10 مستند برتر دیوید اتنبرو، شوالیه بی رقیب حیات وحش

به گزارش تور تایلند ارزان، مستندهای دیوید اتنبرو نمایش های شاخص طبیعت در قاب تلویزیون هستند. هیچ مستندساز و هیچ مستند دیگری را نمی توانید مشابه او و آثارش بیابید. البته بسیاری سعی کردند در این زمینه به مستندهای اتنبرو نزدیک شوند اما پیروز نبودند. دیوید اتنبرو که لقب سر (Sir) به عنوان شوالیه را از ملکه انگلستان دریافت نموده، سازنده بهترین و چشم نوازترین مستندها برای نسل های مختلف بوده و همواره شکل هنری خاص خود را در ساخت آن ها حفظ نموده است. در این مطلب 10 مستند برتر او را نام بردیم.

10 مستند برتر دیوید اتنبرو، شوالیه بی رقیب حیات وحش

دیوید اتنبرو تاریخ دان طبیعی، محقق و مستندساز با مجموعه ای گسترده از سریال ها بیننده را به جهانی اسرارآمیز زمین و شگفتی های بی سرانجام آن می برد. مستند سیاره ما (Our Planet) معروف ترین ساخته اوست که هواداران طبیعت اتنبرو را با آن شناختند و در ایران با صدای گرم داوود نماینده دوبله و شنیده شده.

  • 17 فیلم جذاب برای آن هایی که عاشق حیوانات هستند

در طول هشت دهه گذشته، این مستندساز برجسته بر روی بی شمار فیلم، مجموعه تلویزیونی و کتاب کار نموده است و این امکان را برای بینندگان سراسر جهان فراهم نموده که از نزدیک با کمیاب ترین موجودات کره زمین آشنا شوند. بنابراین تعجب آور نیست که کارهای اتنبرو چه جدید و چه قدیمی همچنان مخاطبان سراسر جهان را مجذوب خود می نماید. مستندهای او به خاطر تصاویر خیره کننده و روایت جذابشان مشهور هستند و با موضوعات مختلف از اعماق اقیانوس تا یخ های وسیع قطب جنوب، سیر و سیاحتی مدهوش کننده را به وسیله قاب تصویر نصیب بیننده می نماید. صدای آرام و لحن شمرده سر دیوید اتنبرو آرامشی دارد که حتی متشنج ترین صحنه های حمله حیوانات را به نوعی متعادل می نماید.

با این حساب، دیدن حتی یکی از این 10 مستند درخشان که دیوید اتنبرو در ساخت، تهیه کنندگی، تحقیق، روایت و بسیاری بخش های متفاوت در هرکدام دست داشته خالی از لطف نخواهد بود.

1. سیاره ما (Our Planet)

سیاره ما جدیدترین مستند دیوید اتنبرو است که توسط نتفلیکس ساخته شده و اتنبرو روایت انگلیسی آن را بر عهده دارد. تعیین است که سر دیوید میخواهد نه تنها یک میراث به عنوان گنجینه ملی محبوب برجای بگذارد، بلکه به عنوان یک فعال محیط زیست سعی دارد به ثبت فرایند تغییر تاریخ طبیعت یاری کند. این مستند با توجه ویژه بر تاریخ سیاره ما و با تأکید بر تغییر چشم اندازها و آسیب پذیری های آن ، در محیط های مختلف جهان کاوش می نماید. همراه با واقعیت هایی ملموس و گاه دلخراش، این مستند تصویری کامل از جهانی وحشی را درست فراتر از آستانه دید ما ترسیم می نماید.

2. سیاره آبی (The Blue Planet)

هنگامی که این مستند در سال 2001 اکران شد، جاه طلبانه ترین مستند طبیعت نام گرفت. در هشت قسمت متحیر کننده، زندگی در زیر امواج را با جزئیات فوق العاده جدید مشاهده می کنید. داستان های گفته شده و صحنه هایی که اتفاق می افتد از بهترین چیزهایی است که تا به امروز ثبت شده است. از شکار شیرهای دریایی توسط کوسه ها گرفته تا گونه های در حال انقراض اعماق زمین، سیاره آبی به عنوان یکی از بهترین مستندهای دیوید اتنبرو در تاریخ ثبت خواهد شد.

3. سیاره زمین (Planet Earth)

سیاره زمین محصول سال 2006 یکی از پرهزینه ترین مستندهای ساخته شده تا کنون است که ساخت آن 5 سال زمان برد. سیاره زمین همه چیز را از زیستگاه های ساحلی گرفته تا جنگل های سرسبز، حشرات ریز گرفته تا پستانداران غول پیکر پوشش می دهد. در آن موقع، این یکی از جامع ترین مجموعه های مستند طبیعت بود که تا به امروز فیلم برداری شده است و تا به امروز، برای بسیاری از مستندسازان از جمله دیگر آثار دیوید اتنبرو منبع الهام بزرگی بوده است.

مستند سیاره زمین به زیبایی هرچه تمام تر چگونگی هم زیستی مسالمت آمیز جانداران با انسان ها را از گذشته تا زندگی شهرنشینی امروز به تصویر می کشد.

4. سلسله ها (Dynasties)

مستندی با 5 قسمت مجزا که هر کدام بر زندگی یکی از گونه های در معرض خطر انقراض تمرکز دارد، تصویری دقیق و صمیمی درباره رفتارها و سبک زندگی یک قسمت انتخاب شده برای یک نسل از حیوانات را ارائه می دهد. ما زندگی ببرها، شیرها، پنگوئن ها، شامپانزه ها و سگ های وحشی را با این مستند خواهیم شناخت. این مستند با روشی متفاوت نسل ها را دنبال می نماید و بر خانواده های بسیار خاصی متمرکز است و به طور کل چیزی متفاوت از سبک متداولی که دیوید اتنبرو به آن مشهور است ارائه می دهد.

در این مستند شاهد مبارزه گونه های در حال انقراض برای بقا خواهید بود. مشاهده کوشش آن ها برای حفظ نسل، حیرت انگیز است. شاید با دیدن مستند سلسله ها از میزان تأثیر این جانوران بر جهانی گسترده ای که انسان ها خود را مالک آن می دانند متعجب شوید.

5. هفت جهان، یک سیاره (Seven Worlds, One Planet)

مستند سریالی هفت جهان از لحاظ سبک و لحن بسیار شبیه سیاره ما است و در واقع چند عکس و داستان مشابه مستند های دیگر دیوید اتنبرو در نتفلیکس دارد. باز هم، این ما را به سمت فکر حفاظت و آسیب پذیری های جهانی پیرامونمان سوق می دهد. اگرچه این بار هر قسمت یک قاره متفاوت را کشف می نماید. با این مستند، از اروپا به استرالیا، می بینیم که زندگی در هر گوشه جهان ما چگونه است و ما انسان ها چه تأثیری بر زندگی جانداران هر قاره داریم.

6. شکار (The Hunt)

شکار یک مجموعه تلویزیونی محصول سال 2015 است که غالبا نادیده گرفته می گردد و شاید یکی از تکان دهنده ترین مستندهای دیوید اتنبرو تا به امروز باشد. همانند تمام مستندهای او، این فیلم تصاویری فوق العاده از حیوانات وحشی را نمایش می دهد. با این حال، آنچه درباره| این مستند واقعا جالب است، به تصویر کشیدن شکارچیان است. به طور معمول در فیلم های مستند، حیوان درنده شکار را دنبال می نماید و وزنه قدرت همواره در سمت درنده سنگین تر است. ما تقریبا همواره در حال تشویق حیوان در حال صید هستیم تا از چنگال درنده فرار کند. در این مستند دیوید اتنبرو، ما واقعا چالش هایی که شکارچیان با آن روبه رو هستند را درک خواهیم کرد. ما شاهد سختی ها و درگیری های روزمره آن ها هستیم. با دیدن این مستند برایتان مسجل خواهد شد که ماهیت مرگ و زندگی شکار فقط به زنده ماندن محدود نمی گردد. شکار مستندی است که باعث می گردد شما شکارچی را تشویق کنید.

7. سیاره یخ زده (Frozen Planet)

نمی توان مدعی شد که اتنبرو با مستند سیاره یخ زده تنها کسی است که به حیات قطب پرداخته. از پنگوئن ها و خرس های قطبی گرفته تا ناروله ها و گرازهای دریایی، ما در طول سال ها با این گونه ها به وسیله خبرها و فیلم ها و مستندهای متنوع آشنا شده ایم. سیاره یخ زده که محصول سال 2011 است، جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. حیوانات را در طول فصول دنبال می نماید، به ما امکان می دهد رفتارهای جدید و به ندرت مستند از جمله لحظات چشمگیری که نهنگ های قاتل بر روی یخ ها به شکار می پردازند، مشاهده کنیم. از آنجا که قطب ها از حیوانات بسیار کاریزماتیک پر شده است، این فقط فرصتی عالی برای بازدید مجدد از چیزهایی است که شاید قبلا می دانستید.

8. سیاره زمین 2 (Planet Earth II)

یک دهه پس از پخش سیاره زمین، نسخه دوم آن در سال 2016 ساخته شد. شگفت آور است که می بینیم در مدت زمان کمی از نظر فناوری فیلم چقدر پیشرفت نموده ایم. تفاوت این تصاویر و نوع فیلم برداری کاملا تعیین است. این مجموعه مستند خیره کننده از دیوید اتنبرو که به زیبایی فیلم برداری شده است، طیف وسیعی از مناطق و محیط ها و گونه های خاص هر کدام را به صورت دنباله ای از قسمت اول پوشش می دهد.

9. سیاره آبی 2 (Blue Planet II)

سیاره آبی 2 که محصول سال 2017 است، به عنوان بهترین فیلم مستند دیوید اتنبرو شناحته می گردد. این همه نبوغ بصری خیره کننده است. سیاره آبی در قسمت اول با باز کردن پنجره ای به جهانی زیر آب ما را متحیر می نماید و قسمت دوم آن کاری جز فاش کردن اسرار بیشتری از این جهانی پر رمز و راز نمی نماید. این مستندی پرمحتوا و عمیق از دیوید اتنبرو است که نشان می دهد ما واقعا از جهانی خود چه می دانیم.

10. حیات (Life)

با قدردانی از چارلز داروین و قانون بقا، حیات یک مجموعه مستند ساخته دیوید اتنبرو در سال 2009 است که رفتارهای افراطی و جذابی را که حیوانات برای زنده ماندن طراحی نموده بودند، آنالیز می نماید. این مستند زیبا علاوه بر تمرکز بر شکار و شکارچی، به دیگر چالش ها و مبارزات هر دو برای در امان ماندن در برابر بلایای طبیعی، بیماری ها و حفظ فرایند فراوری مثل آن ها هم توجه دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که علاوه بر نقش آفرینی اتنبرو در این مستند، شاهد حضور اپرا وینفری و دوگ آلن هم خواهید بود.

منبع: xploreourplanet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1801

به "10 مستند برتر دیوید اتنبرو، شوالیه بی رقیب حیات وحش" امتیاز دهید

1 کاربر به "10 مستند برتر دیوید اتنبرو، شوالیه بی رقیب حیات وحش" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مستند برتر دیوید اتنبرو، شوالیه بی رقیب حیات وحش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید