خبرنگاران فَراز؛ رویش امید در تاکستان های شهر جهانی انگور

به گزارش تور تایلند ارزان، همدان- خبرنگاران- فَراز نمونه شاخص تدبیر و امید در شهر جهانی انگور است که در سال های پُر فراز و نشیب تولید این محصول در ملایر شهر تاکستان های زرخیز، رنگ حقیقت گرفت و امروز این جهت هموار، چشم انداز روشنی برای باغدارانی است که می خواهند نقش مهمی را در اقتصاد و تحقق عینی جهش تولید ایفا کنند.

خبرنگاران فَراز؛ رویش امید در تاکستان های شهر جهانی انگور

طرح فَراز، اصلاح باغ های سنتی از فُرم خزنده به ایستاده و یا احداث باغ های جدید به روش داربستی است که در سال های اخیر اجرای این طرح در شهرستان ملایر در جنوب استان همدان سرعتی فزاینده به خود گرفت و در سایه حمایت های دولت و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، این طرح حالا بر مدار اصول و روش نوین تاکداری در حرکت است.

شهری با بیش از 700 سال قدمت باغداری و نظام تولید انگور، آذرماه سال گذشته در فهرست سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان تکیه زد و این افتخار بزرگی برای ایران و استان همدان بود که دولت زمینهساز آن شد و امروز با تکیه بر این جایگاه رفیع، برای پیشتازی در اجرای طرح فَراز نیز بسیار مصمم است، طرحی که می تواند اقتصاد منطقه را به معنای واقعی شکوفا کند.

از آنجا که سالانه افزون بر 240 هزار تُن انگور از سطح حدود یازده هزار هکتار تاکستان های ملایر برداشت می شود، به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی با اجرای طرح فَراز این میزان تولید به 2 یا سه برابر افزایش پیدا می کند و در حقیقت دَرگاهی روشن و نُوین به روی صنعت انگور گشوده خواهد شد، افقی روشن که باغداران ملایری را برای اجرای این طرح مصمم تر از گذشته کرده و نمی خواهد سود حاصل از دسترنج خود را به واسطه سرما، آفت، بیماری، کمبود آب و ده ها مشکل دیگر در جهت تاکداری از دست بدهند.

طرح فَراز؛ اولویت سند راهبردی توسعه ملایر

طرح فَراز به اندازه ای برای شهر جهانی انگور اهمیت دارد که به عنوان یکی از اولویت های سند راهبردی و برنامه عملیاتی توسعه این شهرستان در نظر گرفته شده و از سال 98 تا 1400 باید سالانه بین 150 تا 200 هکتار از باغ های انگور ملایر طرح داربستی اجرا شود، طرحی که حالا در کنار سازمان جهاد کشاورزی، از حمایت فرمانداری ویژه ملایر برخوردار است و طبق برنامه زمان بندی باید این طرح با همراهی و مشارکت باغداران در تاکستان های این شهرستان اجرایی شود.

کارشناسان جهاد کشاورزی مزیت های فراوانی را برای اجرای این طرح برشمرده اند و معتقدند طرح فَراز می تواند عملکرد انگور را در هکتار بین 30 تا 50 درصد افزایش دهد و با بهبود کیفیت محصول، ارقام متنوعی را کشت کرد و در تازه خوری انگور پیشگام شد.

داربستی کردن باغ های انگور ملایر از اواسط دهه 90 در این شهرستان قوّت گرفت و تا به امروز در سطح 75 تا 100 هکتار از اراضی این شهرستان طرح فَراز اجرا شده است و طبق سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و برنامه های راهبردی توسعه این شهرستان، این میزان طرح فَراز باید تا چشم انداز 1400 به بیش از پنج برابر افزایش یابد.

137 هکتار از باغ های ملایر آماده داربستی شدن

در این چارچوب جهاد کشاورزی ملایر با ارایه آموزش های مناسب و تشویق باغداران برای تمایل هر چه بیشتر آنان به داربستی کردن باغ های انگور خود، گام های اثرگذاری در این راستا برداشته و به گفته مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی این شهرستان، با استقبال باغداران در حال حاضر 137 هکتار طرح فَراز در ملایر آماده اجرا است.

حبیب الله عابد اصغری در گفت و گو با خبرنگاران شرایط را برای اجرای این طرح مساعد دانست و اضافه کرد: از 75 هکتار طرح فَرازی که در سطح این شهرستان در دست اجرا است، 41.5 هکتار به اتمام رسیده و برای 54.5 هکتار مابقی نیز پایه ها برای سوار شدن سیم و قرار دریافت مودارهای انگور روی آن نصب شده است.

مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی ملایر: طبق اولویت سند راهبردی توسعه این شهرستان، امسال قرار است طرح فَراز در سطح 200 هکتار از تاکستان های ملایر اجرا شود که هم اکنون 137 هکتار آماده اجرا است.

وی صندوق کارآفرینی امید و بانک کشاورزی را بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات طرح فَراز عنوان و بیان نمود: برای 48 هکتار این طرح رقمی افزون بر 2 میلیارد و 197 میلیون تومان تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید و برای 17 هکتار طرح فَراز بیش از 630 میلیون تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی پرداخت شده که در دست اجرا است.

به گفته وی 10.5 هکتار طرح فَراز نیز در قالب خوداجرایی کشاورزان این شهرستان در حد یک کَرت باغ و به صورت پراکنده در گذشته اجرا شده که تسهیلاتی نیز در این زمینه دریافت نکرده اند.

مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اولویت طرح فَراز در سند راهبردی توسعه این شهرستان گفت: امسال قرار است طرح فَراز در سطح 200 هکتار از تاکستان های ملایر اجرا شود که هم اکنون 137 هکتار آماده اجرا است.

سامانه کارا؛ مانعی برای طرح فَراز

عابد اصغری بسته بودن سامانه کارا را تنها مانع در فرایند اجرای طرح فَراز عنوان و تاکید کرد: از آنجا که تسهیلات طرح فَراز باید از طریق سامانه کارا ثبت و در قالب تسهیلات اشتغال روستایی به باغداران پرداخت شود، بسته بودن این سامانه فرایند اجرای طرح را با کُندی روبرو کرده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که هم اکنون 72 هکتار طرح آماده پرداخت تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید است، 16 تا 20 هکتار نیز پفراینده آماده ارسال برای استان و ثبت نام در سامانه کارا داریم و 45 هکتار دیگر مربوط به متقاضیانی است که به دلیل بازنشستگی، سن بالای 65 سال و کارمند دولت شرایط لازم برای ثبت نام را ندارند و سامانه این افراد را قبول نمی کند.

مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی ملایر تاکید کرد: در حال حاضر مراکز زیر مجموعه اداره جهاد کشاورزی ملایر در نقاط مختلف شهرستان به شدت آماده ثبت نام از متقاضیان اجرای طرح فَراز هستند و شاهد استقبال خوب باغداران هستیم که باید هر چه سریعتر مشکل سامانه کارا رفع شود.

پیش بینی برداشت افزون بر 242 هزار تُن انگور در ملایر

عابد اصغری با بیان اینکه در کنار اجرای طرح فَراز، سیستم آبکمک نوین به صورت قطره ای نیز در تاکستان ها اجرایی می شود گفت: تا به امروز از 41.5 هکتاری که به صورت کامل طرح فَراز به اتمام رسیده، 35 هکتار آن به سیستم آبکمک قطره ای مجهز شده و در مابقی باغ ها نیز در دست اجرا است.

به گفته او 10 هزار و 656 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت انگور است که 10 هزار و 451 هکتار آن بارور و حدود 205 آن غیر بارور است.

وی با بیان اینکه ملایر بالاترین میزان میانگین برداشت در هکتار را در سطح کشور با حدود 32 تُن و 200 کیلوگرم دارد، میزان برداشت امسال انگور را در این شهرستان حدود 242 هزار و 420 تُن پیش بینی کرد.

مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی ملایر بر لزوم حمایت از باغدار، سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات طرح فَراز و و افزایش رقم تسهیلات با توجه به گران شدن ابزار و وسایل اجرای این طرح تاکید کرد و طولانی تر و کُند شدن این فرایند را موجب پشیمانی باغداران و انصراف از اجرای این طرح دانست.

مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه ملایر بالاترین میزان میانگین برداشت در هکتار را در سطح کشور با حدود 32 تُن و 200 کیلوگرم دارد، میزان برداشت امسال انگور را در این شهرستان حدود 242 هزار و 420 تُن پیش بینی کرد.

عابد اصغری میزان تولید انگور امسال را خوب ارزیابی و جدی بودن عزم مسوولان این شهرستان در کنار همراهی و مساعدت باغداران، زمینه مساعدی برای رسیدن به اهداف اجرای طرح فَراز و توسعه اقتصادی و جهش تولید بیان کرد.

افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش گُل انگیزی و جوانه، افزایش تاج درخت و قابل نگهداری بودن تمام جوانه ها، دفع علف های هرز، آبکمک بهتر، صرفه جویی در مصرف آب، نفوذپذیری بیشتر نور آفتاب، کنترل آفات و شیوع کمتر بیماری ها، کاهش هزینه های مربوط به مدیریت تاکستان، فراهم آمدن اجرای عملیات مکانیزه از شخم تا آبکمک، سم پاشی، کوددهی و هرس، بهبود کیفیت محصول و در مجموع آسان سازی مراحل کاشت، داشت و برداشت انگور از جمله مزایای اجرای طرح فَراز بود که مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی ملایر به آنها اشاره کرد.

وی بر این باور است که در روش خزنده و سنتی باغ های انگور اگر از هر 6 یا هفت کیلو انگور یک کیلو سبزه و کشمش تولید می شود، اما در روش داربستی و فَراز از هر سه یا چهار کیلو انگور می توان یک کیلو سبزه تولید کرد و رقم به خصوص انگور به نام دووین را می توان در روش داربستی کشت کرد که روی بوته خشک شده و از روی بوته برداشته می شود.

مسوول امور باغبانی جهاد کشاورزی ملایر تازه خوری انگور و کشت ارقام متناسب با آن را از نظر اقتصادی بسیار به صرفه و با سودآوری بالا برای باغدار دانست و ادامه داد: در همین رابطه به تازگی رقم ترکمن چهار از نوع بی دانه سیاه به باغداران پیشنهاد شده و در حال کشت است که با آب و هوای ملایر سازگار و مَویز آن نیز چند برابر انگور سفید است.

عابد اصغری گفت: اگر در باغ های سنتی و خزنده یک هزار واحد در سطح بوته انگور داریم، در طرح فَراز یک هزار و 660 واحد می توانیم اضافه کنیم و این امر موجب افزایش عملکرد و افزایش 2 برابری تولید شود.

80 درصد تسهیلات طرح فَراز را دولت پرداخت می کند

طرح فَراز با تمام خوبی های که دارد، حالا اما رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ملایر مشکل سامانه کارا و بسته بودن این سایت را تایید کرد و خواستار جدا شدن تسهیلات طرح فَراز از سقف تسهیلات اشتغال روستایی شد.

سیدمهدی میرباقری در این باره به خبرنگاران توضیح داد: هدف از پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی ایجاد اشتغال است، اما هدف عمده ما از پرداخت تسهیلات طرح فَراز، ارتقا و بهبود کیفیت و کمیت انگور و استفاده از شیوه ها و روش های نوین باغداری در جهت سودآوری و کاهش هزینه های کارگری است.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ملایر: چهار ماه از سال گذشته، ولی هنوز اعتباری برای طرح فَراز پرداخت نشده و چنانچه این فرایند ادامه یابد، با توجه به افزایش روزبه روز قیمت ها، نمی توانیم به تعهدمان در تحقق سند راهبردی توسعه شهرستان عمل کنیم.

وی با بیان اینکه بسکمک از متقاضیان ما در اجرای طرح فَراز یا کارمند دولت هستند، بازنشسته، دارای بیمه و یا با سنین بالای 65 سال هستند که سامانه کارا این افراد را برای پرداخت تسهیلات قبول نمی کند، پیشنهاد داد: مسوولان از ردیف بودجه استانی یا محل طرح کمک های فنی و اعتباری بانک کشاورزی حدود 10 تا 12 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای اصلاح باغ و اجرای این طرح در نظر بگیرند.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ملایر به تنفس سه ساله بازپرداخت تسهیلات در بانک کشاورزی و در مقابل تنفس 18 ماهه بازپرداخت تسهیلات در سامانه کارا اشاره کرد و گفت: چهار ماه از سال گذشته، ولی هنوز اعتباری برای طرح فَراز پرداخت نشده و چنانچه این فرایند ادامه یابد، با توجه به افزایش روزبه روز قیمت ها، نمی توانیم به تعهدمان در تحقق سند راهبردی توسعه شهرستان عمل کنیم.

میرباقری اضافه کرد: در حال حاضر 137 هکتار پفراینده آماده برای اجرای طرح فَراز داریم که منتظر تسهیلات هستند، در حالیکه امسال هشت هکتار طرح فَراز در سطح تاکستان های ملایر اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد اجرای طرح فَراز توسط دولت و از طریق تسهیلات بانکی و 20 درصد آورده متقاضی است بیان نمود: برای احداث باغ های جدید 80 میلیون تومان برای هر هکتار باغ داربستی و برای باغ های قدیمی که اصلاح می شوند، 70 میلیون تومان برای هر هکتار تسهیلات پرداخت می شود.

هیچ مسئله ای در اجرای طرح فَراز نداریم

اما معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر که برای اجرای طرح فَراز بسیار مصمم است و از هیچ تلاشی برای رفع مسائل این طرح دریغ نمی کند، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: طرح فَراز یکی از اولویت های ما در سند راهبردی توسعه شهرستان است و باید به اهداف این سند تا سال 1400 دست پیدا کنیم.

قدرت الله ولدی با تاکید بر اینکه منتظر باز شدن سامانه کارا توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم گفت: با این وجود اعتبار مورد نظر را برای طرح فَراز کنار گذاشته ایم و نگران اجرای این طرح نیستیم و آن را عملیاتی می کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته برای اجرای این طرح یک میلیارد تومان برای حمایت از طرح فَراز به جهاد کشاورزی پرداخت کردیم و امسال هم اعتباری در بودجه شهرستان اختصاص دادیم تا کمکی شود به کشاورزانی که می خواهند به عنوان حق مشاوره مبلغی را به مشاور طرح در دانشگاه ملایر پرداخت کنند و پول آن را ما تامین و تاکید کردیم این پول را از کشاورز نگیرند.

ولدی یادآور شد: امسال بین 150 تا 200 هکتار طرح فَراز طبق سند راهبردی توسعه شهرستان در دست اجرا است و هیچ مسئله ای در اجرای طرح فَراز نداریم.

رکورد 115 تُن و 687 کیلوگرم برداشت انگور نصیب باغدار ملایری

ملایر اما به باغداران پرتلاش خود می بالد و گواه این ادعا احسان بیات باغداری در روستای ورچق از توابع بخش مرکزی ملایر و از آن دست باغدارانی است که با ایمان به طرح فَراز، در صدد توسعه باغ خود است و پس از گذشت هفت سال از اجرای این طرح در سه هکتار، سال گذشته با توجه به برداشت 115 تُن و 687 کیلو انگور در هکتار و زدن رکورد جدید در تولید انگور در هر هکتار، به عنوان باغدار نمونه معرفی شد و هم اکنون 6 هکتار باغ جدید برای اجرای طرح فَراز در دست اقدام دارد.

وی در این باره به خبرنگاران گفت: کمتر از 2 هکتار از باغ جدید رقم ترکمن چهار و مابقی بی دانه سفید کشت شده است که هم در تازه خوری و هم در تولید کشمش مورد استفاده زیادی دارد.

این باغدار نمونه که برای احداث باغ جدید خود 250 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده، به کشاورزان و باغداران توصیه کرد: در اجرای طرح فَراز تعلّل نکنند و با توجه به مزایای فراوانی که دارد، نسبت به اجرای این طرح مصمم باشند.

بیات که حالا مشاوری تمام عیار برای تشویق باغداران در اجرای طرح فَراز است و از هیچ تلاشی برای ارایه مشاوره به باغداران ملایری و حتی دیگر شهرستان ها همچون نهاوند، رزن و دهستان های همجوار دریغ نمی کند، خواستار کمک و همراهی رسانه ها برای تشویق و کمک به باغداران و تبلیغات هر چه بیشتر این طرح شد.

وی با بیان اینکه میزان تولید انگور امسال خوب است و بدون شک با توسعه طرح فَراز این میزان تولید چند برابر خواهد شد، تاکید کرد: بِرند انگور ملایر شناخته شده است و با ارتقا و بهبود کیفیت و کمیت انگور از طریق اجرای طرح فَراز، نباید بازار جهانی و خاورمیانه را از دست بدهیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1264

به "خبرنگاران فَراز؛ رویش امید در تاکستان های شهر جهانی انگور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فَراز؛ رویش امید در تاکستان های شهر جهانی انگور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید