مشکل اصلی خاموشی های گسترده و قطعی برق در عراق؛ دلایل و راهکارها

به گزارش تور تایلند ارزان، انفجارهای تروریستی که دکل های انتقال نیرو را هدف می گیرند، موجب قطع برق در شبکه اصلی انتقال شد، علاوه بر اینکه افزایش بار مصرف در تابستان و فرسودگی و خرابی خطوط انتقال عامل دیگر قطع برق در عراق شده است.

مشکل اصلی خاموشی های گسترده و قطعی برق در عراق؛ دلایل و راهکارها

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ راوه بلاگ بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران از بغداد، روز گذشته تقریباً تمام استان های عراق برای ساعت ها با قطعی برق و خاموشی روبه رو شدند که این اتفاق نارضایتی شهروندان عراقی را در پی داشت.

ناامیدی و یأس مردم عراق پس از شرایط اسفبار بخش برق و افزایش دما در تابستان در این کشور که در بعضی استان ها به ویژه استان های جنوبی به 50 درجه سانتی گراد می رسد، رو به افزایش است.

انفجارهای تروریستی که دکل های انتقال نیرو را هدف می گیرند، موجب قطع برق در شبکه اصلی انتقال شد، علاوه بر اینکه افزایش بار مصرف در تابستان و فرسودگی و خرابی خطوط انتقال عامل دیگر قطع برق از مردم عراق شده است.

احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران پیوسته به تأمین گاز و برق عراق به وسیله 4 خط انتقال که عبارتند از: خطوط انتقال خرمشهر ـ بصره، کرخه ـ میسان، مرصاد ـ دیالی و در آخر سرپل ذهاب ادامه می دهد.

موسی در مصاحبه با خبرنگاران در بغداد با اعلام اینکه انتقال گاز ایران به عراق به علت عدم پرداخت مطالبات اقتصادی کاهش یافته است، گفت: ایران هم چنان و با وجود پیک مصرف و احتیاج این کشور، برق مورد احتیاج عراق را تأمین می نماید.

وی تأکید کرد که یکی از دلایل کاهش تأمین برق وارداتی از ایران، عملیات تروریستی است که خط دیالی تقریباً به شکل روزانه در معرض آن قرار می گیرد.

وی شرح داد: کاهش صادرات گاز به عدم بازپرداخت بدهی های عراق است، با این حال ایران همچنان به صادرات گاز ادامه می دهد و آن را قطع نکرده است، بعلاوه برق که اندازه انتقال کاهش یافته، اما قطع نشده است.

از سویی محمد الیاسری، تحلیلگر عراقی مسائل سیاسی بر این باور است که بحران برق در عراق ریشه در تسلط دولت آمریکا بر انرژی در عراق دارد.

الیاسری در مصاحبهی اختصاصی با خبرنگاران گفت: دولت حیدر العبادی، نخست وزیر سابق، قراردادی با شرکت زیمنس آلمان برای حل ریشه ای مشکل برق در عراق امضا کرد، اما به علت فشارهای آمریکا و تبدیل شدن آن به قراردادی دوجانبه با زیمنس و یک شرکت آمریکایی قرارداد را لغو کرد.

وی با بیان اینکه پرونده برق عراق احتیاجمند راهکار ریشه ای و نه راهکار های موقت و ساختگی است، تأکید کرد: هدف طرح ارتباط شبکه برق عراق به شبکه برق کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که در این اواخر مطرح شده است، دور کردن عراق از ایران و قرار دادن اقتصاد ملی عراق در گروی تصمیم گیری های کشورهای خلیج فارس و سپس اعمال سیاست دیکته کردن بر نیروهای سیاسی است.

الیاسری شرح داد: راهکار در بازگشت به توافقنامه چین و امضای توافقنامه جامع با طرف ایرانی و نگاه به شرق به دور از (سیاست ها و) دیکته های غربی است.

بحران برق در عراق همچنان به اسم چالشی حیاتی باقی می ماند و حل آن احتیاجمند کوشش گسترده با یاری دریافت از شرکت های قدرتمند و ایستگاه های عظیم فراوری برق است و این مهم تنها با انسجام و یکپارچگی در تصمیمات سیاسی و اتحاد ملی و دوری از فشارهای آمریکایی محقق می گردد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1850

به "مشکل اصلی خاموشی های گسترده و قطعی برق در عراق؛ دلایل و راهکارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل اصلی خاموشی های گسترده و قطعی برق در عراق؛ دلایل و راهکارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید