معروف ترین آسمان خراش های دنیا

به گزارش تور تایلند ارزان، روزنامه خراسان: ساختمان Central Park Tower که دارای 131 طبقه و 11 آسانسور است، به طور کامل بر شهر نیویورک مشرف است و منظره های بسیار حیرت انگیزی برای ساکنانش می سازد. هزینه ساخت این برج که از سال 2004 شروع شد تا سه میلیارد دلار اعلام شده که بیشتر آن به صورت سرمایه گذاری و دریافت وام تامین شده است.

معروف ترین آسمان خراش های دنیا

ارتفاع این برج مسکونی حدود 473 متر است که کاملا از ساختمان های هم جوار خود متمایز است تا عنوان بلندترین برج مسکونی جهان را به خود اختصاص دهد. اگرچه برج خلیفه در دبی از این برج بلندتر است، ولی بیشتر فضای آن به کاربری های اداری، تجاری، هتل، گردشگری و فروشگاهی اختصاص دارد به همین دلیل، برج Central Park را بلندترین ساختمان مسکونی جهان می شناسند.

بیشتر واحد های بالایی این برج از نوع کاندو (Condo) است که اغلب در اروپا و آمریکای شاقتصادی مرسوم است، همان آپارتمان خودمان، اما با فضا های عظیم تر، راحت تر، چشم انداز و مالکیت شخصی. هر واحد کل طبقه را به خود اختصاص می دهد و دارای مالکیت اختصاصی است که سه پنت هاوس عظیم هم با مساحتی حدود 1625 متر مربع دارد. طراحی نمای برج از شیشه و ورق استیل است که در طبقات پایه دارای ارتفاع بیشتری است. هفت طبقه اول برج به فروشگاه های برند اختصاص یافته و واحد های مسکونی از طبقه 32 به بعد طراحی شده که بیش از 179 آپارتمان فوق لوکس هستند.

آپارتمان ها در مساحت های 438 تا هزار متری در مدل های دو تا هشت اتاقه دسته بندی شده اند. ورود به طبقه همکف آن برای عموم آزاد و به چند فروشگاه اختصاص داده شده است. همچنین گفته می گردد طبقه صدم این ساختمان به حالت یک باشگاه خصوصی ساخته شده است که مساحتی حدود 770 مترمربع دارد. این باشگاه بخش های مختلفی مانند کافه، رستوران، اتاق سیگار، سالن نمایش، پذیرایی سلف سرویس و اتاق های جلسات خصوصی دارد تا ساکنان بتوانند با راحتی بیشتری در این برج زندگی نمایند.

به گفته سازندگان، طبقه صدم مخصوص جشن های خصوصی ساکنان یا دورهمی های محبت آمیز است و طراح و معمار این ساختمان سعی نموده این طبقه را طوری بسازد که مشرف به منظره های شگرفی از شهر باشد و زیبایی های پیشرفته ترین ساختمان مسکونی جهان را نشان دهد. همین طور مساحتی حدود 4645 مترمربع از این ساختمان در طبقه های 14 تا 16 به فعالیت هایی مانند باشگاه ورزشی، استخر، زمین بازی بچه ها و ... اختصاص یافته که یک استخر سرپوشیده 20 متری هم دارد.

اطلاعات جزئی منتشر شده نشان می دهد مبلغ کل فروش واحد های این برج به بیش از چهار میلیارد دلار می رسد. به عنوان مثال یک آپارتمان 197 متری با دو خواب و سه سرویس بهداشتی حدود 6.9 میلیون دلار و آپارتمان پنج خوابه با شش سرویس بهداشتی و مساحت 658 متری، قیمتی 63 میلیون دلار دارد. هنوز جزئیات زیادی از واحد ها و طبقات آن منتشر نشده و تازه شاهد اولین تصاویر از آن هستیم.

بلندترین ساخته دست بشر چیست؟

خانه های معمولی و قدیمی رایج در حدود 4.5 متر ارتفاع دارند. بلندترین مجسمه جهان متعلق به معبد بهاره بوداست که ارتفاعی به طول 128 متر دارد؛ برای درک بهتر بلندی این مجسمه باید گفت در صورتی که شما از بالای آن به پایین بپرید، 5.5 ثانیه طول می کشد تا به زمین برسید.

هرم عظیم جیزه در مصر اندکی عظیم تر از این مجسمه است و 146 متر ارتفاع دارد که برای ساختمانی متعلق به 4500 سال پیش، ارتفاع بسیار زیادی است. به طرز شگفت انگیزی این هرم غول پیکر برای مدت 3881 سال بلندترین ساخته بشر بوده است. هم اکنون، برج خلیفه با ارتفاع قابل توجه 830 متری خود، بلندترین ساختمان جهان لقب گرفته است؛ برای درک بیشتر این ارتفاع باید گفت که در صورت سقوط آزاد از بالای این ساختمان، 20 ثانیه طول می کشد تا به زمین برسید؛ اما از نظر تئوری می توان ساختمان های بلندتری ساخت.

اما بلندترین ساختمانی که انسان می تواند بسازد چه ارتفاعی خواهد داشت؟ در دیدگاه تئوری هیچ محدودیتی برای بیشینه ارتفاع وجود ندارد؛ با این حال شما باید زیربنای ساختمان را به قدری گسترش دهید تا توان تحمل این سازه بلند را داشته باشد؛ اما از دیدگاه منطقی، به دلیل کروی بودن زمین، این کار در جهانی واقعی به وضوح قابل اجرا نیست. با فناوری قابل دسترس امروزی، بلندترین ساختمانی که ممکن است بتوانیم بسازیم ساختمان ایکس-سید 4000 است.

این ساختمان هنوز ساخته نشده، اما طراحی آن به اتمام رسیده است. این سازه غول پیکر، 4 کیلومتر ارتفاع خواهد داشت که معادل ارتفاع کوهستان فوجی در ژاپن است. زیربنای این ساختمان 6 کیلومتر طول خواهد داشت و می تواند در الگو های آب و هوایی اطراف خود، اختلال ایجاد کند. این ساختمان در واقع یک کوه مصنوعی است که می تواند محل زندگی جمعیت یک میلیون نفری باشد. البته ساخت چنین ساختمانی احتیاج به بودجه ای معادل 1.4 تریلیون دلار دارد.

معرفی بلندترین و شگفت انگیزترین برج های جهان

مرکز تجارت جهانی شانگ های چین

این بنا با 492 متر ارتفاع، جایی مهیج برای بازدیدنمایندگان به شمار می آید. در کنار قسمت های اداری در این بنا مراکز خرید، هتل ها، رستوران ها و همچنین سکو هایی برای مشاهده اطراف وجود دارد که منظره ای سرگرم نماینده از پودونگ را در معرض دید عموم قرار می دهد. این برج در سال 2016 دهمین ساختمان بلند جهان و پنجمین ساختمان بلند چین معرفی گردید. این برج 101 طبقه روی زمین و سه طبقه زیر زمین دارد. ساخت این برج 1.2 میلیارد دلار هزینه داشت و در سال 2007 به انتها رسید.

تجربه آسانسور های این برج در تور چین تجربه ای عالی برای بازدیدنمایندگان خواهد بود. این آسانسور ها در یک دقیقه مردم را از طبقه اول تا طبقه نود و پنجم با سرعت 10 متر بر ثانیه جابه جا می نمایند. طراحی غیر معمول و جالب توجه این بنا، فشار باد را کاهش داده و در عین حال ادای دینی است به اساطیر باستانی کشور چین. بخشی از تاخیر در اتمام پروژه، جنجالی بود که بر سر فضای خالی بالای برج پیش آمده بود. در طراحی اصلی، این فضای خالی دایره ای شکل بود که مردم چین اعتراض کردند، چرا که این دایره شبیه به نماد آفتاب تابان ژاپن که بر روی شهر احاطه دارد دیده می شد. در نتیجه آن طراحی به شکل ذوزنقه ای فعلی تغییر یافت. به خاطر این ذوزنقه است که این برج نام کنایی دربازکن بطری را به دست آورده است!

برج خلیفه، امارات متحده

بلندترین بنای کنونی جهان با ارتفاع 830 متر. این آسمان خراش دارای مراکز و دفاتر اداری و 900 واحد آپارتمان است. هتلی درون این برج واقع شده و سوئیت های لوکس با مناظری سرگرم نماینده را در اختیار مسافران قرار می دهد. بعضی از رکورد های این برج عبارت اند از: بلندترین آسمان خراش جهان، بلندترین سازه دست بشر، بلندترین سازه جهان که بدون یاری کابل یا وسیله دیگری سرپاست، ساختمانی با بیشترین طبقات: 163 طبقه، دارا بودن سریع ترین آسانسور با سرعت km/h 64 و بیشترین مسافت طی شده، دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان های جهان و عظیم ترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج (سکوی دیده بان).

برج دوقلوی پتروناس، مالزی

بلندترین برج دوقلوی جهان در کوالالامپور با ارتفاع 451.9 متر است. در حالی که یکی از برج ها متعلق به یک شرکت نفتی و برج دوم بیشتر دارای کاربری تفریحی و سرگرم نماینده است. مرکز خرید شگفت انگیز سوریا KLCC و سکوی مشاهده مناظر اطراف، از جمله فعالیت های جالب این مجموعه است که می توان به آن اشاره نمود. طرح برج های 88 طبقه ای پتروناس الهام گرفته از هنر های اسلامی است و از فلز، شیشه و بتن ساخته شده است. سطح مقطع طبقه چهل و سوم برج اول برگرفته از طرح اسلامی ربع الحزب است.

یکی از بارزترین ویژگی های برج های دوقلو، پل دوطبقه ای است که در میانه راه آن ها را به هم متصل نموده است. این پل دوطبقه که خود از جمله دیدنی های کوالالامپور است در طبقات 41 و 42 دو برج را به هم وصل می نماید. این پل دوطبقه تنها به علت زیبایی ظاهری به برج ها اضافه نشده، از آن جایی که دو برج از هم فاصله داشته، این پل میانبری بین دو برج محسوب می گردد. علاوه بر این عامل، این پل تکیه گاهی میان دو ساختمان فراهم می نماید. سیستم بالابر این برج یک سیستم دوگانه است به طوری که آسانسور پایینی افراد را به طبقات فرد می برد و آسانسور بالایی در طبقات زوج توقف دارد. در کل 29 آسانسور دوگانه در این دو برج کار می نمایند.

ساختمان امپایر استیت، نیویورک

این آسمان خراش افسانه ای که در سال 1931 ساخته شد، قطعا چشم انداز منحصر به فردی دارد. در این ساختمان کارگران شبانه روز کار می کردند تا رکورد سرعت ساخت ساختمان را بشنمایند و در بعضی مواقع تعداد 3400 کارگر به طور شبانه روزی مشغول کار بودند. امپایر استیت 448 متر ارتفاع دارد که البته آخرین طبقه آن (صد و دومین طبقه) در ارتفاع 391 متری واقع شده است. بقیه ارتفاع این ساختمان به آنتن تلویزیونی بالای آن مربوط می گردد. کل هزینه ساخت امپایر استیت به انضمام زمین آن در حدود 41 میلیون دلار بوده که از این میزان 24 میلیون دلار هزینه ای است که خرج سازه ساختمان شده است. در فیلم کینگ کونگ ساخته سال 1933، کینگ کونگ، گوریل غول پیکر فیلم به بالای ساختمان امپایر استیت می رود و این ساختمان را به عنوان نمادی مرتفع معرفی می نماید.

آسمان خراش شارد (Shard)، انگلستان

این ساختمان 95 طبقه، برجی هرمی شکل در لندن پایتخت کشور انگلستان و درست در میان بخش تاریخی این شهر و بنا هایی همچون کاخ وست مینستر و کلیسای جامع پاول قدیس قرار گرفته است. جایی که چشم اندازی قابل توجه از شهر پرجنب و جوش لندن را در معرض دید بازدیدنمایندگان قرار می دهد. شارد با 310 متر ارتفاع، بلندترین برج اتحادیه اروپا و چهل و ششمین ساختمان بلند جهانست.

مالکیت این برج متعلق به چندین مؤسسه اقتصادی قطری است. ساخت این سازه شیشه ای 450 میلیون پوند هزینه داشته است. در داخل این آسمان خراش رستوران ها، ادارات و آپارتمان های لوکسی ساخته شده و بین طبقات 68 تا 72 رصدخانه ای با چشم انداز 360 درجه از لندن قرار گرفته است. ساخت این برج از سال 2009 آغاز شد و پیش از برگزاری بازی های المپیک تابستانی 2012 لندن به انتها رسید.

برج تجاری بیتکس کو (Bitexco)، ویتنام

این برج در سال 2010 در هوشی مینه ساخته شد که دارای 68 طبقه از روی زمین و سه طبقه زیرزمین است. این برج با 262.5 متر ارتفاع در رده 124 فهرست بلندترین ساختمان ها و سازه ها در جهان قرار می گیرد. این بنا شکل گل نیلوفر یا لوتوس را در معرض دید عموم قرار می دهد. این گل در نزد مردم ویتنام نماد مذهب، سنن و فرهنگ این کشور است. سکوی دیده بان که در بیرون از خود بنا تعبیه شده، 22 متر وسعت دارد و بهترین نقطه برای کسانی است که می خواهند با یک نظر، اطراف شهر را ببینند. طراحی زیبای این برج آن را تبدیل به یکی از معروف ترین آسمان خراش های جهان نموده است.

منبع: برترین ها
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1216

به "معروف ترین آسمان خراش های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین آسمان خراش های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید