راه اندازی پایش دریای عمان به زودی

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرنگاران: مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در آینده پایش دریای عمان را راه اندازی خواهیم کرد.

راه اندازی پایش دریای عمان به زودی

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران به چابهار، افسری مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در هفتمین جلسه کمیته ملی مقابله با شکوفایی مضر جلبکی گفت: سیستان و بلوچستان پهناورترین کشور دارای پتانسیل خاص محسوب می گردد.

وی ادامه داد: عرض و طول سواحل این استان 541 کیلومتر است که صندلی خاصی دارد؛ متأسفانه با وجود این که شاهد زیبایی خاص این استان هستیم ولی شرایطی آن را تهدید می نماید که یکی از آن ها پدیده شکوفایی مضر جلبکی است که این امر براساس آلودگی اتفاق افتاده و ما باید این معضل را حل کنیم.

افسری با بیان این که در آبان ماه سال 1389 شاهد مرگ و میر آبزیان بودیم، گفت: ما تا حدودی آزمایشگاه های خود را مجهز نموده و اقدامات خوبی در زمینه این امر اجرا شده است.

وی اعلام کرد: مردم در چابهار آگاهانه عمل می نمایند و گام های مؤثری در زمینه محیط زیست برداشته اند که ما همین جا باید اعلام کنیم نگاه محیط زیست قابل توجه است و امیدواریم بتوانیم گام های مؤثری برداریم.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: در آینده این نزدیک پایش آنلاین دریایی عمان را راه اندازی خواهیم کرد.

افسری گفت: شهرداری به ما یک هکتار زمین داده است ولی به دلیل کمبود اعتبارات در سال 92 کارها به تأخیر افتاد که امیدواریم گام های مؤثری امروز برداشته گردد.

راه اندازی رسمی پرتال بلوم جلبکی مضر در آینده

در ادامه مراسم زهرا علویان، رئیس گروه بیولوژی دریا از معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: ما پینشهاداتی در راستای مقابله با شکوفایی مضر جلبکی تحت یک لایحه و در 12 ماده به تصویب کمیسیون محیط زیست رسانده ایم.

وی ادامه داد: کشند سرخ یا همان شکوفایی مضر جلبکی امروز در چابهار وجود دارد که یکی از علل مهم این امر افزایش دما و ورود مواد مغذی نظیر نیترات و فسفات به دلیل فعالیت های انسانی و تخلیه انسانی است.

رئیس گروه بیولوژی دریا از معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست اعلام کرد: بیش تری شکوفایی پلانکتنی مضر نیستند و به معنی دسترسی به غذای بیشتر برای موجودات محسوب می شوند و برای صنعت آبزی پروری سودمند هستند؛ فعالیت های انسانی از جمله انتقال گونه ها توسط تخلیه فاضلاب های بهداشتی به نواحی ساحلی و ورود پساب های کشاورزی غنی از مواد عالی به نواحی ساحلی دریایی باعث شکوفایی مضر جلبکی شده است.

وی ادامه داد: ما کمیته ملی با سه گروه اجرایی علمی و اطلاع رسانی تشکیل دادیم که در جلسه چهارم این کمیته دستور العمل ها تعیین شد و در جلسه ششم که در اردیبهشت 92 برگزار شده بود مصوبات و ارسال نامه به وزیر نیرو برای پیگیری تصفیه خانه های شهری صورت گرفت.

علوی گفت: در خرداد 1392 راهکارهای مقابله با بلوم مضر جلبکی اجرا شده است که از برنامه های آینده ما تکمیل اطلاعات و راه اندازی رسمی پرتال بلوم جلبکی مضر خواهد بود.

وی اضافه کرد: از 21 تا 24 اردیبهشت دوره آموزش و شناسایی گونه های پلانکتون و عوامل بروز شکوفایی مضر جلبکی در چابهار صورت خواهد گرفت.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 357

به "راه اندازی پایش دریای عمان به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی پایش دریای عمان به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید