راهنمای خرید عصای کوهنوردی (همراه با معرفی پرفروش ترین ها)

به گزارش تور تایلند ارزان، عصای کوهنوردی ابزاری است که زمانی در گمرانی به سر می برد اما امروزه از طریق ای کلیدی برای کوهنوردان، و کوله گردها تبدیل شده است. این دسته از ابزارها به شما این امکان را می دهند که در زمان بالارفتن از تپه ها و کوه بالاتنه خود را در مسیر سربالایی قرار دهید و در هنگام پایین آمدن از کوه ها به زانوهایتان فشار وارد نکنید. بعضی از مطالعات نشان می دهند که عصای کوهنوردی می تواند فشار وارد بر زانوها را تا 40 درصد به خصوص در سراشیبی های طولانی کاهش دهد،. از طرفی صرف نظر از بحث سنی، استفاده از این نوع ابزارها در هنگام پیاده روی باعث صرفه جویی در انرژی و کاهش درد زانو می گردد. حال با این مقدمه به سراغ معرفی انواع عصاهای کوهنوردی و چگونگی انتخاب مدلی مناسب با توجه به یکسری فاکتورهای مهم می رویم تا از انتخاب خود برای فعالیت های ساده و حرفه ای کاملا راضی باشید.

راهنمای خرید عصای کوهنوردی (همراه با معرفی پرفروش ترین ها)

لیست محتوا

آنالیز انواع مدل های عصای کوهنوردی

آنالیز مواد سازنده میله عصای کوهنوردی

5 نکته مهم قبل از خرید عصای کوهنوردی

معرفی پرفروش ترین عصاهای کوهنوردی در بازار ایران

آنالیز انواع مدل های عصای کوهنوردی

بیشتر عصاهای کوهنوردی بازار قابل جمع شدن هستند و در یکی از سه مدل زیر به بازار عرضه می شوند.

  1. عصاهای تلسکوپی از نوع سه تکه
  2. مدل های تاشو
  3. عصای کوهنوردی از نوع ترکیبی

به همین خاطر ضروری است بدانید که عصاهای کوهی از نوع تلسکوپی جزو گزینه های بسیار قوی و قابل تنظیم هستند، در حالی که مدل های تاشو سبک اند و به علت کوچکی به راحتی جابه جا می شوند. بعلاوه مدل های ترکیبی امکان ارائه ترکیبی از ویژگی های مطرح در سایر مدل ها را می دهد. ولی مسلما هر سبک دارای مزایا و معایب متمایز و خاص خود است.

1. عصای کوهنوردی از نوع تلسکوپی و سه تکه

مدل های سه تکه عصای کوهنوردی جزو رایج ترین نمونه های موجود در بازار هستند. درواقع این دسته از محصولات جزو قوی ترین و بادوام ترین نوع عصاها به شمار می روند و بعلاوه امکان تنظیم طول با بازه گسترده ای (معمولاً بین 12 تا 16 اینچ (30.5 الی 40.5 سانتی متر)) را دارند. علاوه بر این، این محصولات به طور کلی مقرون به صرفه تر از طرح های دیگر هستند.

نقطه ضعف اصلی این دسته از کالاها در طراحی آن ها نهفته است، چراکه حداقل اندازه عصا در زمانی که بسته است، طولانی تر از هر تکه به شکل مستقل است. این بدان معنی است عصاهای سه تکه برای قرار دادن در بیرون یا داخل کوله پشتی دردسر دارند. به همین علت هم توصیه می کنیم که اگر فعالیت های مورد انتظار شما شامل تایم طولانی ای است که باید از دستان خود در حین حرکت (مانند تقلا و بالا رفتن فنی از سنگ) بهره ببرید، بهتر است در پی نمونه های تاشو باشید تا از بابت جا دادن عصا در کوله کوهنوردی مسئله ای نداشته باشید.

2. عصای کوه مدل تاشو

گزینه های تاشوی بازار جزو کالاهای نسبتاً تازه هستند. این نوع از عصاهای کوهنوردی سبک ترین و جمع وجورترین انتخاب هایی هستند که می توانید در نظر بگیرید، اما تقریباً به اندازه بیشتر عصاهای تلسکوپی و سه تکه بادوام نیستند. با این حال، آن ها برای بیشتر کوهنوردی های سبک و افرادی که با کوله پشتی سفر می نمایند، انتخاب هایی مناسب اند که به اندازه کافی بادوام هم به حساب می آیند. به طور کلی، عصاهای تاشو به طور قابل توجهی سبک تر و فشرده تر از گزینه های تلسکوپی هستند اما بسیاری از آن ها امکان تنظیم ارتفاع با توجه به زمینی که در آن قدم بر می دارید را ندارند.

3. عصاهای کوهنوردی از نوع ترکیبی

این دسته از عصاهای کوهنوردی هم قابلیت تاشوندگی دارند و هم می توان ارتفاع آن ها را تنظیم کرد، البته قابلیت تنظیم ارتفاع آن به وسعت مدل های تلسکوپی نیست. درواقع عصاهای ترکیبی می توانند به اندازه شش تا هشت اینچ (15 الی 20 سانتی متر) تغییر طول دهند. جالب است بدانید که مدل های ترکیبی امروزه جایگاه ویژه ای در بین کوهنوردان مدرن به علت راحتی در ذخیره سازی و امکان تنظیم ارتفاع دارند.

4. عصاهایی با طول ثابت

بعضی از عصاهای کوهنوردی بازار دارای یک طول ثابت هستند و قابلیت تنظیم طول یا تا شدن ندارند. این طراحی به کاهش وزن و افزایش قدرت بدنی در زمان استفاده از آن یاری می نماید. این نوع از عصاها برای دوندگان کوهستان گزینه ای مطلوب است. اما آن ها فاقد تطبیق پذیری و تنظیمات مورد نظر بیشتر کاربران هستند.

آنالیز مواد سازنده میله عصای کوهنوردی

شفت یا میله های عصاهای کوهنوردی مدرن از فیبر کربن یا آلومینیوم ساخته می شوند که در این قسمت به شکل کامل در خصوص هر یک صحبت می کنیم.

شفت هایی از جنس فیبر کربن

همانطور که می دانید کربن ماده ای سبک و محکم است که اغلب در محصولاتی که باید وزن زیادی را تحمل نمایند به کار می رود. به همین خاطر هم عصاهایی ساخته شده از فیبر کربن در هنگام افتادن فشار به صورت عمودی بر آن ها بسیار محکم عمل می نمایند و سبک ترین متریال برای ساخت عصای کوهنوردی هستند. با این حال، هنگامی که به صورت افقی خم می شوند چندان قوی عمل نمی نمایند. بعلاوه فیبر کربن می تواند به راحتی بر روی سنگ ها تراشیده گردد یا ترک بخورند که همین مساله هم این عصاها را یشتر در معرض شکستن قرار می دهد. عصاهای کوهنوردی از جنس فیبر کربن برای فعالیت های سبک تا میانه مانند کوهنوردی های فوق سبک و دویدن برترین انتخاب هستند و البته قیمت چندان پایینی هم ندارند.

شفت از جنس آلومینیوم

عصای کوه از نوع آلومینیومی سنگین تر از نمونه هایی از نوع فیبر کربن است، اما بسیار بادوام تر به شمار می روند، این دسته از محصولات مقرون به صرفه تر از مدل قبلی هستند. به طور کلی آلومینیوم امکان خم شدن بدون شکستگی را دارد که می تواند در سفرهای طولانی که شکستن عصای کوهنوردی می تواند مشکل بزرگی باشد، نجات بخش باشد. این دسته از عصاهای کوهنوردی در مسافت های طولانی و سفرهایی که در آن مقاومت و دوام لوازم دغدغه اصلی است برترین انتخاب است.

5 نکته مهم قبل از خرید عصای کوهنوردی

همانند هر کالای تخصصی دیگری قبل از خرید عصای ویژه کوهنوردی هم ضروری است که به یکسری نکات و جزئیات ظریف توجه داشته باشید تا انتخاب خود را به شکلی دقیق تر جلو ببرید.

1. گیره ها یا قفل های باتوم کوهنوردی

به طور کلی بیشتر مدل های این نوع محصول از سیستم تنظیم قفل یا گیره های اهرمی یا کلیپیسی استفاده می نمایند. این دسته از سیستم ها جایگزین گیره های پیچشی قدیمی شده اند. دقت داشته باشید که می توانید با قفل کردن ضامن و یا چرخش پادساعتگرد، بدنه باتوم را قفل کنید تا ضمن حرکت دچار تغییر سایز نگردد. وجود قفل های اهرمی بر روی عصای کوهنوردی سهولت در استفاده و ایمنی را به کاربران ارائه می نمایند. بعضی از عصاهای کوهنوردی از قفل های اهرمی پلاستیکی برای کاهش وزن بیشتر بهره گرفته اند که در صورت پرتاب شدن روی زمین یا ضربه خوردن بیشتر مستعد شکستن هستند. بنابراین ابزارهایی با قفل های اهرمی از جنس آلومینیومی گزینه هایی بادوام تر برای خرید و فعالیت های سنگین هستند.

2. اندازه گل باتوم کوهنوردی

فعالیت های ورزشی مختلف به گل های عصایی با اندازه های متفاوت احتیاج دارند. بعضی از مدل های باتوم کوهنوردی دارای گل های ثابت هستند، در حالی که بعضی دیگر امکان استفاده از گل های قابل تعویض را به ورزشکار می دهد. گل عصا قطعه ای است که از فرو رفتن کامل انتهای باتوم در زمین های برفی و شنی جلوگیری می نماید. گل هایی با اندازه بزرگتر برای کوهنوردی در برف، اسکی یا اسنوبورد انتخابی بهتر هستند، اما برای پیاده روی جنگلی در تابستان گزینه هایی مناسب نیستند. از طرفی مدل های کوچکتر برای پیاده روی در محیط های خشک، مسیرهای خاکی، شن و سنگی گزینه هایی مطلوب تر هستند.

3. توجه به وزن باتوم کوهنوردی

بسیاری از کاربران به وزن تجهیزات خود توجه نمی نمایند، در حالی که این فاکتور در زمان فعالیت های طولانی نقشش بسیار پررنگ می گردد. با این حال علاقه بسیاری از افراد به فعالیت های خارج از منزل، پیشرفت های عمده ای در مواد و طراحی نمونه هایی سبک از ابزارهای کوهنوردی از جمله عصای کوهنوردی به ارمغان آورده است. اگر اهل پیاده روی های سبک هستید یا در زمینه کوهنوردی تازه کار به حساب می آیید، وزن عصا چندان مهم نیست. چراکه بعید است در مقایسه با جایگزین های سبک تر و گران قیمت تر مزایای زیادی را دریافت کنید. با این حال، برای آن دسته از افرادی که اهل پیاده روی در مسافت های طولانی، یا نزدیک شدن به صعودهای سخت کوهستانی هستند، نمونه های سبک وزن ممکن است به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست باشد.

4. نوع دسته عصای کوهنوردی

به نظر می رسد هر فراوری نماینده عصایی طراحی متفاوتی برای دسته محصول خود در نظر می گیرد، این بدان معناست که بعضی از آن ها بهتر از سایرین در تطابق با ماهیچه های دست هستند. گزینه های گران تر معمولاً ارگونومی بهتری در دست دارند، و از نظر ارزش خرید در اولویت اند. درواقع در طول یک سفر طولانی، راحتی دست از آن چیزی که فکر می کنید بسیار مهم تر است.

به عنوان یک نکته دیگر در این راهنمای انتخاب باید بگوییم که خرید عصای کوهنوردی با قابلیت آنتی شوک یک ضرورت محسوب نمی گردد، اما اگر احساس می کنید پاهای شما آسیب پذیرتر از سایر افراد است، این ویژگی می تواند مفید باشد. عصاهایی با سیستم آنتی شوک برای کاهش فشار وارده به پاها و کمر طراحی شده است. بدین صورت که با جاسازی کردن فنری درون دسته کالا، زمانی که به پا و قوزک پا فشار وارد می گردد، این فشار به وسیله فنر به دست انتقال پیدا می نماید.

در خصوص جنس دسته ها هم باید بدانید که این بخش از عصا های کوهنوردی اغلب از فوم، چوب پنبه یا لاستیک ساخته شده می شوند. به طور کلی، دسته های چوب پنبه ای بهتر از سایرین هستند زیرا در طول زمان دست ها را اذیت نمی نمایند. بعلاوه پوست را خراش نمی دهند و در طول کوهنوردی در روزهای گرم خنک می مانند. نقطه ضعف دسته های چوب پنبه ای در این است که عرق را به خوبی جذب نمی نمایند و در سفرهای طولانی ممکن است لیز بخورد. دسته های فومی راحت تر از لاستیک هستند، عرق را به خوبی جذب می نمایند و سبک ترین ماده برای ساخت دسته عصا هستند. مدل های لاستیکی رطوبت را جذب نمی نمایند، سنگین ترین مدل هستند و می توانند پوست را خراش دهند. اما بهتر از چوب پنبه یا فوم به میله عصاهای کوهنوردی می چسبند، به همین علت هم لاستیک یک ماده عالی برای عصاهای مورد استفاده در کوهنوردی، برف نوردی، اسکی یا سایر ورزش های زمستانی است.

5. سخمه باتوم

به انتهای نوک تیز باتوم کوهنوردی سخمه گفته می گردد که دارای یک درپوش لاستیکی است. این درپوش برای مواقعی که به باتوم احتیاج ندارید، برای پوشاندن آن و در نتیجه حفاظت خود و کوله پشتی شما از آسیب تماشا ضروری است. وظیفه حفظ ایمنی شما در زمان حرکت تا حد زیادی بر عهده سخمه است، زیرا از لغزش روی مسیر های یخی و یا سنگلاخی جلوگیری می نماید. به همین علت برای ساخت آن از مواد سخت نظیر الماس، کاربید و تنگستن استفاده می نمایند. دقت داشته باشید که این بخش عصای کوهنوردی به هیچ وجه نباید پلاستیکی باشد!

معرفی پرفروش ترین عصاهای کوهنوردی در بازار ایران

عصاهای کوهنوردی در فعالیت های مختلفی از جمله پیاده روی، کوله گردی، نزدیک شدن به اهداف فنی، کوهنوردی، دویدن در مسیر و حتی اسکی و برف سواری استفاده می شوند. در این میان بعضی از این ابزارها برای یک فعالیت بسیار خاص ساخته می شوند و بعضی دیگر قادر به عملکرد خوبی در هر نوع فعالیتی هستند. گفتنی است که تمامی مدل های معرفی شده در این بخش جزو کالاهای همه کاره محسوب می شوند.

عصای کوهنوردی اسنوهاک مدل 314 بسته 2 عددی

عصای کوهنوردی اسنوهاک یک محصول چینی اما به شدت باکیفیت و محبوب است که ویژگی های کلی آن شامل دسته ای ارگونومیک و از جنس فوم، سه تکه یا قابلیت تنظیم ارتفاع یا طول، وزن 235 گرمی، بدنه ای از جنس آلومینیوم بادوام و مجهز به قفل های گیره ای می گردد. این مدل کالای ویژه کوهنوردی قابلیت تنظیم از ارتفاع 105 تا 140 سانتی متری را دارد و در کنار آن دسته کار شده بر روی آن با تراکم دو برابری همراه شده است. بنابراین عصای کوهنوردی اسنوهاک مدل 314 بسته 2 عددی یکی از برترین مدل ها برای کوهنوردان مبتدی و حرفه ای است.

عصای کوهنوردی اکسپوننت مدل ABD-3-8009

عصای کوهنوردی اکسپوننت مدل ABD-3-8009 گزینه ای تکی با مشخصاتی همانند مجهز به ترمز، دسته ای از جنس فوم متراکم، قابلیت تنظیم ارتفاع، سه تکه، با بدنه ای آلومینیومی و وزن 270 گرمی است. این نوع کالای ورزشی دارای سخمه ای کاربیدی در انتهای عصا است و امکان تنظیم ارتفاع تا 139 سانتی متر برای آن مهیا است.

عصای کوهنوردی اسنوهاک مدل STPS310 بسته دو عددی

عصای کوهنوردی اسنوهاک مدل STPS310 بسته دو عددی یکی دیگر از مدل های محبوب شرکت اسنو هاک است که از جمله ویژگی های آن می توان به دسته ای از جنس چوب پنبه، قابلیت تنظیم ارتفاع، وزن 356 گرمی، بدنه ای از جنس فیبر کربن و سخمه ای از جنس تیتانال اشاره نمود. در کنار این مشخصات عصای کوهنوردی اسنوهاک مدل STPS310 از تکنولوژی Metal Speed lock در ساختار قفل های خود بهره برده است که همین مساله هم امنیت شما را تا حد بالایی تضمین می نماید. با استفاده از باتوم کوهنوردی اسنوهاوک کد 310 می توانید وزن و فشار را روی زانوهای خود کم کنید و تعادل بیشتری را برای خود رقم بزنید.

عصای کوهنوردی اسنو هاوک مدل 306

یکی از مدل های خوش ساخت باتوم کوهنوردی عصای کوهنوردی اسنو هاوک مدل 306 است که جنس دسته آن از فوم قفل های آن به شکل صورت پیچی است. این کالای ورزشی در حالت جمع شده 64 سانتی متر و در بلند ترین حالت 135 سانتی متر ارتفاع دارد و این مساله در کنار بدنه آلومینیومی آن این محصول را به عصایی کاربردی برای کوهنوردی و فعالیت های سنگین تبدیل نموده است. گفتنی است که وزن این نوع باتوم 220 گرم و قابلیت تنظیم ارتفاع در آن دو مرحله ای است.

عصای کوهنوردی فورکلاز مدل MT100

یکی از مدل های زیبا و مقاوم در بین انواع عصاهای کوهنوردی بازار، عصای کوهنوردی فورکلاز مدل MT100 است. از جمله مشخصه های شاخص این کالا می توان به وزن بسیار سبک محصول (220 گرم)، دارای ترمز ایمنی، بامکان تنظیم ارتفاع در عصا، بدنه ای آلومینیومی و جنس دسته پلی پروپیلن اشاره نمود. در کنار این موارد لازم به تاکید است که مکانیسم تنظیم ارتفاع باتوم از نوع دکمه ای است که این روش حتی از حالت کلیپسی هم راحت تر و سریع تر است.

عصای کوهنوردی آنتی شوک مدل AS-01

یکی از مدل های مقرون به صرفه قیمت باتوم کوهنوردی که از حالت آنتی شوک هم پشتیبانی می نماید، عصای کوهنوردی آنتی شوک مدل AS-01 است. دسته ای این نوع کالا از پلاستیک سخت ساخته شده است و همراه با یخ شکن و قابلیت تنظیم ارتفاع جزو گزینه هایی با ارزش خرید بالا برای تپه نوردی و فعالیت های سبک به شمار می رود. گفتنی است که وزن کلی 300 گرم، جنس بدنه آلومینیوم سبک و قابلیت تنظیم ارتفاع سه مرحله ای از دیگر مشخصات این نوع باتوم به شمار می رود.

عصای کوهنوردی اتلی تک مدل Clips- Al 7075

عصای کوهنوردی اتلی تک مدل Clips- Al 7075 گزینه ای پرفروش و با قیمتی مناسب است که همراه با محافظ زانو به بازار عرضه شده است. این نوع باتوم وزنی 280 گرمی دارد و بدنه آن از جنس آلومینیوم و دسته آن از جنس فوم است. بعلاوه بیشترین اندازه ارتفاع قابل تنظیم در این محصول 135 سانتی متر و کمترین آن 63 سانتی متر است، به همین علت هم جزو مدل های کوچک بازار محسوب می گردد. بعلاوه عصای اتلی تک با مکانیزم جمع شدن کلیپسی همراه شده است که باز و بسته کردن آن را راحت تر و سریع تر می نماید.

عصای کوهنوردی اکسپوننت مدل ABD-3-8512

عصای کوهنوردی اکسپوننت مدل ABD-3-8512 جزو نمونه های حرفه ای بازار دسته بندی می گردد و مشخصات کلی آن شامل بدنه ای از ٰٰآلومینیوم، دسته ای از چوب پنبه، وزن 270 گرمی، امکان تنظیم ارتفاع تا 135 سانتی متر، سخمه تنگستن، سه تکه و با طراحی کاملا ارگونومی دستگیره و بدنه مقاوم در برابر لغزش می گردد. بعلاوه سیستم قفل باتوم از نوع قفل کلیپسی و طول آن در حالت بسته 63 سانتی متر است.

عصای کوهنوردی آل نیکو مدل TREKKING IL MIGLIOR 666 بسته 2 عددی

عصای کوهنوردی آل نیکو مدل TREKKING IL MIGLIOR 666 بسته 2 عددی جزو گران قیمت ترین عصاهای بازار دسته بندی می گردد و با استفاده از بدنه ای آلومینیومی و بسیار مقاوم به شما یاری می نماید، تا بتوانید برای مدت زمان زیادی از عصای خود بهره ببرید. وجود سخمه کاربیدی در انتهای عصا و دسته ای فومی از دیگر مشخصه های این محصول است که آن را به گزینه ای با کاربری راحت و ایمن تبدیل نموده است. این نوع عصای کوهنوردی اندازه ای میانه دارد و بیشترین ارتفاع قابل تنظیم در آن 135 و کمترین آن 65 سانتی متر است. بنابراین با توجه به مشخصات ذکر شده، TREKKING IL MIGLIOR 666 یکی از حرفه ای ترین انتخاب ها برای فعالیت های ورزشی سنگین است.

منبع: Gear Lab

پاسخ به سوالات متدوال

انواع عصای کوهنوردی شامل چه مدل هایی می گردد؟

در یک نگاه کلی عصاهای کوهنوردی در 4 نوع مختلف وجود دارند، که شامل مدل های تلسکوپی و سه تکه، تاشو، ترکیبی و ثابت می گردد.

برترین عصای کوهنوردی برای کوهنوردی حرفه ای چه مدلی است؟

برترین باتوم کوهنوردی گزینه ای سه تکه و تلسکوپی با دسته ای ارگونومیک و از جنس چوب پنبه با وزنی سبک، گیره های اهرمی و آلومینیومی و سخمه ای از جنس تنگستن است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2385

به "راهنمای خرید عصای کوهنوردی (همراه با معرفی پرفروش ترین ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید عصای کوهنوردی (همراه با معرفی پرفروش ترین ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید