فیلم لیبوریو؛ داستان کشاورز شفادهنده

به گزارش تور تایلند ارزان، فیلم مجذوب کننده و رازآمیز لیبوریو اولین ساختۀ بلند نینو مارتینز سوسا از جمهوری دومینیکن است؛ داستانی واقعی دربارۀ اشغال و مقاومت در ابتدای قرن بیستم. اولیووریو ماتئو (Olivorio Mateo) یک کشاورز و شفادهندۀ مذهبی بود که شاگردانش او را به نام بابا لیبوریو می شناختند. لیبوریو در کوهستان یک جامعۀ کوچک خودکفا برپا نموده بود. اما وقتی آمریکایی ها در دهۀ 1910 جمهوری دومینیکن را اشغال کردند، لیبوریو به عنوان یک راهزن مورد تعقیب نهاده شد و کشته شد.

فیلم لیبوریو؛ داستان کشاورز شفادهنده

به گزارش خبرنگاران؛ قرار نیست با تماشا این فیلم چیز زیادی دربارۀ وقایع تاریخی بفهمیم. حال و هوای این فیلم هنری و ریتم آن کند و تامل برانگیز است. داستان فیلم از جایی آغاز می شود که لیبوریو در جریان یک تندباد ناپدید می شود و همه فکر می نمایند که او مرده. اما لیبوریو زنده برمی شود و ادعا می نماید که از نزد خداوند بازگشته و قدرت شفادهندگی پیدا نموده است. بعد از این است که او گروهی را با خودش همراه می نماید و به کوهستان می رود.

آیا او یک شارلاتان حقه باز است؟ آیا دیوانه است؟ یا فقط رهبر مذهبی یک جامعۀ کوچک است؟ به نظر می رسد پاسخ کارگردان این فیلم این است که حقیقت روشن نیست. سوسا داستان را از چشم شش نفر از پیروان لیبوریو روایت می نماید که اولین نفر آن ها پسر لیبوریو است. اما جالب ترین روایت از نگاه زنی است که به لیبوریو التماس می نماید که بچۀ مرده اش را دوباره زنده کند.

بازی نیرومند و کاریزماتیک ویسنته سانتوس یکی از نقاط قوت برجستۀ فیلم است. او نقش لیبوریو را به عنوان انسانی مرموز و مبهم ایفا نموده است. گاهی به نظر می رسد که او حقه بازی است که دلش می خواهد منجی باشد و گاهی هم معنویتش را اصیل و واقعی حس می کنیم. در نهایت او به یک قهرمان تراژیک تبدیل می شود. بازی درخشان سانتوس این نکته را به بیننده یادآوری می نماید که جوایز سینمایی همواره فقط به بخش کوچکی از دنیای فیلم سازی اختصاص پیدا می نمایند.

فیلم لیبوریو فیلمبرداری ساده ای دارد؛ دوربین روی دست حال و هوای مدرنی به فیلم بخشیده و پس زمینۀ صوتی فیلم هم زنده و سرشار از صدا های طبیعی است. یکی از صحنه های درخشان فیلم جایی است که یکی از فرماندهان آمریکایی سعی می نماید کمی بخوابد. این مرد کسی است که لیبوریو را یک دکتر جادوگر می نامد و وارد این جامعۀ کوچک شده تا نظم و قانون را به آنجا وارد کند. موقع خواب یک پشۀ مزاحم در اطراف او وزوز می نماید؛ دقیقا همان کاری که خود او با این جامعۀ محلی انجام داده است.

  • کارگردان و فیلمنامه نویس: نینو مارتینز سوسا (Nino Martinez Sosa)
  • بازیگران: ویسنته سانتوس (Vicente Santos)، کارینا والدز (Karina Valdez) و دیگران.
  • امتیاز: 6.4/10

منبع: theguardian.com

منبع: فرارو
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2165

به "فیلم لیبوریو؛ داستان کشاورز شفادهنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم لیبوریو؛ داستان کشاورز شفادهنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید