خواص انجیر خشک و فواید درمانی بیشمار آن

به گزارش تور تایلند ارزان، خواص انجیر خشک (Common fig) شامل ملین، ضد تومور، درمان کم خونی و حفظ سلامت پوست و مو است. در ادامه با خواص انجیر و فواید درمانی آن آشنا شوید.

خواص انجیر خشک و فواید درمانی بیشمار آن

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

گیاه شناسی انجیر

تا کنون بیش از 600 نوع از گیاه انجیر در جهانشناسایی شده است. انجیر درختی است یکپایه، یعنی گلهای نر و ماده از هم جدا هستند.موطن اصلی این درخت مناطق اطراف دریای مدیترانه بوده، ولی اکنون در نقاط مختلفدنیا به ویژه نواحی گرمسیر پرورش می یابد. این گیاه در مناطقی که زمستان ملایم وتابستانهای طولای دارند به خوبی پرورش می یابد.

میوه انجیر در حقیقت به صورت میوه نبوده بلکهزائده ای است که محتوی تعداد زیادی گلهای ریز میباشد. رنگ پوست میوه انجیر تازهمعمولا زرد، سیاه، سبز و بنفش است.

قسمتهای مورد استفاده

قسمتهای مورد استفاده این گیاه، میوه، برگ، شیرهو پوست درخت انجیر است. به عبارت دیگر خواص انجیر در همه قسمتهای این میوه ارزشمندموجود بوده و در درمان بیماریها کاربرد دارد. به عنوان مثال در طب سنتی از شیرهدرخت انجیر برای درمان زگیل استفاده میگردد. مالیدن شیره انجیر تازه بر روی زگیل 1تا 2 بار در هفته و تداوم آن برای یک ماه باعث بهبود زگیل میگردد.

ارزش غذایی انجیر تازه و انجیر خشک

انجیر منبع بسیار خوبی برای فیبر، گلوکز، کلسیم،پتاسیم، آهن و منیزیم است. ارزش غذایی این میوه بسیار بالا بوده، سرشار از انواعویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان است.

جدول ارزش غذایی و خواص انجیر خشک و تازه (در 100 گرم)

مواد و محتویاتانجیر خشک انجیر تازه
انرژی275 کیلوکالری 80 کیلوکالری
چربی1/3 گرم 0/14 -0/3 گرم
کلسترول0 0
پروتئین4/3 گرم 1/2 گرم
کربوهیدرات70 گرم 17-20 گرم
قند50 گرم 14 گرم
فیبر5/5 گرم 1/6 گرم
سدیم34 میلی گرم 2 میلی گرم
پتاسیم640 میلی گرم 35-78 میلی گرم
کلسیم2/3 میلی گرم 35-78 میلی گرم
آهن3 میلی گرم 1-4 میلی گرم
ویتامین آ80 میکروگرم 27-270 میکروگرم
ویتامین ث0 12-17 میلی گرم

خواص انجیر خشک و تازه (طبیعت و خواص درمانی)

طبع میوه انجیر گرم و تر است. از بعضی فوایدمصرف این میوه میتوان به تقویت قلب، یاری به کاهش وزن ودرمان کم خونی نام برد . سایر خواص انجیر عبارتند از:

  • خاصیت ملین و درمان یبوست

یکی از مهمترین خواص این میوه خاصیت ملین بودن آنمباشد. انجیر سرشار از فیبر گیاهی بوده و از این رو برای درمان یبوست و برطرف مشکلاتآن بسیار مفید میباشد.

  • کاهش فشار خون بالا

انجیر سرشار از پتاسیم بوده، ضمن اینکه مقدارسدیم آن بسیار کم است و به همین جهت برای کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است ومصرف آن به بیمارن مبتلا به فشار خون بالا توصیه میگردد.

  • مناسب برای بیمارن قلبی عروقی

از خواص انجیر خشک، پیشگیری از بیماری های قلبیعروقی است. انجیر خشک دارای فنول، امگا3 و امگا6 می باشد. این اسیدهای چرب خطرابتلا به اختلالات قلبی عروقی را در افراد کاهش می دهد. علاوه بر این، برگ هایانجیر تاثیر قابل توجهی بر سطح تری گلیسرید در بدن شخص دارد و باعث کاهش مقدار تریگلیسرید که یکی از عوامل این بیماری است، می گردد.

  • پیشگیری از انواع سرطان به ویژه سطان سینه

پس از دوران یائسگی تعادل هورمونی زنان دچارتغییرات زیادی میگردد. مصرف انجیر میتواند این تغیرات را در جهت افزایش سیستمایمنی بدن زنان راهنمایی کرده و از احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنان پیشگیرینماید. همچنین وجود آنتی اکسیدانهای فراوان در این میوه، آن را به یک ماده ضدسرطان طبیعی تبدیل کرده است.

  • خواص انجیر برای مو

انجیر حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، ویتامین (آ)،(ث) و (ای) است که برای حفظ سلامت مو لازم هستند. این مواد مغذی با تحریک گردشخون در پوست سر رشد مو را تسریع می نمایند .همچنین میوه انجیر حاوی مس فراوان بوده و زود سفید شدن موها پیشگیری می نماید.

  • خواص انجیر برای سلامت پوست

وجود ویتامین های فراوان در انجیر باعث شده کهاین میوه برای سلامت و شادابی پوست بسیار مفید باشد. پوست انجیر حاوی چندین آنزیمفعال است که می توانند به عنوان لایه بردار برای حذف سلول های مرده از پوستاستفاده شوند . انجیر دارای مقادیر زیادیویتامین C است از این رو به روشن شدن پوست یاری می نماید. همچنین یکی از خواص انجیرخاصیت مرطوب نمایندگی آن است که از آن برای درمان خشکی پوست و برطرف ترک لب استفادهمیگردد.

توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی در خصوص مصرفانجیر

  • از خوردن انجیر کپک زده و یا میوه رسیده چند روزمانده انجیر اجتناب کنید.
  • شیره درخت انجیر و میوه نرسیده وکال آن دارایمواد حساسیت زا بوده که میتواند در افراد مستعد ایجاد حساسیت پوستی کند.
  • با وجود فراوان بودن خواص انجیر، به دلیل مقدارزیاد اگزالات در این میوه، افراد مبتلا به سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا بایستی درمصرف آن احتیاط نمایند.
  • خوردن انـجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضراست و افراط در مصرف آن میتواند باعث چاقی گردد.
  • مصرف بیش از حد انـجیر ممکن است موجب بروز اسهالگردد که باید دقت نمود.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1437

به "خواص انجیر خشک و فواید درمانی بیشمار آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص انجیر خشک و فواید درمانی بیشمار آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید