مردان نمکی به بوخوم سفر می نمایند، بازدید ایرانی ها از موزه های کشور بیشتر از خارجی ها است

به گزارش تور تایلند ارزان، حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد. این شیوع با محدودیت های خاصی در جامعه همراه بود از یکسو شاهد تعطیلی منقطع و چند هفته ای و چند روزه مراکز فرهنگی و هنری بودیم که در ادامه فرایند ابتلا افراد جامعه به کرونا و افزایش آمار فوتی ها این تعطیلی ها متناوب و دائمی شد و درحال حاضر بیش از دو ماه از تعطیلی کامل مراکز فرهنگی و هنری و درکنار آنها موزه های کشور می گذرد. اما این تعطیلی ها چه تاثیری در فرایند فعالیت این مراکز فرهنگی و هنری و موزه ها داشته؟ آیا چنین تعطیلی هایی سبب دور شدن تمایل عموم جامعه برای حضور در این اماکن بعد از بازگشایی خواهد شد؟

مردان نمکی به بوخوم سفر می نمایند، بازدید ایرانی ها از موزه های کشور بیشتر از خارجی ها است

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی با اشاره به ادامه فرایند تعطیلی موزه های کشور، گفت: هرچند درحال حاضر امکان بازدید حضوری از موزه ها برای مخاطبان و بازدیدنمایندگان وجود ندارد اما این امر فرصتی ایجاد نموده تا موزه ها و کاخ موزه ها بتوانند کارگاه های بازسازیی خود را فعال نمایند و به مخازن سامان دهند. تقریبا می توان گفت تمام موزه ها برنامه های بازسازیی دارند و به طور مثال در کاخ گلستان بیش از 10 کارگاه بازسازی فعال شده است. سعدآباد نیز بیش از 14 پروژه بازسازی را در دست دارد و هیات امنای اموال در ثبت اشیاء فعال شده اند. در سامانه جام نیز بیش از 600 هزار شیء ثبت شده است که آثار ثبتی از استان تهران در صدر قرار گرفته است.

او درخصوص شرایط ساخت و ساماندهی پروژه های موزه ای اظهار کرد: موزه خراسان تقریبا تکمیل شده و چیدمان نهایی آن باقی مانده که توسط استان پیگری می گردد. موزه منطقه ای و عظیم همدان نیز در دست ساخت است اما مخزن امن آن که در مجاورت موزه قرار گرفته است سال جاری برای افتتاح آماده خواهد شد. موزه اهواز نیز شرایط مناسبی دارد و اعتبار خوبی به آن تعلق گرفته. امید است سیستم گرمایش و سرمایش آن به اتمام برسد و اگر با همین فرایند پیش برویم، تا سال آینده آماده بازگشایی خواهد شد.

مدیرکل موزه ها با اشاره به آن که موزه ها در ایران مهجور نیستند، یادآور شد: قبل از شیوع کرونا، در بسیاری از مواقع، نگران تعداد زیاد بازدیدنمایندگان از بعضی از موزه ها بودیم. به طور مثال در ایامی در سعدآباد با آمار بازدید 18 هزار نفر روبه رو می شویم که نشان از آن دارد موزه ها مهجور نیستند. هنگامی که با آمار 22 میلیون بازدید از موزه ها روبه رو می شویم که تقریبا یک چهارم جمعیت کشور را دربرمی گیرد می توان گفت از هر چهار نفر، یک نفر از موزه دیدن می نماید.

او ادامه داد: وقتی وارد موزه لوور می شویم با صفی طولانی روبه رو می شویم که حدود 3 تا 4 درصد آنها مردم فرانسه هستند و مابقی جهانگردانی از سایر کشورها هستند. درواقع 95 درصد بازدیدنمایندگان از موزه های فرانسه، جهانگرد هستند. حتا در ترکیه که با 30 میلیون جهانگرد همراه است بیشتر بازدیدنمایندگان موزه هایشان جهانگرد هستند. در ایران با حدود 1 تا 2 میلیون جهانگرد فرهنگی تاریخی روبه رو هستیم که برای بازدید از موزه ها می فرایند و این رقم در مقابل آمار 22 میلیون بازدید، چیزی نیست. درواقع می توان گفت بیشتر بازدیدنمایندگان موزه های ایران، شاید در حدود 99 درصد بازدیدنمایندگان موزه ها، شهفرایندان ایرانی هستند نه جهانگردان. بنابراین نمی توان گفت موزه های ما مهجور هستند.

کارگر معتقد است،هرچند این روزها شاهد تعطیلی موزه ها هستیم و می توان گفت بین بازدید مردم از موزه ها وقفه ایجاد شده اما این تعطیلی برای سایر مراکز فرهنگی و هنری نیز وجود دارد و تصور من آن است که این تعطیلی ها اشتیاق مردم برای حضور در این اماکن بعد از بازگشایی و خاتمه کرونا را فراهم می نماید. قطعا در پسا کرونا با موج گسترده ای از حضور مردم در موزه ها همراه خواهیم بود.

او با اشاره به آن که درحال حاضر برگزاری نمایشگاه های مشترک با کشورهای خارجی به دلیل شرایط موجود در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، گفت: درحال آماده سازی برگزاری نمایشگاه مردان نمکی با موزه بوخوم هستیم. آخرین مجوزهای برگزاری این نمایشگاه مشترک در حال صادر شدن است و به زودی شاهد برگزاری این نمایشگاه خواهیم بود.

بنابراین گزارش، در راستا تحکیم همکاری های فرهنگی و پژوهشی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان، تفاهم نامه همکاری چند جانبه میان موزه ملی ایران، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استان زنجان با موزه های معدن کاری بوخوم آلمان، مرکزی رومی-آلمانی ماینز، باستان شناسی فرانکفورت و علوم طبیعی وین در اسفند ماه 1396 به امضا رسید. براساس تفاهم نامه مذکور مقرر شد نمایشگاهی با عنوان مرگ در نمک: روایتی باستان شناسانه از سرزمین پارس 7 آذر سال جاری در موزه معدن کاری بوخوم آلمان گشایش یابد و سپس در موزه باستان شناسی فرانکفورت به نمایش گذاشته گردد. البته برگزاری این نمایشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد و قرار است به زودی شاهد برگزاری این نمایشگاه باشیم.

ایلنا نوشت، همچنین قرار است نمایشگاه متقابلی به صورت همزمان با عنوان جستجوی بشر برای منابع: یافته های 70 سال باستان شناسی معدن از موزه معدن کاری بوخوم آلمان در موزه ملی ایران و سپس بخشی از نمایشگاه در موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان برگزار گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1558

به "مردان نمکی به بوخوم سفر می نمایند، بازدید ایرانی ها از موزه های کشور بیشتر از خارجی ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردان نمکی به بوخوم سفر می نمایند، بازدید ایرانی ها از موزه های کشور بیشتر از خارجی ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید