فواید ویتامین C برای بدن و عوارض کمبود آن

به گزارش تور تایلند ارزان، ویتامین ث یک ویتامین لازم است، بدین معنی که بدن شما نمی تواند آن را فراوری کند. بنابراین باید احتیاج بدن به این ویتامین به وسیله مواد غذایی و مکمل ها تامین گردد. فواید ویتامین C بی شمار است و مصرف آن در حفظ سلامت بدن تاثیر قابل توجهی دارد. این ویتامین محلول در آب داخل بسیاری از میوه ها و سبزیجات، از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج یافت می گردد. مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین C برای خانم ها 75 میلی گرم و برای آقایان 90 میلی گرم در نظر گرفته شده است.

فواید ویتامین C برای بدن و عوارض کمبود آن

در حالی که معمولا توصیه می گردد ویتامین ث را از غذاها دریافت کنید، بسیاری برای برطرف احتیاج بدنشان به این ویتامین، مصرف مکمل های ویتامین C را ترجیح می دهند. مصرف روزانه و به مقدار ویتامین ث به افزایش طول عمر و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی همانند سرطان، سکته مغزی و بیماری های قلبی-عروقی یاری می نماید. در ادامه بیشتر در خصوص این ویتامین صحبت می کنیم و فواید ویتامین C برای بدن و عوارض کمبود آن را مورد آنالیز قرار خواهیم داد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند قدرت دفاعی بدن را تقویت کند. به طور کلی، آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهتر می نمایند. آن ها این کار را با محافظت از سلول ها در برابر مولکول های مضری به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند. هنگامی که رادیکال های آزاد در بدن تجمع پیدا نمایند، می توانند وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن) را بوجود بیاورند که عامل بسیاری از بیماری های مزمن تلقی می گردد. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا 30٪ افزایش دهد. این امر به سیستم دفاعی بدن یاری می نماید تا به شکل موثرتری با عوامل بیماری زا مبارزه کند.

یاری به کنترل فشار خون

تقریبا یک سوم بزرگسالان آمریکایی فشار خون بالایی دارند. فشار خون بالا شما را در معرض بیماری های قلبی که دلیل اصلی مرگ در دنیا است، قرار می دهد. مطالعات نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا یاری کند. طی یک مطالعه که روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفت، معین شد که مصرف یک مکمل ویتامین ث به کاهش فشار رگ های خونی که وظیفه انتقال خون به قلب را بر عهده دارند، یاری می نماید. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل 29 مطالعه روی نمونه های انسانی نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین C باعث کاهش فشار خون سیستولیک (حداکثر عدد فشار خون در حالت انقباض قلب) و فشار خون دیاستولیک (حداقل عدد فشار خون در حالت انبساط و استراحت قلب بین دو ضربان) در بزرگسالان سالم می گردد.

پایین آوردن خطر بیماری های قلبی

بیماری های قلبی دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا به شمار می فرایند. بسیاری از عوامل از جمله فشار خون بالا، سطح بالای تری گلیسیرید یا کلسترول بد (LDL) و سطح پایین کلسترول خوب (HDL)، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. ویتامین C می تواند به کاهش این عوامل خطرزا یاری کند. به طور خلاصه، به نظر می رسد مصرف حداقل 500 میلی گرم ویتامین ث در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. با این حال، اگر از قبل رژیم غذایی غنی از ویتامین C داشته اید، به مصرف مکمل های این ویتامین احتیاجی نخواهید داشت.

کاهش احتمال ابتلا به نقرس

نقرس نوعی آرتریت (ورم مفصل) است که تقریبا 4٪ از بزرگسالان آمریکایی را مبتلا می نماید. این بیماری فوق العاده دردناک است و التهاب مفاصل، به خصوص مفاصل انگشتان پا را درگیر می نماید. افراد مبتلا به نقرس، تورم و درد ناگهانی و شدیدی را در مفاصلشان حس می نمایند. افزایش اسید اوریک در خون، علایم نقرس را نمایان می نماید. اسید اوریک جزو ضایعاتی است که به وسیله بدن فراوری می گردد. در موارد شدید، ممکن است اسید اوریک متبلور شده و در مفاصل رسوب پیدا کند. چندین مطالعه نشان داده اند که ویتامین C می تواند به کاهش اسید اوریک در خون و جلوگیری از حملات نقرس موثر باشد.

جلوگیری از کم خونی

آهن یک ماده مغذی و مهم است که عملکرد مختلفی در بدن دارد. این ماده برای ساخت گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن در بدن لازم است. مکمل های ویتامین ث می توانند در بهبود جذب آهن از رژیم غذایی موثر باشند. ویتامین C در تبدیل آهن کم جذب منابع گیاهی به آهنی که راحت تر جذب می گردد، نقش موثری دارد. این ویژگی ویتامین ث، به خصوص برای افرادی که از رژیم غذایی بدون گوشت پیروی می نمایند، مفید است، زیرا گوشت منبع اصلی آهن محسوب می گردد. مصرف تنها 100 میلی گرم ویتامین C تا 67 درصد مقدار جذب آهن را بهبود می بخشد.

تقویت سیستم ایمنی

یکی از اصلی ترین دلایلی که مردم به مصرف مکمل های ویتامین C روی می آورند، تقویت ایمنی بدن است، زیرا ویتامین ث در عملکرد بسیاری از بخش های سیستم ایمنی بدن نقش دارد. اول اینکه، ویتامین ث به افزایش فراوری گلبول های سفید معروف به لنفوسیت ها و فاگوسیت ها یاری می نماید، که به محافظت از بدن در برابر عفونت ها یاری می نمایند. دوم، ویتامین C به گلبول های سفید خون یاری می نماید تا ضمن محافظت از آن ها در برابر عوامل بالقوه مضر مانند رادیکال های آزاد، از کارآیی بیشتری برخوردار شوند. سوم، ویتامین ث یک بخش اساسی از سیستم دفاعی پوست است. این ماده به صورت فعال به پوست منتقل می گردد، جایی که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل نموده و به تقویت موانع پوست یاری کند. مطالعات بعلاوه نشان داده اند که مصرف ویتامین C ممکن است مدت زمان بهبود زخم را کاهش دهد.

یاری به بهبود حافظه و عملکرد مغز

از دیگر فواید ویتامین C، می توان به جلوگیری از ابتلا به بیماری دمانس اشاره نمود. زوال عقل یا دمانس، اصطلاح پرکاربردی است که برای توصیف علایم مربوط به تفکر و حافظه ضعیف به کار می رود. این بیماری بیش از 35 میلیون نفر در سراسر دنیا را مبتلا می نماید و به طور معمول در افراد مسن مشاهده می گردد. مطالعات نشان می دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب مغز، ستون فقرات و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی)، می تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است. مقادیر کم این ویتامین با اختلال در تفکر و ضعف حافظه ارتباط مستقیم دارد. مطالعات حاکی از آن هستند که دریافت مقادیر زیاد ویتامین ث از مواد غذایی یا مکمل ها هم زمان با افزایش سن، اثرات محافظتی در قدرت تفکر و حافظه خواهند داشت.

علایم کمبود ویتامین ث

کمبود ویتامین ث در نتیجه کمبود این ویتامین در رژیم غذایی شما اتفاق می افتد. با گذشت زمان، کمبود این ویتامین به کاهش کلاژن سازی منجر می گردد. این موضوع باعث تحلیل رفتن بافت های مختلف بدن شما شده و فرایند ترمیم سازی بدن کندتر خواهد شد. کمبود ویتامین ث مداوم (مزمن)، معمولا طی مدت زمانی حدود سه ماه یا بیشتر، می تواند احتمال بروز یک نوع بیماری به نام اسکوروی یا اسکوربوت را افزایش دهد. به طور کلی، اولین علایم کمبود ویتامین C شامل این موارد خواهند بود:

  • خستگی و ضعف
  • دردهای عضلانی و مفصلی
  • لکه هایی مانند کبودی های آبی روشن و قرمز روی پوست
  • خشکی پوست
  • موخوره
  • تورم و تغییر رنگ لثه ها
  • خونریزی ناگهانی و غیر منتظره از لثه ها
  • خونریزی بینی
  • کاهش سرعت ترمیم زخم ها
  • درمان نشدن عفونت ها
  • خونریزی مفاصل
  • تغییر حالت استخوان ها
  • شل شدن دندان ها
  • کاهش وزن

نتیجه گیری

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت گردد. مصرف این ویتامین فواید متعددی مانند تقویت سطح آنتی اکسیدان، کاهش فشار خون، محافظت در برابر حملات نقرس، بهبود جذب آهن، تقویت ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل را به همراه دارد. در کل، مکمل های ویتامین ث یک روش عالی و ساده برای تقویت این ویتامین در بدن هستند. کمبود ویتامین ث مسائل جدی را به همراه خواهد داشت و با علایم خاصی همراه خواهد بود. بنابراین، توصیه می گردد که ویتامین ث به صورت روزانه و مرتب در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2219

به "فواید ویتامین C برای بدن و عوارض کمبود آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید ویتامین C برای بدن و عوارض کمبود آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید