روش های اصولی شستشوی فرش دستباف

به گزارش تور تایلند ارزان، فرش دستباف جزء معروفترین و خاص ترین نوع فرش هاست. این فرش ظرافت خاصی در بافت داشته و از نظر جنس الیاف، نحوه بافت، قیمت، چله کشی، رنگ بندی و … تفاوت های زیاد و حساسیت های بسیار بیشتری نسبت به فرش های ماشینی دارد. فرش دستباف به وسیله هنرمندان ماهر بافته شده و از نظر ارزش در درجه بالایی واقع شده است. همین مورد سبب شده است که از نظر قیمت نیز نسبت به نوع ماشینی گران تر باشد. ظرافت و حساسیت فرش های ماشینی سبب شده است که شستشوی آن هم به بعضی اصول احتیاج داشته باشد. زیرا شستشوی اشتباه سبب آسیب به بافت فرش و از بین رفتن آن گردد. برترین مورد در شستشوی فرش دستباف یاری گرفتن از افراد متخصص و کاربلد است. اما موضوعی که مهم است اینست که روش های اصولی شستشوی فرش دستباف را بلد باشیم. یادگیری این موارد باعث حفظ زیبایی و ارزش آن خواهد بود.

روش های اصولی شستشوی فرش دستباف

دلایل تاثیرگذار در شستشوی فرش دستباف

فرش دستباف نیز مانند هر فرش دیگری احتیاج به شستشو و تمیزی دارد. چرا که رفته رفته کثیف ترشده و ممکن است وجود آلودگی در سطح فرش، به بافت آن آسیب برساند. فرش ها جزء پر استفاده ترین وسایل خانه هستند. این مورد سبب شده به راحتی آلودگی ها را به خود جذب نمایند. وجود آلودگی، نابودی تدریجی فرش، به خصوص فرش دستباف را در پیش خواهد داشت. به همین علت است که شستشوی آن ضروری بوده و باید به طرز خاصی شسته گردد. همانطور که گفته شد فرش دستباف ارزش بالایی دارد به همین علت است که شستشوی آن باید با شوینده های مناسب انجام گیرد. استفاده از شوینده خاص به این علت است که الیاف فرش دستباف از رنگ های طبیعی و گیاهی است و در برابر شوینده نامناسب ممکن است واکنش نشان دهد. از دیگر دلایل تاثیرگذار در شستشو کدر شدن تدریجی فرش است. الیاف و بافت فرش آلودگی و گرد و غبار را به سادگی به خود جذب می نماید و همین مورد سبب کدر شدن آن می گردد.

نکات قابل توجه به هنگام شستشوی فرش دستباف

هنگام شستشوی فرش دستباف مثل فرش تبریز باید مواردی مد نظر قرار گرفته گردد. مواردی که سبب حذف آسیب های احتمالی به هنگام شستشو گردد. از موارد مهم آنالیز اولیه فرش از نظر آسیب هایی مثل پارگی و خوردگی است. شناسایی قسمت های آسیب دیده سبب دقت به آن قسمت هنگام شستشو شده و مانع توسعه آن می گردد. فرش دستباف باید با شوینده های مناسب شسته شوند. قدرت اسیدی و یا قلیایی بودن آن ها باید تعیین گردد. تشخیص این مورد هم برعهده کارشناسان و متخصصین است. توصیه می گردد در صورت نداشتن تخصص از شستشوی فرش دستباف خودداری کنید. فرش دستباف حداقل باید هر یکسال شسته گردد تا سلامت و زیبایی آن حفظ گردد. موضوع مهم دیگر تست رنگ فرش به وسیله کارشناسان قبل از شستشوی آن است. نباید فراموش کنید فرش دستباف باید بعد از شستشو کامل خشک شده و سپس استفاده گردد.

مراحل شستشوی فرش دستبافت

گردگیری اولیه فرش

به هنگام اقدام برای شستشوی فرش دستباف در ابتدا باید از شر گرد و خاک روی آن خلاص شد. برترین روش جارو کردن فرش است. پاک شدن گرد و خاک و آلودگی از روی فرش سبب می گردد که فرش راحتتر تمیز شده و آشغال به الیاف فرش نچسبد.

تست رنگ فرش

دومین مرحله از مراحل شستن فرش ها انجام تست رنگ است. علت این تست بافته شدن فرش با الیاف طبیعی و رنگ های طبیعی است. در صورتی که قبل از شستشو تست رنگ انجام گردد از عدم تغییر و تداخل رنگ در فرش اطمینان حاصل می گردد. اصولا تست رنگ فرش در برابر شوینده و به وسیله یک دستمال سفید انجام می گیرد. می توان دستمال سفید مرطوب را بر روی قسمت های مختلف فرش کشید تا از عدم رنگ دهی آن مطمئن شد.

خیس کردن فرش و شستشو با مواد شوینده

می توان گفت خیس کردن فرش و شستشو با مواد شوینده سومین مرحله است. در این مرحله فرش باید با آب خیس گردد. نکته مهم اینست که به هیچ عنوان از آب داغ نباید در شستشوی فرش استفاده کرد. اینکار سبب تداخل در رنگ فرش و بهم خوردن رنگ آن خواهد شد. بعد از خیس کردن نوبت به مواد شوینده می رسد. شامپو فرش با آب مخلوط شده و با استفاده از یک برس نرم و کف حاصله، فرش شسته می گردد. برس شستشوی فرش نیز باید بر اساس نوع الیاف آن انتخاب گردد.

آبکشی فرش دستباف

مرحله بعد از شستشو با مواد شوینده مرحله آبکشی نام دارد. این مرحله یاری می نماید که تمامی مواد به جای مانده در منافذ الیاف فرش تمیز گردد و هیچ گونه کف و آلودگی در آن باقی نماند. این مرحله تا زمان خروج آب زلال از فرش باید ادامه دار باشد.

خشک کردن فرش

مرحله نهایی مرحله آبگیری و شستشن نام دارد. این مرحله مهم است. زیرا در صورت عدم خشک شدن صحیح ممکن است فرش آسیب ببیند. برای آبگیری فرش بهتر است آن را لول نموده و برای مدتی در یک نقطه قرار داد. بعد از آنکه آب اضافی از فرش لول شده خارج شد فرش باید در یک قسمت تمیز و در فضای آزاد پهن گردد. سپس روی آن جارو کشیده و در محل مورد نظر پهن گردد.

سخن نهایی

همان طور که گفته شد فرش های دستباف تفاوت های زیادی با فرش های ماشینی دارند. حساسیت ویژه ای که در بافت آن بکار گرفته شده سبب می گردد که شستشوی آن هم حساسیت زیادی را بطلبد. جدا از خرید فرش تبریز نحوه نگهداری آن هم مهم است و شستشو یکی از موارد نگهداری به شمار می آید. به صورت کلی برای بافت فرش های دستباف از الیاف و مواد منحصربه فردی استفاده می گردد. به همین علت طرز شستن فرش دستباف و مواد شوینده به کار رفته در آن اهمیت بالایی دارد. کافیست طرز شستشو و روش های اصولی آن را بلد باشید و به کار ببرید.

منبع: اتاق
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2282

به "روش های اصولی شستشوی فرش دستباف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های اصولی شستشوی فرش دستباف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید