مضمون شعر آیینی از ساختار آن مهم تر است

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرنگاران/خراسان رضوی در گفتگوی زنده اینستاگرامی که شب گذشته توسط موسسه آفرینش های هنری و مرکز ارتباطات و رسانه های آستان قدس تحت عنوان انجمن های شعر رضوی موضوع مروری بر آثار فاخر آیینی و نقد ادبی با حضور محمدجواد غفورزاده و با شعرخوانی و نقد اشعار اعضای انجمن های شعر رضوی برگزار شد، نقد و بررسی اشعار غلامحسین دلخوش، سید روح الله فریدونی و محسن ظهوریان در دستور جلسه قرار گرفت.

مضمون شعر آیینی از ساختار آن مهم تر است

محمد جواد غفورزاده، از شاعران آیینی معاصر، در این برنامه که با قرائت یک رباعی در باب اربعین آغاز شد، به اینکه اربعین سوای هر مضمون شاعرانه ای، از روحی شاعرانه برخوردار است و حتی عنوان آن نیز ادبی و روح انگیز است، اشاره کرد.

وی اعلام نمود: اربعین به معنای عدد 40 است. مهم ترین مساله در مساله اربعین این است که تمام معصومین(ع)، هر کدام به نوعی به شهادت رسیده اند اما تنها امامی که مراسم اربعین برای او برگزار می شود، حضرت سیدالشهدا(ع) است.

این برنامه با شعرخوانی و نقد اشعار غلامحسین دلخوش، از شاعران معاصر، ادامه یافت.

غفورزاده در این نشست نقدی به یکی از ابیات سروده شده توسط غلامحسین دلخوش وارد کرد مبنی بر اینکه مضمون آن بیت با مضمون کلی شعر و نسبت به شخصیت حضرت زینب(س) تناسبی ندارد.

او اضافه کرد: ترجیح این است که این بیت حذف شود چرا که مضمون شعر آیینی مهم تر از ساختار آن است.

غفورزاده در ادامه این نشست به نقد و بررسی اشعار سید روح الله فریدونی، شاعر اهل طبس و عضو انجمن ادبی شعر طبس و همچنین اشعار محسن ظهوریان، از شاعران معاصر، پرداخت.

در این برنامه لایو اینستاگرامی کتابی نیز با عنوان تلاوت خورشید که سروده هایی از داراب بدخشان، شاعر آینی و اهل بیت(ع)، معرفی شد.

غفورزاده در این معرفی بر این نکته تاکید کرد که بدخشان زبان خوبی در شعر دارد و از واژه های امروزی بسیار استفاده می کند. او در گذشته کتابی با عنوان یوسفی شدم در چاه منتشر کرده است.

وی اضافه کرد: این کتاب چند سال پیش به همت دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری خراسان شمالی منتشر شد و آقای اباصلت رضوانی، شاعر اهل خراسان شمالی، این کتاب را گردآوری کرده و مقدمه ای نیز بر آن نگاشته است.

غفورزاده شرح داد: این کتاب مجموعه ای اشعاری است که حال و هوای آیینی و مضامین مرتبط با اهل بیت(ع) دارد و بیشتر در قالب غزل است. هر چند قالب های دیگری همچون قصیده، مثنوی و شعرهای نو و حتی نوحه نیز در آن دیده می شود. در این کتاب به یکی از ویژگی های اشعار آیینی که نوآوری و عدم تکرار اشعار بزرگ گذشته است، به خوبی پرداخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1381

به "مضمون شعر آیینی از ساختار آن مهم تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضمون شعر آیینی از ساختار آن مهم تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید