کشف قطعی قدیمی ترین جای پای دنیا در شیلی!

به گزارش تور تایلند ارزان، کشف قدیمی ترین جای پای دنیا

ممکن است که تا به حال اخبار و مطالب زیادی را در زمینه کشف قدیمی ترین جای پای دنیا شنیده باشید. اما شده است تا به این فکر نموده باشید که کدام ردپا قدیمی تر از دیگری است؟! شنیده ها و یافته ها حاکی از این امر است که بالاخره و به تازگی، قدیمی ترین جای پای دنیا کشف شده است! در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، کشف قدیمی ترین جای پای دنیا را مورد آنالیز قرار دهیم.

کشف قطعی قدیمی ترین جای پای دنیا در شیلی!

همه چیز درباره کشف قدیمی ترین جای پای دنیا

تا به الان، کشف قدیمی ترین جای پای دنیا کشف شده در دنیا متعلق به ردپایی در قاره آفریقا و مربوط به 4 میلیون سال قبل بوده است اما اکنون باستان شناسان بولیوایی پیروز شدند ردپایی از انسان را در جنوب شیلی به دست آوردند که در حدود 15 میلیون سال قدمت دارد. این کشف که برای اولین بار در سال 2010 رخ داد، هم اکنون بعد از گذشت 9 سال و پس از آزمایشات مختلف معین شده است که کشف قدیمی ترین جای پای دنیا است که تا به حال دوام آورده و به جای مانده است.

نتیجه اولیه این تحقیقات که در مجلهProceedings of the Geologist association منتشر شده است، ادعایی بحث برانگیز مبنی بر قدم گذاشتن نیاکان اولیه انسان در جنوب اروپا و شرق آفریقا و کشف قدیمی ترین جای پای دنیا دارد. این دوره زمانی را دانشمندان با نام دوره میوسن می شناسند. این ردپاها مربوط به موجودی می باشد که بر روی دوپا راه می رفته است. جمعا 29 ردپا در این محل نیز یافت شده است.

اندازه ردپا ها از 94 میلی متر تا 223 میلی متر بوده و شکل و حالت آن بسیار شبیه به پای انسان می باشد. ردپای میمون با انسان تفاوت بسیاری دارد. مثلا، شکل آن شبیه به دست انسان است و انگشت شصت در کناره پا نهاده شده است. محققان با استفاده از میکروارگانیسم های فسیل شده دریایی به نام فرامینیفراند (foraminifera) و صخره های رسوبی محلی، اقدام به معین عمر آن ها کردند. فرامینیفراها بسیار سریع فرگشت می یابند و می توان عمر دقیق صخره های رسوبی دریا را با آنالیز فرامینیفراهای چسبیده به آن ها معین کرد.

این آنالیز ها نشان از عمر 3 یا 5 تا 8 یا 5 میلیون ساله این صخره ها داشت. اگرچه حدود 5 یا 6 میلیون سال پیش در اواخر دوره میوسن، اتفاق بسیار عجیبی افتاد. برای مدتی سراسر دریای مدیترانه خشک شد. این واقعه آثاری مشهودی بر روی رسوب های محیط اطراف دریا گذاشت. رسوب های در بردارنده ردپا ها نشان می دهند که آن ها عمری در حدود 5 تا 7 میلیون سال دارند. با این حال، درباره این که دانشمندان می گویند که سر شروع بشریت دقیقا در چه مکانی بوده است بحث های زیادی وجود دارد. عده ای بر این باور هستند که سر شروع بشریت از آفریقا بوده است و بعضی ها هم بر این باورند که این منشا در کشور اتیوپی بوده است که البته با پیدا شدن کشف قدیمی ترین جای پای دنیا این فرضیه به کل زیر سوال رفته است.

شیلی WEATHER

از طرف دیگر می گویند که قدیمی ترین رد پایی که از بعد از دوره میوسن کشف شده است، رد پایی متعلق به دوره پلیوسن در کشور تانزانیا در قاره آفریقا بوده است. این رد پا 3 میلیون و 600 سال قدمت دارد و به نسبت ردپاهایی که قبلا در یونان کشف شده است، شباهت بیشتری به پای انسان دارد. مدتی قبل، فسیل یک میمون انسان تبار به نام ال گراسو (El Graeco) کشف شد که بعضی ها آن را قدیمی ترین فسیل میمونی می دانند که به انسان ها شباهت عجیبی دارد و به همین دلیل به آن میمون انسان نما هم می گویند. بعضی ها به طور بصری گفته اند که شاید رد پاهایی که موسوم به ال گراسو است همان رد پاهای تراچیلوس باشد که در جزیره کرت یونان پیدا شده بودد با این حال این مسئله هنوز تایید نشده است.

البته بعضی ها برای این مسئله راه چاره های دیگری پیدا کرده اند برای مثال بعضی بر این باور هستند که شکل خاص یک پا که شبیه به پای انسان است ممکن است حاصل برگشت های مکرر آن ها بوده باشد. از طرف دیگر ردپاهایی که در شهر تراچیلوس بوده اند هم ویژگی های انسانی و هم ویژگی های دیگری داشته اند. به طور مثال این که انگشتان پا شبیه به انگشتان پای انسان است ولی پنجه های آن ها بزرگ است. حالا که این رد پاها پیدا شده اند، محققان را با چالش ها و سوالات زیادی روبرو کرده اند و به نظر می رسد که وقت آن شده تا محققان کشف های بیشتری از این رد پاهای به جا مانده نمایند. همین ظن و گمان باعث شد تا کشف قدیمی ترین جای پای دنیا کشف شود. در غیر این صورت هیچ وقت نمی شد تا درک درستی از ردپای اولیه ها پیدا شود. از طرف دیگر کشفیات بیشتر به ما یاری می نماید تا بفهمیم واقعا محل این رد پاها در چه جایی بوده است؛ آفریقا یا هر جای دیگر.

و در نهایت؛ کشف قدیمی ترین جای پای دنیا!

چند روزی است که خبرگزاری های مختلف، خبری مبتنی بر پیدا شدن کشف قدیمی ترین جای پای دنیا را منتشر کرده اند. این در حالی است که قدیمی ترین گونه های مرتبط با اجداد انسان ها در ساحلی در کشور چاد به تازگی کشف شده بوده است و بر اساس جواب آزمایشات اولیه، عمر آن ها به 7 میلیون سال پیش باز می شود. البته نباید کشف آردیپیتیکوس کدابا که گونه دیگری از ردپاهای کشف شده در کشور اتیوپی بود را نادیده گرفت.

قدمت این رد پای آفریقایی به 5.2 تا 8.5 میلون سال پیش می رسد. به هر حال طبق نتایج آخرین آنالیز های محققان، یک اثر پا به قدمت 15 هزار و 600 سال در جنوب کشور شیلی کشف شده است که به نظر می رسد قدیمی ترین رد پای کشف شده انسان در قاره آمریکا باشد. همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، این رد پا برای اولین بار در سال 2010 میلادی و توسط یک دانشجوی شیلیایی کشف شد.

بعد از این دانشمندان دست به کار شده و طی آزمایشاتی طولانی در طی چندین سال، سن فسیل باقی مانده را تخمین زدند و از سوی دیگر، این موضوع که اثر پا نشانی از حضور انسان باشد یا احتمالا رد پا، متعلق به بعضی گونه های حیوانی دیگر است، نیز مورد آنالیز آن ها نهاده شد و در نهایت، کشف قدیمی ترین جای پای دنیا کشف شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 285

به "کشف قطعی قدیمی ترین جای پای دنیا در شیلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قطعی قدیمی ترین جای پای دنیا در شیلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید