست با حضور حنانه اکبری پژوهش گر سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) و سیدتقی کمالی عضو موسس انجمن سواد رسانه ای ایران، پژوهش گر مطالعات نهادی و سیاست گذاری و کارشناس فضای مجازی از رادیو گفت و گو پخش شد.

سیدتقی کمالی در خصوص میزان تألیف و پژوهش در زمینه تنظیم گری فضای مجازی گفت: بر اساس آخرین آمار، حدود 16 هزار مجموعه نشر در کشور در حوزه های مختلف فعالیت می کنند اما به صورت مستمر نیست. فعالیت پژوهشی و چاپ کتاب در حوزه تنظیم گری فضای مجازی در ایران از طریق اندیشکده­ها و پژوهشگاه ها پیش می رود. به همین جهت تولیدات مکتوب ما از لحاظ کتاب در حوزه تنظیم گری فضای مجازی خیلی محدود هست و براساس آمار شاید حدود 15 عنوان رسمی در این زمینه وجود داشته باشد.

در ادامه گفت وگو حنانه اکبری درباره نقش کمک رسانی نشر و کتاب در حوزه تنظیم گری فضای مجازی توضیح داد: بحث تنظیم گری دیجیتال، بحث نوظهوری است. به همین دلیل در خصوص میزان کمک کننده بودن کتاب ها در این زمینه ما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که مخاطبان ما از طیف های مختلفی هستند.

او ادامه داد: از آن جایی که تألیف کتاب، زمان بر است عمده فعالیت ها در قالب گزارش است. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که وقتی در زمینه سیاست گذاری متنی را منتشر می کنید هر چه خلاصه تر باشد، اثرگذارتر است. ما باید مخاطبان طیف گسترده مان را دسته بندی کنیم. ما مخاطبان عمومی، دانشگاهی و سیاسی داریم و تألیفات هم برای این سه طیف دسته بندی می شوند.

کمالی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ما در حوزه تألیف و پژوهش با کمبود آثار روبرو هستیم بیان نمود: همان طور که می دانید تالیف براساس مسائل معرفتی یا انباشت تجارب به جود می آید. ما در این زمینه مشکلاتی داریم. اول اینکه چون ما جامعه شفاهی هستیم مدیران اجرایی و سیاست گذاری، فعالیت هایشان را مکتوب نمی کنند. یک جنبه دیگر هم این است که شناسایی مسائل اجتماعی برای ما سخت است. ما مراکز پژوهشی زیادی در کشور داریم اما رسالت شان را درست ادا نمی کنند.

اکبری در بخشی دیگر از این گفت وگو به سوال کارشناس مجری برنامه درباره اقدامات کشورهای دیگر درخصوص تألیفات در زمینه تنظیم گری فضای مجازی پاسخ داد: کشورهای دیگر پیش تر از ما تألیفات زیادی داشته اند. مهم ترین تالیفاتی که در زمینه تنظیم گری دیجیتال اجرا شده است، تألیفات شواهدمحور هستند. یعنی آمار دقیق استفاده از فضای دیجیتال را ارائه می دهند.

او گفت: باید بگویم یکی از مهم ترین خلاءهای ما، در بحث پژوهش های شواهدمحور است. بیشترین گامی که در این زمینه برداشته شده، بحث ترجمه آثار است. ما باید از این گام فراتر برویم. انجام پژوهش های میدانی باعث می شود به تصمیم گیری های درست در این زمینه و شناخته شدن مسائل این حوزه از طریق مردم کمک شود.

کمالی در تکمیل این بحث گفت: تنظیم گری و سیاست گذاری از شئون حکومت هستند. اگر ما محتوای خوبی داشته باشیم به سمتی می رویم که درخصوص تصمیم گیری ها هم محتوای خوبی تولید کنیم. نهادهای دانشگاهی یا پژوهشکده ها اگر به درستی مسائل کلیدی را شناسایی کنند، به سمت تولید محتواهای خوب حرکت خواهیم کرد. ارتباط بین صنعت و دانشگاه و دولت موضوعی است که سال ها درباره آن صحبت می شود. اگر این ارتباط وجود داشته باشد به این ضرورت ها بهتر پاسخ داده می شود.

در ادامه اکبری درخصوص اقدامات پژوهشی ساترا بیان نمود: دفتر مطالعات ساترا کار خود را از سال 97 آغاز کرد. اولین اقدامی که در زمینه تنظیم گری دیجیتال و رسانه انجام داد، ترویج این مفهوم و ادبیات از طریق ترجمه بود. در مرحله بعد ما در صنعت صوت و تصویر، گامی فراتر گذاشتیم و به سراغ انجام کارهایی رفتیم که داده محور و پژوهش محور بودند. یکی از رویکردهایی که دفتر مطالعات اتخاذ کرد، ایجاد پلی بین دفتر مطالعات و حوزه تصمیم گیری ها بود.

کمالی در پایان برنامه در خصوص صحبت های اکبری و گزارش اقدامات پژوهشی ساترا گفت: ما اگر بخواهیم ساترا به عنوان یک نهاد تنظیم گر در فضای صوت و تصویر فراگیر، مآغازیت لازم را داشته باشد، می طلبد که بازیگران اصلی در این عرصه نقش پررنگی داشته باشند. بنابراین برای این منظور باید همکاری های چند وجهی در این زمینه صورت بگیرد تا اتفاقات خوبی در این خصوص رخ دهد.

خبرنگاران فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آبان 1401 بروزرسانی: 29 آبان 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2310

به "تولیدات مکتوب ما در حوزه تنظیم گری فضای مجازی خیلی محدود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولیدات مکتوب ما در حوزه تنظیم گری فضای مجازی خیلی محدود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید