فارس من، مساعدت دانشگاه ها با دانشجویان شهریه پرداز، آنالیز تخفیف یا تقسیط شهریه در هیات امنای دانشگاه ها

به گزارش تور تایلند ارزان، بسیاری از کاربران فارس من خواهان مساعدت دانشگاه ها با دانشجویان در موضوع شهریه در ترم خاص جاری هستند. پیگیری خبرنگار از حذف یا تقسیط شهریه در بعضی دانشگاه ها و آنالیز موضوع در هیات امنای بعضی دیگر از دانشگاه ها حکایت دارد.

فارس من، مساعدت دانشگاه ها با دانشجویان شهریه پرداز، آنالیز تخفیف یا تقسیط شهریه در هیات امنای دانشگاه ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی دانشجویان شهریه پرداز در ترم جاری که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت اغلب مجازی برگزار گردید، خواهان مساعدت با دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه ها در زمان شیوع کرونا شد ه اند.

تصمیم گیری برای تخفیف شهریه دانشجویان در نیم امسال برعهده کیست؟

در پیگیری مبنا و راه کار قانونی تخفیف شهریه برای دانشجویان در ترمی که اغلب غیرحضوری بود، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار به توصیه وزارت علوم به دانشگاه ها برای مساعدت با دانشجویان شهریه پرداز اشاره نمود و گفت: هرگونه تخفیف و تغییر در پرداخت شهریه دانشجویان شهریه پرداز، نیازمند مصوبه هیأت امنای دانشگاه ها است.پیشنهاد تخفیف شهریه باید از طرف دانشگاه یا موسسه آموزش عالی به هیات امنای دانشگاه برده گردد و در هیات امنای دانشگاه تصویب گردد و بنابراین در این باره اختیار به همان مجموعه سپرده شده است. دانشگاه هایی که هیات امنایی اداره می شوند اجرانماینده تصمیمات هیات امنا هستند.

همچنین پیگیری های خبرنگار از دانشگاه ها نشان می دهد پس از توصیه وزارت علوم برای مساعدت دانشگاه ها در دریافت شهریه، این وزارت خانه دستورالعمل یا مقرراتی در این موضوع نداشته و همچنان دانشگاه ها باید هر گونه پیشنهاد تخفیف، تقسیط و حذف شهریه را به هیات امنا ببرند.

مساعدت دانشگاه ها درباره شهریه نیم سال کرونایی

خبرنگار در پیگیری نحوه مساعدت دانشگاه ها درباره شهریه نیم سال کرونایی به سراغ دانشگاه ها رفته و شرایط چند دانشگاه را هم آنالیز نموده است.

حسینی معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره آخرین تصمیم برای مساعدت دانشگاه درباره شهریه نیم سال کرونایی، گفت: مقرر شد دانشجویان شهریه پرداز در صورت حذف درس یا نیم سال به دلیل موجه، شهریه پرداختی بابت حذف درس یا تمام ترم را بستانکار شوند. همچنین دانشجویانی که در نیم سال قبل تا سرانجام سال 98 مجاز به دفاع بودند و به دلیل وضع پیش آمده نتوانستند دفاع نمایند هم تا آخر شهریور 99‬ بدون پرداخت شهریه دفاع نمایند.

همچنین رشتچیان معاون دانشجویی دانشگاه شریف هم در این باره به خبرنگار ما، گفت: دانشگاه شریف هیچ گاه دانشجوی شبانه نداشته و فقط دانشجوی پردیس در دو شهر تهران و کیش دارد. برای دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 96 هم که مورد تقاضای دانشجویان بود و این دانشجویان حداکثر تا سرانجام خرداد 99 مهلت دفاع داشته اند، مقرر شد که آنان بتوانند در تابستان بدون پرداخت شهریه ترم تابستانی حداکثر تا سرانجام تیر دفاع نمایند. همچنین برای این دسته از دانشجویان در موارد خاص، شرایط بیشتری هم برای معافیت شهریه ترم تابستانی و ترم هفتم دیده شده است. همچنین حذف تک درس از پرداخت شهریه معاف است. علاوه بر این تسهیلاتی هم برای دانشجویان دکتری برای معافیت در یک نیم سال از پرداخت شهریه مرتبط با تعویق برگزاری امتحان جامع یا دفاع به شرط تایید استاد و دانشکده دیده شده است.

آنالیز شرایط دانشگاه های دیگر هم نشان می دهد دیگر دانشگاه ها، مساعدت هایی درباره شهریه نیم سال کرونایی داشته اند. از جمله دانشگاه تربیت مدرس هم به دلیل شرایط اضطراری شیوع ویروس کرونا در کشور برای دانشجویان ارشد و دکتری بخگرددگی شهریه اعلام نمود. براین اساس مقرر شد دانشجویان شهریه پرداز ارشد و دکتری که در نیم امسال برای اخذ واحد درسی و شرکت در کلاس مجازی و اتمام واحد درسی خود اقدام نمایند تا سقف 50 درصد تخفیف شهریه ترم یا شهریه ثابت و متغیر در نیم سال فوق بهره مند می شوند. همچنین شهریه تمدید سنوات تحصیلی و شهریه سنوات مازاد دانشجویان از ابتدای اسفند 98 تا زمان بازگشایی مجدد دانشگاه ها بخشیده می گردد. علاوه بر این، شهریه دانشجویانی که تا اسفند 98 آماده دفاع بودند و مشمول شهریه تمدید سنوات تحصیلی و سنوات مازاد شده اند هم مقرر شده که شهریه به صورت اقساط در چهار قسط تا سرانجام شهریور 99 پرداخت گردد. قرار است این تصمیم های معاونت آموزشی دانشگاه برای تصویب نهایی به دبیرخانه هیات امنا ارسال گردد.

همچنین دانشگاه خوارزمی هم اعلام نمود که دانشجویان شهریه پرداز مانند پردیس ها و شبانه در صورت حذف ترم تحصیلی شهریه خود را پس خواهند گرفت یا می توانند شهریه ترم آینده را پرداخت ننمایند.

همچنین دانشگاه شهید بهشتی هم اعلام نمود که با توجه به ارائه بخشی از دروس نظری به صورت غیرحضوری، پیشنهاد کاهش شهریه مربوط به این دروس در خصوص دانشجویان شهریه پرداز به هیات امنا ارسال خواهد شد. شهریه دروس یا ترمی که به دلیل موجه حذف شده باشد، به حساب بستانکار دانشجو منظور خواهد شد.

همچنین دانشگاه علم و صنعت هم تخفیف شهریه را برای دانشجویان شهریه پرداز اعمال کرد و به این ترتیب دانشجویان پردیس و نوبت دوم و دانشجویان مشمول پرداخت شهریه اضافه سنوات، برای دروسی که در نیم امسال امتحان می دهند، شهریه متغیر و به همان نسبت بخشی از شهریه ثابت، به صورت نیم بها محاسبه خواهد شد. در صورت حذف درس هم، معادل شهریه متغیر دروس حذف شده به حساب بستانکار دانشجو منظور خواهد شد.

دانشگاه علامه طباطبایی هم مساعدت هایی را درباره شهریه نیم سال کرونایی داشته از جمله اینکه، حذف درس و حذف ترم را برای دانشجویان با شرایط خاص مجاز نموده و در صورت موافقت با حذف، شهریه دانشجویان شهریه پرداز برای نیم سال بعد ذخیره می گردد. در خصوص تخفیف یا تقسیط شهریه ها، پیشنهاد اتی به هیات امنای دانشگاه داده شده که قرار شده پس از تصویب به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

استثناهای تخفیف شهریه برای دانشجویان

البته منطقی است که تمامی این تصمیم ها شامل دانشجویان حضوری است و درباره دانشجویان دوره یادگیری الکترونیکی و دوره های مجازی صدق نمی کند؛ زیرا بدیهی است که روش آموزش در دوره های مجازی از اساس غیرحضوری بوده است.

آنالیز تخفیف یا تقسیط شهریه ها در هیات امنای دانشگاه ها

با توجه به الزام وزارت علوم، تمامی پیشنهادها و تصمیم ها برای تخفیف شهریه برای تصویب نهایی باید در هیات امنا دانشگاه مطرح و مصوب شوند.

بنابراین طبق آنچه که آنالیز شد دانشگاه ها اغلب تصمیم هایی را درباره تخفیف یا تقسیط شهریه ها دانشجویان شهریه پرداز اتخاذ نموده اند. بعضی از دانشگاه ها هم هنوز تصمیمی در این باره نگرفته اند که مقرر شده دستورالعمل مربوط به شهریه و تعرفه های آموزشی پس از نهایی شدن به اطلاع دانشجویان برسد. به این ترتیب به نظر می رسد در اغلب دانشگاه ها تغییراتی را در شهریه پرداختی دانشجویان شهریه پرداز داشته باشیم.

ویدیوی زیر را ببینید:

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1118

به "فارس من، مساعدت دانشگاه ها با دانشجویان شهریه پرداز، آنالیز تخفیف یا تقسیط شهریه در هیات امنای دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، مساعدت دانشگاه ها با دانشجویان شهریه پرداز، آنالیز تخفیف یا تقسیط شهریه در هیات امنای دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید