طلب 60 هزار میلیاردی قطعه سازان از خودروسازان، ساختار معیوب مدیریت صنعت خودرو

به گزارش تور تایلند ارزان، اعضای انجمن قطعه سازان تهران با انتقاد از ساختار معیوب مدیریت صنعت خودروسازی، از طلب 60 هزار میلیارد تومانی سازندگان قطعات از شرکت های خودروساز خبر دادند.

طلب 60 هزار میلیاردی قطعه سازان از خودروسازان، ساختار معیوب مدیریت صنعت خودرو

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، محمدرضا نجفی منش در یک نشست خبری که به صورت مجازی برگزار گردید، با بیان اینکه در حال حاضر بدهی خودروسازان به شبکه تأمین قطعات 60 هزار میلیارد تومان است، گفت: قطعه سازان در شرایط مناسبی قرار ندارند و در همین زمینه روز گذشته جلسه ای در محل استانداری تهران برگزار گردید که طی آن، خواهان رفع مسائل صنعت قطعه سازی شدیم.

وی با بیان اینکه خودروسازان توان پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان را ندارند، اضافه کرد: در حال حاضر خودروسازان بابت تحویل هر دستگاه خودرو 50 تا 60 میلیون تومان زیان می بینند که با احتساب فراوری یک میلیون دستگاه خودرو در سال، این زیان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان می رسد. این عدد در واقع رانتی است که توزیع می شود و زیان خودروسازان را به همراه دارد.

نجفی منش با بیان اینکه ما بلدیم تحریم ها را دور بزنیم فقط باید قیمت قطعات و مواد اولیه اصلاح شود، گفت: فردا در سازمان توسعه میز تخصصی داخلی سازی قطعات که مدتی متوقف بود، دوباره برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ارزبری هر دستگاه خودرو حدود 1500 تا 1700 یورو است و در واقع 37 درصد این ارزبری به مواد اولیه اختصاص دارد که در اختیار خودروسازان نیست.

وی شرح داد: سهم قطعات الکترونیکی 30 درصد است و 33 درصد هم به مجموعه قطعات و کالا های وارداتی اختصاص دارد که برای ایران خودرو 560 یورو و برای سایپا 509 یورو اعلام می شود.

رئیس انجمن قطعه سازان تهران با بیان اینکه برای کاهش 300 یورویی ارزبری فراوری هر خودرو و داخلی سازی آن برنامه ریزی شده است، گفت: اگر داخلی سازی قطعات به بیش از 90 درصد برسد هیچ وقت تحریم ها نمی تواند در صنعت داخل تأثیرگذار باشد.

به گفته وی، اندازه ارزبری در واردات خودرو به صورت قطعات سی کی دی 6 تا 8 هزار یورو و برای واردات خودروی ساخته شده 10 تا 20 هزار یورو است.

وی کمبود نقدینگی قطعه سازان و دولتی بودن مدیریت صنعت خودروسازی را از جمله مهمترین موانع پیش روی صنعت قطعه سازی اسم کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان و قطعه سازان خارجی تمایل به همکاری با فراورینمایندگان ایرانی دارند و منتظرند تا شرایط مذاکرات و تحریم ها معین شود.

صنایع نظامی به قطعه سازی وارد نشوند

نجفی منش در ادامه در خصوص شرایط فراوری قطعات خودرو به وسیله صنایع نظامی هم گفت: ورود نظامی ها به صنایع غیرنظامی توجیه ندارد و اگر هر کسی کار خودش را انجام دهد، بهتر است. پولی که قرار است به صنعت نظامی داده شود اگر به قطعه سازان پرداخت شود، حتما آن ها می توانند فراوری قطعات را در داخل انجام دهند. در صورتی که به نتیجه نرسیدند، صنایع نظامی وارد شوند.

به گفته وی، در حال حاضر قطعه سازان به علت مسائل اقتصادی، کمتر به توسعه فراوریاتشان فکر می نمایند در حالی که اگر این مشکل رفع شود پتانسیل زیادی در صنعت قطعه سازی وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارزش بازار قطعات خودرو در سال گذشته 160 هزار میلیارد تومان بود و برای سال جاری 250 هزار میلیارد تومان برآورد می شود، گفت: 100 هزار میلیارد تومان هم برای بازار خدمات پس از فروش پیش بینی می شود و در حال حاضر 55 تا 60 درصد قطعات در داخل فراوری می شوند.

خودروسازان حتی با فراوری 2 میلیون خودرو هم ضرر می دهند

به گزارش فارس، امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن قطعه سازان تهران هم در این نشست خبری گفت: در حال حاضر قطعه سازان با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند که 70 درصد علت این مشکل به مسائل داخلی و 30 درصد بقیه به تحریم ها و مسائل خارجی مربوط می شود.

وی ادامه داد: صنعت خودروسازی حتی زمانی که حدود 2 میلیون دستگاه خودرو فراوری می کرد هم سودآور نبود که علت این موضوع به ساختار مدیریت صنعت خودرو برمی شود.

وی اضافه کرد: مدیریت خودروسازی ها به دفعات تغییر می نماید و افراد با دیدگاه های مختلف سر کار می آیند که فرصتی برای اجرای دیدگاه های خود ندارند.

جلالی با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی نیازمند یک تغییر عظیم در ساختار است، اضافه کرد: زمانی که یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور فراوری شد به سهامداران سود 10 هزار تومانی پرداخت شد، حالا چطور انتظار دارند که در شرایط فعلی، صنعتی با کیفیت و سودده داشته باشیم؟

وی اضافه کرد: شرکتی مانند مپنا دارایی هایش را صرف اتوبوس برقی می نماید در حالی که در کشور با کمبود برق روبه رو هستیم. هر بخش باید به مسائل خودش بپردازد و از صنایع باید حمایت درستی صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1852

به "طلب 60 هزار میلیاردی قطعه سازان از خودروسازان، ساختار معیوب مدیریت صنعت خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلب 60 هزار میلیاردی قطعه سازان از خودروسازان، ساختار معیوب مدیریت صنعت خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید