هیئت عمانی برای مشخص جهت خط لوله گاز صادراتی به ایران می آید

به گزارش تور تایلند ارزان، خبرنگاران: معین راستا خط لوله صادرات گاز صادراتی به عمان، هیئتی از این کشور را هفته جاری راهی تهران می نماید.

هیئت عمانی برای مشخص جهت خط لوله گاز صادراتی به ایران می آید

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، شهریور سال 1392 در حاشیه سفر سلطان قابوس؛ پادشاه عمان به ایران یک یادداشت تفاهم برای صادرات گاز ایران به این کشور امضا شد؛ اواخر همان سال نیز این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد شد.

براساس این قرارداد صادرات روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز ایران به عمان برای 25 سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز 6 میلیارد دلار تخمین زده می گردد.

ایران می تواند از این طریق صادرات گاز خود به عمان به بازارهای پرسود شرق دور که در حال حاضر مقصد اصلی تانکرهای حامل ال.ان.جی تولیدی عمان است، دست یابد.

البته تاکنون ایران و عمان درمورد جهت خط لوله انتقال دهنده گاز به توافق نرسیده اند؛وزیر نفت عمان نیز با تأیید این موضوع اعلام نموده بود: ایران و عمان هنوز بر سر جهت خط لوله زیر آبی که قرار است گاز ایران را به این کشور انتقال دهد، به توافق نرسیده اند.

اکنون مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان اینکه هیئت عمانی هفته جاری به ایران سفر می نمایند اعلام نمود:در این سفر مشاور انجام مطالعه خط لوله 2 کیلومتری از کوه مبارک به بندرصحار عمان انتخاب می گردد.

علی رضا کاملی با اشاره به این که در ماه های گذشته ارتباط نزدیکی میان کارشناسان دو کشور برقرار شده است، گفت: عزم جدی از سوی ایران و عمان برای نهایی کردن این پروژه وجود دارد.

وی با یادآوری این که این پروژه در دو بخش زمینی و دریایی تعریف شده است، گفت: بخش زمینی این پروژه از رودان به کوه مبارک به طول تقریبی 2 کیلومتر و بخش دریایی از کوه مبارک به بندر صحار نیز 2 کیلومتر است. قرار است مطالعات مهندسی در دو بخش دریایی و زمینی به صورت همزمان انجام گردد تا خللی در اجرای این دو خط به وجود نیاید.

البته قیمت گاز صادراتی به عمان نیز هنوز معین نشده است و قرار است با نزدیک شدن به اتمام طرح در خصوص این موضوع نیز توافق صورت گیرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 383

به "هیئت عمانی برای مشخص جهت خط لوله گاز صادراتی به ایران می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیئت عمانی برای مشخص جهت خط لوله گاز صادراتی به ایران می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید