20 روش درمان گوش درد سرماخوردگی بچه ها و بزرگسالان در خانه

به گزارش تور تایلند ارزان، چطور گوش درد سرماخوردگی را درمان کنیم؟ گوش درد یکی از رایج ترین مسائل و دردها در سرماخوردگی است که موجب ایجاد احساسی آزار دهنده می گردد. دردی مبهم و تیر کشنده که گاهی در یک گوش و بعضی اوقات در هر دو گوش ایجاد می گردد. اما برترین درمان گوش درد سرماخوردگی چیست؟ آیا می دانید درمان گوش درد سرماخوردگی در بچه ها چه روش هایی دارد؟ در این مقاله از در می توانید با درمان خانگی گوش درد به روش های مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص درد گوش و نحوه درمان آن پاسخ خواهیم داد.

20 روش درمان گوش درد سرماخوردگی بچه ها و بزرگسالان در خانه

علت گوش درد سرماخوردگی

به طور معمول گوش درد در زمان سرماخوردگی به دلایل متفاوتی ایجاد می گردد. در بسیاری از مواقع تجمع مخاط و مایع بینی در گوش می تواند موجب مسدود شدن مجرای گوش گردد و درد و ناراحتی برای فرد ایجاد کند. از طرف دیگر در بسیاری از مواقع عفونت گوش میانی موجب ایجاد درد گوش در زمان سرماخوردگی می گردد.

زمانی که ویروس های موجود در بینی و گلو وارد گوش شوند، ویروس ها سبب تجمع مایع در گوش میانی خواهند شد و زمینه عفونت گوش را فراهم می نمایند. معمولاً زمانی که گوش میانی عفونت کند، فرد با علائم دیگری نظیر ورم، سرخی گوش، مسائل شنوایی، ترشحات سبز رنگ، تب و عفونت سینوس ها نیز روبرو خواهد شد. افرادی که به سینوزیت مبتلا هستند ممکن است افزایش فشار گوش و درد گوش را نیز تجربه نمایند.

درمان گوش درد سرماخوردگی

هر چند که گوش درد سرماخوردگی معمولاً با بهبود علائم سرماخوردگی به مرور بهتر می گردد، اما استفاده از و گوش درد می تواند به تسریع بهبود علائم یاری زیادی کند. در ادامه می توانید با مؤثرترین روش های درمان گوش درد سرماخوردگی آشنا شوید.

1- از کمپرس گرم بهره ببرید

قرار دادن یک کیسه آب گرم روی گوشی که دچار درد و عفونت شده، می تواند به کاهش درد و بعلاوه بهبود سریع تر گوش شما یاری زیادی کند. برای این کار می توانید یک کمپرس آب گرم یا یک حوله داغ را روی گوش خود قرار دهید تا احساس آرامش بیشتری را تجربه کنید.

2- به جهت درستی بخوابید

اگر گوشتان درد می نماید، قطعاً در زمان خواب این درد برایتان آزاردهنده تر خواهد بود. راه حل رهایی از گوش درد در زمان خواب این است که به جهت مخالف درد بخوابید. اگر گوش سمت راستتان درد می نماید باید به سمت چپ بخوابید تا فشار کمتری به گوش سمت راست وارد گردد. در زمان خواب بهتر است از 2 یا چند بالش بهره ببرید تا فشار کمتری به گوشتان وارد گردد.

3- بینی تان را شستشو دهید

اگر گوش درد شما به علت عفونت سینوسی ایجاد شده است، شستشوی بینی می تواند به کاهش درد و سنگینی در گوش یاری زیادی کند. برای درمان گوش درد در خانه شستشوی بینی باید با استفاده از محلول آب نمک هر دو مجرای بینی تان را شستشو دهید.

4- آب بیشتری بنوشید

نوشیدن آب برای رفع بیشتر مسائل و بیماری ها مفید است. مهم نیست گوش درد شما به چه علتی ایجاد شده، به هر حال نوشیدن آب بیشتر و هیدراته نگه داشتن بدن می تواند به شل شدن مخاط ها و بعلاوه تسریع بهبودی یاری زیادی کند. سعی کنید در طول سرماخوردگی بیشتر از آب ولرم و گرم بهره ببرید.

5- بیشتر استراحت کنید

استراحت کردن در زمان بیماری می تواند به بدن یاری کند تا از انرژی شما بیشتر برای مقابله با بیماری استفاده کند و علائم بیماری زودتر درمان گردد. برای درمان گوش درد در خانه سعی کنید بیشتر از همواره استراحت کنید تا سیستم ایمنی بدن به خوبی کار خود را برای مقابله با بیماری انجام دهد.

6- از داروهای بدون نسخه برای درمان گوش درد بهره ببرید

برای کاهش درد در زمان گوش درد می توانید از داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن و استامینوفن و آسپرین بهره ببرید. هر چند که استفاده از این داروها برای درمان مؤثر نیست اما به هر حال به شما یاری می نماید تا درد گوش را راحت تر تحمل کنید و بعد از سپری کردن چند روز با کاهش علائم بیماری، بهبود پیدا کنید.

7- روغن زیتون را امتحان کنید

استفاده از یک روش سنتی و مؤثر برای درمان گوش درد سرماخوردگی است. هر چند که هنوز هیچ مدرک علمی محکمی در خصوص اثربخشی روغن زیتون در درمان گوش درد وجود ندارد، اما شواهد نشان می دهد که استفاده از چند قطره روغن زیتون طبیعی در مجرای گوش می تواند درد گوش را به سرعت کاهش دهد.

ریختن چند قطره روغن زیتون گرم در گوش هیچ خطری ندارد و یک راه حل ساده و فوق العاده برای تسکین درد گوش است.

8- برای کاهش درد گوش از تمرینات چرخش گردن بهره ببرید

بعضی اوقات درد گوش در زمان سرماخوردگی در اثر فشار زیاد مجرای گوش ایجاد می گردد. برای کاهش فشار و تسکین و درمان گوش درد در خانه می توانید از تمرینات چرخش گردن بهره ببرید. برای این کار باید صاف بنشینید و هر دو پا را صاف روی زمین قرار دهید. سپس به آرامی گردن و سر را به سمت راست بچرخانید. سپس سر را در جهت مخالف بچرخانید و به آرامی شانه ها را به سمت بالا حرکت دهید. تا 5 بشمارید و سپس چندین بار این حرکت را تکرار کنید.

9- از زنجبیل بهره ببرید

یکی از برترین گیاهان برای تسکین درد است که خاصیت ضد التهابی دارد. برای درمان گوش درد سرماخوردگی می توانید میزانی از آب زنجبیل یا روغن زنجبیل را با نوک انگشت به اطراف مجرای گوش بمالید. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از زنجبیل و یا روغن آن داخل گوش استفاده گردد.

10- با یک حبه سیر گوش درد را درمان کنید

از جمله این است که خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و هم می تواند درد گوش را تسکین دهد. برای درمان گوش درد سرماخوردگی می توانید سیر را له کنید و چند دقیقه در روغن زیتون یا خیس دهید. سپس این روغن را صاف کنید و در مجرای گوش بریزید تا گوش درد درمان گردد.

بعلاوه برای رفع گوش درد می توانید یک عدد سیر را پوست بگیرید و آن را نصف کنید و برای چند دقیقه در مجرای گوش قرار دهید.

11- از پراکسید هیدروژن بهره ببرید

پراکسید هیدروژن یک روش درمانی طبیعی برای درمان گوش درد است. برای این کار باید میزان کمی پراکسید هیدروژن را با آب رقیق کنید و میزانی از آن را با نوک انگشت به مجرای گوش بمالید. بعد از چند دقیقه داخل مجرای گوش را با آب شستشو دهید.

12- کمپرس سرد را امتحان کنید

کمپرس سرد نیز همچون کمپرس گرم می تواند به درمان گوش درد سرماخوردگی یاری زیادی کند. برای این کار باید کمپرس را داخل یک پارچه نخی قرار دهید و برای 20 دقیقه روی گوش قرار دهید. مطمئن شوید که میزان سرما خیلی زیاد نیست و یخ با پوست بیمار ارتباط مستقیم ندارد.

بعضی افراد با کمپرس گرم و بعضی دیگر با کمپرس سرد احساس بهتری را در گوش تجربه می نمایند. پس مطمئن شوید که قرار دادن کمپرس سرد احساس بدتری به بیمار نمی دهد و برای تسکین گوش درد مناسب است.

13- از قطره گوش بهره ببرید

استفاده از قطره گوش یک روش دیگر برای درمان گوش درد سرماخوردگی است. برای استفاده از این قطره ها می توانید طبق دستورالعمل آن چند قطره در مجرای گوش بریزید تا علائم رفع گردد. اگر درد گوش به شدت زیاد است و یا پرده گوش آسیب دیده، به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک از قطره گوش استفاده نکنید.

14- گوشتان را ماساژ دهید

ماساژ ملایم ناحیه زیر گوش، فک و گردن در زمان گوش درد می تواند به تسکین درد یاری زیادی کند. سعی کنید از یک حرکت رو به پایین و به سمت گوش یا پایین گردن برای ماساژ دادن بهره ببرید. این کار موجب تخلیه مایع اضافی گوش به سمت مجرای خروجی می گردد و از تجمع عفونت و ایجاد درد بیشتر جلوگیری می نماید.

15- از پیاز بهره ببرید

یکی از این است که همچون سیر می تواند به درمان گوش درد در خانه یاری کند. برای کاهش درد و مبارزه با عفونت می توانید یک پیاز را برای 1 تا 2 دقیقه در مایکروویو گرم کنید. سپس چند قطره از آب این پیاز را داخل گوش بچکانید.

16- روغن درخت چای را امتحان کنید

می تواند به کاهش درد گوش یاری زیادی کند. برای استفاده از این روغن باید آن را با کمی روغن زیتون یا روغن بادام شیرین رقیق کنید. سپس بعد از این که مطمئن شدید پوست شما به روغن درخت چای حساسیت ندارد، می تواند از این روغن در گوش خود بهره ببرید.

17- از بخور گرم یاری بگیرید

استفاده از بخور برای درمان گوش درد سرماخوردگی بزرگسالان و بچه ها بسیار مفید است. برای کاهش درد و بعلاوه بهبود گوش درد سرماخوردگی می توانید سرتان را در مقابل بخار گرم بگیرید. این کار درست مثل استفاده از کمپرس گرم به بهبود درد گوش یاری زیادی می نماید و با باز کردن راه های هوایی گوش، فشار گوش را کاهش می دهد.

18- گاهی اوقات آنتی بیوتیک برترین درمان است

اگر گوشتان در اثر سرماخوردگی شدید عفونت نموده و علائم با درمان های طبیعی بهبود پیدا نمی نماید، می توانید زیر نظر پزشک خود از آنتی بیوتیک برای درمان گوش درد سرماخوردگی بهره ببرید. معمولاً عفونت های ساده گوش و یا مسائل مربوط به سینوزیت نیازی به آنتی بیوتیک ندارد و مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک باشد.

19- برای درمان گوش درد از شیر مادر بهره ببرید

شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی است که موجب بهبود عفونت گوش می گردد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن شیر مادر می توان عفونت گوش یا گوش درد را در نوزادان و بچه ها یک ساله درمان کند.

شیر مادر سیستم ایمنی کودک را تقویت می نماید و در درمان سرماخوردگی و عفونت گوش بسیار موثر است. از طرف دیگر ریختن چند قطره شیر مادر داخل گوش موجب کاهش گوش درد می گردد و برای درمان آن بسیار مفید است.

20- مکیدن شیر موجب درمان گوش درد در نوزاد می گردد

یکی از برترین روش ها برای درمان گوش درد در نوزاد مکیدن شیر مادر است. مکیدن شیر می تواند درد گوش را درمان کند و عفونت را رفع کند. مواد مغذی موجود در شیر مادر به درمان گوش درد و سرماخوردگی در نوزاد یاری می نماید و در کاهش درد گوش نیز بسیار مؤثر است.

سوالات متداول

علت گوش درد یک طرفه چیست؟

بیشتر اوقات علت گوش درد یک طرفه تجمع مخاط در مجرای گوش و عفونت گوش میانی است.

برای درمان سریع گوش درد از چه روش هایی استفاده می گردد؟

برای درمان خانگی گوش درد می توانید از کمپرس گرم و سرد، بخور، روغن زیتون، زنجبیل، سیر، پیاز و بعلاوه داروهای مسکن و آنتی بیوتیک بهره ببرید.

منابع: healthline، healthline، medicalnewstoday

منبع: افق کوروش
انتشار: 10 آبان 1401 بروزرسانی: 10 آبان 1401 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2304

به "20 روش درمان گوش درد سرماخوردگی بچه ها و بزرگسالان در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 روش درمان گوش درد سرماخوردگی بچه ها و بزرگسالان در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید