مونروف و سانروف چه تفاوتی با هم دارند؟

به گزارش تور تایلند ارزان، حتما تا کنون واژه های سانروف و مونروف را درباره ویژگی های سقف خودرو شنیده اید، اما آیا این دو گزینه با هم تفاوتی دارند؟

مونروف و سانروف چه تفاوتی با هم دارند؟

در ابتدا هیچ خودرویی سقف نداشت. سپس خودروهای نوظهور، از رویه های تاشو با پرده های کناری شفاف استفاده کردند و در ادامه کادیلاک به نخستین خودروسازی تبدیل شد که بدنه کارخانه ای کاملا بسته را ارائه کرد.

خیلی زود، مردم در پی چیزی در این بین بودند. بنابراین اروپا با دریچه های سقفی با روکش فلزی یا کرباس و مکانیزم سانروف پیچلی (Pytchley) که اختراع آن در دهه 1920 ثبت شده بود، به این درخواست پاسخ داد.

هیلمن حتی یک پانل سقف کشویی با پنجره های شیشه ای روی آن قرار داد و در سال 1933 آیرو (Aero) را ارائه کرد. امروزه سانروف ها، مونروف ها سقف های پانورامیک، تی تاپ ها (T-tops) یا تارگا تاپ ها به طور گسترده ای در خودروهای نو دردسترس هستند و هر کدام چیزی بین سقف ثابت و سقف کاملا جمع شونده ارائه می دهند. در اینجا قصد داریم با تفاوت دو نوع مرسوم، یعنی سانروف و مونروف آشنا شویم.

آیا سان روف و مون روف یک چیز هستند؟

در اصطلاح رایج امروز تا حد زیادی بله. اما این طور که تاریخچه خودروها نشان می دهد سان روف (Sunroof) یا سقف خورشید به طور سنتی یک پانل کدر، عموما از فلز یا کرباس بوده است و جان اتکینسون (John Atkinson) متخصص بازاریابی فورد، نام مون روف (Moonroof) یا سقف ماه را به این علت انتخاب کرد تا به تبدیل اختیاری سقف اشاره داشته باشد.

این ویژگی در سال 1973 بر روی خودروی لینکلن مارک 4 (Lincoln Mark IV) عرضه شد که پنل فلزی را با یک شیشه سکوریت نقره ای-رنگ و یک آفتابگیر کشویی داخلی جایگزین کرد تا در صورت تمایل نور را به طور کامل مسدود کند. در کمپین تبلیغاتی واضح این قابلیت نوشته شده بود: وقتی که باز است، ماه را می بینید و آن هم شما را می بیند اما وقتی بسته است، فقط شما این چشم انداز را دارید.

بنابراین از نظر تاریخی و فنی سانروف و مونروف یکسان نیستند. سانروف، مانند یک آفتابگیر، به معنای نبود نور یا جریان هوا در هنگام بسته بودن سقف است اما مونروف یک سقف شیشه ای است که می توان پشت آن را دید.

در حقیت سانروف معمولا یک پنل هم رنگ بدنه خودرو است که می تواند به صورت دستی به بالا کج یا کاملا جدا گردد و نمی توان پشت آن را دید. اما مونروف نوعی سانروف شیشه ای شفاف است که در بعضی موارد به شکل کشویی دستی یا برقی هم قابل تنظیم و باز شدن است. بعلاوه برخلاف سانروف های سنتی مونروف برای جدا شدن کامل از خودرو طراحی نشده است اما معمولا قابلیت کج شدن یا باز شدن به شیوه دیگری را دارد.

با وجود این تفاوت های ساختاری و فنی، امروزه تقریبا هیچ شرکتی خودروهایی با سانروف متحرک کدر نمی فروشد، بنابراین این واژه ها در اغلب موارد به جای هم استفاده می شوند.

سانروف بهتر است یا مونروف؟

یک پنل شیشه ای همراه با یک آفتابگیر کاملا کدر و مات، در هنگام جدا شدن کامل برترین کارایی را برای ورود نور و هوا ارائه می دهد اما وجود سقفی که بتواند همزمان هر دو گزینه را در اختیار قرار دهد قطعا بهتر است. بدین ترتیب که با کنار رفتن کامل پنل امکان ورود نور و هوا باشد و پس از بسته شدن پنل شیشه ای و باز بودن آفتابگیر همچنان بتوان محیط روشن تر و چشم انداز ای به ساختمان های بلند یا کوه ها را دردسترس داشت.

با بسته شدن آفتابگیر هم زمانی که خورشید مستقیم بالای سر است، می توان کاملا از حرارت آن در امان بود. تابش مستقیم نور خورشید با زاویه زیاد می تواند برای بعضی افراد سردرد ایجاد کند، بنابراین از این جهت باید در انتخاب وسایل نقلیه ای مانند اغلب خودروهای تسلا که شقف های شیشه ای ثابت بدون آفتابگیر دارند، یا بعضی خودروهای فولکس واگن و مینی که به جای آفتابگیر کامل، توری استفاده می نمایند، دقت گردد.

انواع سانروف و مونروف

توکار

سقف های توکار (Built-in Roof) معمولا قابلیت بالا بردن قسمت عقب را برای ورود و خروج هوا دارند و یا به صورت کشویی بین سقف و پوشش داخلی آن قرار می گیرند. این مدل از سانروف یا مونروف کاربرد گسترده تری دارد.

اسپویلر

سقف های اسپویلر (Spoiler Roof) همان گزینه دریچه های بازشو را ارائه می نمایند اما هنگام باز کردن در حالی که به عقب می چرخد، بالای سقف قرار می گیرد.

پاپ آپ

سقف های پاپ آپ (Pop-up Roof) یا بالاپر صرفا برای هواگیری به پشت باز می شوند و در بعضی موارد امکان می دهند تا کل پنل برداشته و جدا گردد. این نوع سقف ها اغلب در بازارهای پس از فروش محبوبیت دارند.

لاملا

سقف های لاملا (Lamella Roof) یا چندلایه دارای صفحات شیشه ای یا مات متعددی هستند که می توانند هوا را تخلیه نموده و مانند مجموعه ای از پرده های افقی به عقب بروند. مرسدس ML-Class و پونتیاک G6 از این نوع سقف استفاده می نمایند اما طراحی برای هر دو خودرو مشکل ساز بوده است.

پانوراما

سقف های پانورامیک (Panoramic Roof) یا پانوراما با توجه به گستردگی چنین نامی گرفته اند و حتی اگر هوای آزاد را در بالای هر دو ردیف جایگاه جلو و عقب فراهم ننمایند، حتما دید سراسری به بیرون ارائه می دهند. برای نمونه سقف شیشه ای بزرگ 2000 دلاری لینکلن ام کی زی از نوع اسپویلر پانورامیک تاشو ویستا از این نوع است که برای پوشاندن شیشه عقب به پایین حرکت می نماید.

مزایا و معایب مونروف یا سانروف

مزایا

نور آفتاب روحیه افراد را تقویت می نماید و هوای تازه هم اثر مثبتی بر روی انسان دارد. علاوه بر این میزانی از هر دو که به وسیله سانروف یا مونروف وارد کابین داخلی خودرو می گردد، نسبت به آنچه در یک سقف تاشوی کامل دریافت می گردد، کمتر محتمل است پوست را بسوزاند و موها را آشفته کند.

به جز در موارد نادر از نمونه های کتانی، سانروف و مونروف اغلب ایمن تر و ضدسرقت تر از یک سقف تبدیل شونده از جنس کتان و دیگر پارچه ها هستند. بعلاوه آب بندی یک پنل سخت مانند سانروف یا مونروف نسبت به مدل های پیچیده تر مانند سقف های تی شکل (T-tops) و تاشو آسان تر است.

معایب

پنل شیشه ای، آب بندی، لوله های تخلیه، قاب، درزها، موتورها و سازوکار سانروف و مونروف، وزن خودرو را به شکلی قابل توجه افزایش می دهند. علاوه بر این با این افزایش وزن، مرکز جرم خودرو در نقطه بالاتری قرار می گیرد که اثر مخربی بر روی هندلینگ خودرو دارد. علاوه بر این مکانیزم اجرای طرح های سانروف/مونروف معمولا باعث کاهش فضای داخلی هم می شوند. هرچند انواعی مانند لاملا و اسپویلر معمولا فضای سر را از بین نمی برند.

وجود سانروف بعلاوه باعث کاستن از ویژگی عایق صوتی بودن بدنه می گردد؛ هرچند با پیشرفت فناوری و بهبود شیشه های استفاده شده این نقص تا حد زیادی کم رنگ شده است. از طرفی نمونه های بدون آفتابگیر می توانند باعث مسائل حرارتی در داخل کابین هم بشوند؛ به ویژه در تابستان خطر دماهای بالاتر و در زمستان خطر دمای پایین تر از معمول وجود دارد.

قیمت سانروف/مونروف

تولیدکندگان اغلب گزینه ها را به صورت مجموع عرضه می نمایند که تشخیص دقیق هزینه های هر یک از اجزا را سخت می نماید اما ارزش افزوده معمولا در محدوده 1000 دلار برای یک مونروف نو است. البته سقف های پانوراما می توانند این هزینه را تا دو برابر هم افزایش دهند.

اگرچه سان روف ها و مون روف ها همراه با خودرو مستهلک می شوند اما داشتن یکی از آن ها می تواند فروش خودروی دست دوم را هم آسان تر کند و از سوی دیگر پس از خرید خودرو هم امکان نصب آن ها وجود دارد. هزینه نصب پنل های بازشو معمولا چیزی بین 300 تا 800 دلار است اما با توجه به شیوه نصب می تواند احتمال نشتی، زنگ زدگی یا مسائل دیگری نسبت به چیزی که مستقیم در کارخانه نصب می گردد، داشته باشد.

تعمیر و نگهداری سانروف/مونروف

تعمیر یا تعویض سانروف و مونروف هم هزینه بر است بنابراین باید به این موضوع هم توجه داشت. برای پیشگیری از خراب شدن، این بخش خودرو باید به طور منظم شسته و با جارو برقی پاکسازی گردد. بعلاوه توصیه می گردد که همه قطعات متحرک به طور منظم روغن کاری شوند و دارندگان خودروهایی که از این مدل سقف استفاده می نمایند، برای یاری به جلوگیری از مسائل ناگهانی و هزینه بر، تعمیرونگهداری سالانه را در برنامه خود داشته باشند.

عکس کاور: سقف پانوراما تسلا مدل Y

Credit: Tesla

منابع: Motor Trend, Cars, Allstate, FM Auto Evolution

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2092

به "مونروف و سانروف چه تفاوتی با هم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونروف و سانروف چه تفاوتی با هم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید