کرونای دلتا ظاهری گول زننده دارد؛ برای سی تی اسکن ریه منتظر سرفه و تنگی نفس نباشید

به گزارش تور تایلند ارزان، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: مردم به این مساله توجه داشته باشند که برای درگیری ریوی، منتظر تنگی نفس، سرفه و افت اکسیژن نباشند زیرا شروع درگیری ریوی، مخصوصا در سنین جوانی، می تواند با ادامه دار شدن علائمی همچون ضعف و بی حالی، تهوع، سرگیجه و... صورت گیرد؛ بنابراین بهترین زمان برای انجام سی تی اسکن 3 تا 4 روز پس از شروع علائم است.

کرونای دلتا ظاهری گول زننده دارد؛ برای سی تی اسکن ریه منتظر سرفه و تنگی نفس نباشید

رزیتا خداشاهی در در مورد بهترین زمان برای انجام سی تی اسکن ریه در بیماران کرونایی اظهار کرد: درگیری ریوی هیچ گاه از روزهای اول ابتلا به کرونا شروع نمی شود؛ معمولا ابتلا با علائم بی حالی، گلودرد، آبریزش بینی، سردرد و... شروع می شود و انتظار می رود این علائم در عرض 3 تا 4 روز بهبود پیدا کند.

وی شرح داد: اگر مشاهده شد علی رغم اینکه 3 تا 4 روز از شروع بیماری گذشته اما علائم همچنان ادامه دارد و علائم دیگری همچون سرگیجه، تهوع، استفراغ، ضعف شدید و... هم به آن اضافه شده، این موضوع می تواند نشان دهنده درگیری ریوی باشد.

خداشاهی ادامه داد: بیماران زیادی هستند که زمانی که به ما مراجعه می کنند، شاید 10 روز از شروع علائم شان گذشته و درگیری ریوی پیدا کرده اند. زمانی هم که از آن ها می پرسیم چرا برای درمان انقدر دیر مراجعه کردید، می گویند سرفه نمی کردیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در ابتلا به سویه دلتا مواردی بوده که زودتر از 4 روز درگیری ریوی آن ها شروع شده، گفت: اما نمی توان این موضوع را به تمام بیماران تعمیم داد. مهم تر از همه این است که بیماران به علائم خود توجه داشته باشند؛ به طور مثال تهوع و سرگیجه از علائم مهم هایپوکسیمیا یا افت اکسیژن خون است.

خداشاهی در پاسخ به این پرسش که چه درصدی از درگیری ریوی خطرناک و نگران کننده است، نام کرد: هرچه زودتر درگیری ریوی درمان شده و جلوی پیشرفت آن گرفته شود، بیمار هم طبیعتا سریع تر بهبود پیدا می کند. بیماران بسیاری بوده اند که بعد از 4 روز از شروع علائم به مراکز درمانی مراجعه کرده اند. آن زمان کادر درمان متوجه شده اند که این بیماران درگیری ریوی دارند اما خیلی سریع بهبود پیدا کردند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ادامه داد: هرچه بیماران دیرتر مراجعه کنند، درگیری ریوی شان بیشتر شده و درمان آن هم دشوارتر می شود. حتی بر فرض اینکه کسی با 80 درصد درگیری ریوی درمان شود و بتواند زنده بماند، مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد تا بافت ریه وی تا حدودی ترمیم شود؛ حتی شاید ریه چنین فردی به طور صددرصد به حالت قبل بازنشود.

وی بیان اینکه تفاوت کرونای دلتا با کرونای انگلیسی و چینی این است که ظاهر گول زننده ای دارد، اظهار کرد: در انواع کرونای پیشین فرد مبتلا از همان روز اول علائم شدیدی چون سرفه، تب، تنگی نفس، افت اکسیژن و... داشت اما متاسفانه علائم جهش دلتا حتی تا 10 روز شبیه به کرونا نیست. تنها علائم معمول آن طی این مدت نشانه هایی نظیر سرماخوردگی یا سینوزیت مثل گلودرد، آبریزش بینی و ترشح پشت حلق است.

خداشاهی تاکید کرد: مشکل اینجاست که با این علائم بیمار را گول می زند و همین موضوع موجب می شود فرد بیمار با تاخیر به پزشک مراجعه کند؛ بنابراین مردم خیلی باید توجه کنند و تمام علائم را جدی بگیرند تا به درگیری ریوی شدید دچار نشوند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به اینکه جوانانی که واکسینه نشدند، بیشتر از همه در معرض خطر هستند، گفت: در هر 2 گروه دریافت کنندگان واکسن و کسانی که هنوز واکسن نزده اند ابتلا به کرونا مشاهده می شود؛ دلیلش هم این است که درصد زیادی از افراد جامعه واکسینه نشده اند. انتظار می رود زمانی که حداقل 50 تا 70 درصد مردم واکسینه شدند، درصد ابتلا و مرگ ومیر کاهش پیدا کند اما از آنجایی که تا به امروز کمتر از 10 درصد مردم واکسن دریافت کرده اند، این افراد در معرض شیوع از طریق آن 90 درصد جمعیتی قرار می گیرند که واکسینه نشده اند. در این شرایط طبیعتا احتمال ابتلای آن 10 درصد واکسینه شده وجود خواهد داشت. البته که مرگ ومیر در جمعیت واکسینه شده ها کمتر است.

وی اضافه نمود: بنابراین ضروری است انجام فرایند واکسیناسیون در تمام جمعیت تسریع شود؛ حتی اگر 10 درصد مردم هم واکسینه نشوند، باز هم فاجعه است. امیدواریم تا اوایل پاییز واکسیناسیون تمام گروه ها تمام شود تا بتوان چرخه مرگ ومیر را متوقف کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1911

به "کرونای دلتا ظاهری گول زننده دارد؛ برای سی تی اسکن ریه منتظر سرفه و تنگی نفس نباشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونای دلتا ظاهری گول زننده دارد؛ برای سی تی اسکن ریه منتظر سرفه و تنگی نفس نباشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید