واکنش های بین المللی به اعلام گام چهارم هسته ای ایران

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرنگاران - گروه بین الملل: تصمیم هسته ای ایران در ارتباط با کاهش سطح تعهدات مرتبط با برجام با واکنش های گسترده جهانی روبرو شده است.

واکنش های بین المللی به اعلام گام چهارم هسته ای ایران

در همین ارتباط هم رئیس جمهور ایران و هم رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنان خود که طی امروز و دیروز عنوان شده است، بخشی از جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران را خاطرنشان کردند.

گام های ایران برای کاهش تعهدات هسته ای خود در توافق برجام، از اواسط اردیبهشت ماه امسال و همزمان با نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام شد.

در همین ارتباط نیز شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه ای روز 18 اردیبهشت ماه امسال (در سالگرد خروج آمریکا) به طرف های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف 60 روز به تعهدات خود در زمینه های نفتی و بانکی عمل ننمایند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

از آن موقع به بعد ایران در سه گام از تعهدات خود در توافق هسته ای کاسته است.

ایران کاهش تعهدات هسته ای خود در برجام را با توجه به عدم انجام تعهدات کشورهای اروپایی و غربی پس از خروج یکجانبه آمریکا عنوان نموده است.

این در حالی است که از زمان کاهش تعهدات هسته ای ایران در برجام، مذاکراتی نیز با کشورهای اروپایی برای عادی سازی کانال های مالی و مبادلات تجاری و انرژی ایران صورت گرفته، اما این مذاکرات تا کنون نتیجه ای در برنداشته و برهمین اساس نیز تهران به صورت مرحله ای کاهش تعهدات خود را در سه مرحله گذشته اعلام نموده، هرچند تهران همزمان بازگشت به تعهدات پیشین را در صورت انجام تعهدات متقابل کشورهای اروپایی امکان پذیر دانسته است.

عزم ایران برای انجام گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای

صبح روز سه شنبه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سخنانی در جریان افتتاح کارخانه نوآوری آزادی، گفت: از فردا گام چهارم کاهش تعهدات برجام را بر می داریم و گازدهی را در فردو شروع می کنیم.

به گفته رئیس جمهور ایران، تهران از قبل به کشورهای 1+4 و همه کشورهای دوست در دنیا اعلام نموده است که فعالیت جدید همچنان با نظارت آژانس خواهد بود و گام چهارم نیز مانند سه گام دیگر قابل بازگشت است و هر زمان که دیگر کشورهای عضو برجام به تعهدات کامل خود بازگشتند ما نیز به تعهدات کامل خود بازخواهیم گشت.

روحانی همچنین در ارتباط با جزئیات گام چهارم ایران گفت که این گام در فردو خواهد بود و اضافه نمود: طبق برجام 1044 سانتریفیوژ داریم اما قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند اما گاز به آنها تزریق نگردد. گامی که از فردا بر می داریم و همین امروز به سازمان انرژی اتمی دستور می دهم، این است که از فردا گازدهی را در فردو شروع می کنیم و این گام ممکن است سرو صدا به پا کند و آنها اعتراض نمایند که چرا در فردو می خواهید این کار را انجام دهید. ما حساسیت شان نسبت به فردو و سانتریفیوژها را می دانیم اما هرگاه به تعهدات خود عمل کردند مجدد گاز را قطع می کنیم و دیگر گاز به سانتریفوژها تزریق نخواهد شد.

رئیس جمهور ایران در ارتباط با مذاکرات با کشورهای اروپایی نیز خاطرنشان کرد که در هفته های قبل به توافق نرسیدیم و به ناچار گام چهارم را برمی داریم، اما ظرف دو ماه آینده باز فرصت مذاکره داریم و اگر به راه چاره رسیدیم که تحریم ها برداشته گردد و به راحتی بتوانیم نفت خود را بفروشیم و از پول های خود در بانک استفاده کنیم، به شرایط گذشته باز خواهیم گشت.

یک روز پیش از سخنان رئیس جمهور ایران، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در جریان بازدید از تأسیسات نظنز با رونمایی از زنجیره 30 تایی سانتریفوژهای آی آر6 گفته بود: قرار نبود زنجیره 30تایی ماشین های IR6 را الآن داشته باشیم، قرار بود این زنجیره را بعد از اینکه کارها را روی زنجیره 20تایی به انتها می رساندیم و فرایند تست های لازم را انجام دادیم، سه یا چهار سال بعد زنجیره 30تایی را انجام دهیم، اما ما در یک چالش سیاسی قرار گرفتیم و دستور مقامات ارشد کشور این بود که ما این چالش را حتماً به نمایش بگذاریم که توان بالقوه و اراده جمهوری اسلامی آن چنان است که اراده بکند به فوریت آنها را عملیاتی خواهد نمود.

مجموع این اظهارات به این معناست که انجام گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران با جدیت از سوی مقامات ارشد کشور دنبال می گردد.

با این حال در آستانه اجرایی شدن کامل گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران، بعضی از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی به این تصمیم ایران واکنش نشان دادند.

نگرانی اتحادیه اروپا: برجام برای امنیت کل دنیا لازم است

در واکنش به اعلام عزم ایران برای انجام گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران، اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از تصمیم ایران مبنی بر تصمیم جدید هسته ای ایران مدعی شد که این تصمیم برجام را به خطر می اندازد.

در همین ارتباط نیز مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی کمیسیون اروپا، در یک کنفرانس خبری درباره اقدام ایران گفت که این توافق مربوط به امنیت ما است و توافقی نیست که فقط برای امنیت منطقه و اروپا اهمیت داشته باشد، بلکه برای امنیت کل دنیا است.

کوتسیانچیچ در بخش دیگری از سخنانش گفت که پایبندی اتحادیه اروپا به توافق به پایبندی کامل ایران وابسته است.

همچنین یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا اعلام نموده است: ما از تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی که رئیس جمهور روحانی امروز آن را خاطرنشان کرد، نگرانیم و از ایران می خواهیم از تمامی فعالیت هایی که در مغایرت با تعهدات برجامی این کشور است صرف نظر کند [...] زیرا حفظ برجام روز به روز دشوارتر می گردد.

فرانسه خواهان تجدید نظر در تصمیمات برجامی ایران شد

وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به اعلام رسمی گام ها و اقدامات هسته ای جدید در ایران، تهران را متهم به نقض توافق هسته ای کرد.

فرانسه در ارتباط با راه اندازی زنجیره سانتریفیوژهای نسل ششم توسط سازمان انرژی اتمی ایران که روز گذشته به صورت رسمی از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام شد، از تهران خواسته است تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

فرانسه در عین حال اعلام نموده که منتظر گزارش رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با اقدامات هسته ای ایران خواهد بود.

در همین ارتباط، اگنس واندرمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد که کشورش به همراه دیگر شرکای خود در انتظار گزارش آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران خواهد بود، هرچند اقدامات اعلام شده از سوی ایران برخلاف توافق وین است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین ادعا کرد که کشورش همچنان به تعهدات خود در توافق هسته ای پای بند خواهد ماند و از ایران نیز می خواهد تا تعهدات خود در این توافق را به صورت کامل انجام دهد و به همکاری های خود با توافق برجام و اژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد.

آلمان: برجام در خطر است

دولت آلمان نیز به اعلام گام چهارم برجامی ایران واکنش نشان داد و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که برای دیداری دیپلماتیک در بوداپست، پایتخت مجارستان به سر می برد، روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مجار خود گفت این تصمیم تهران برجام را به خطر می اندازد و ایران باید به اجرای تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته ای بازگردد.

ماس در خصوص اعلام راه اندازی سانتریفیوژهای جدید در ایران مدعی شد: ایران سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته ای ساخته در حالی که این اقدام با توافق هسته ای در تناقض است.

روسیه: کاهش تعهدات ایران نتیجه عدم حل مسائل برجام است

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز به گام چهارم برجامی ایران واکنش نشان داد.

وی گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران نتیجه منطقی رکود در حل مسائل مربوط به برجام است. ما گام جدید طرف ایرانی برای کاهش تعهدات داوطلبانه این کشور را پیامد منطقی رکود در حل مسائل مرتبط با پایداری برجام وتامین نتایج مالی اجرای این معامله می دانیم که ایران امیدوار به آن بود.

از سوی دیگر دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هم به گام چهارم برجامی ایران واکنش نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: مسکو نگران کاهش تعهدات برجامی ایران است.

پسکوف اضافه نمود: فروپاشی برجام گواه دهنده خیر نیست.

ترامپ در واکنش به گام چهارم ایران: تا ببینیم چه می گردد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز سه شنبه به گام چهارم برجامی ایران بر اساس مادتین 26 و 37 توافق هسته ای سال 2015 میلادی واکنش نشان داد.

رئیس جمهوری آمریکا در محوطه کاخ سفید در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این خصوص بدون اشاره به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل توسط وی در 8 ماه می سال 2018 میلادی گفت: ما در حال آنالیز این موضوع هستیم. ببینیم چه می گردد.

سازمان ملل ابراز تاسف کرد

همچنین یک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به سخنان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره راه اندازی زنجیره 30 تایی سانتریفیوژهای IR6 واکنش نشان داد.

این سخنگو در انتقاد از اقدام ایران برای راه اندازی دستگاه های پیشرفته جهت سرعت بخشیدن به روند غنی سازی اورانیوم گفته آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هر گامی که به دور شدن طرف های برجام از این توافق منجر گردد را موجب تأسف می داند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 708

به "واکنش های بین المللی به اعلام گام چهارم هسته ای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش های بین المللی به اعلام گام چهارم هسته ای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید