آمریکا پس از چهار دهه ناو هواپیمابر به ویتنام می فرستد

به گزارش تور تایلند ارزان، آمریکا به دنبال افزایش تنش ها در دریای چین جنوبی به دلیل اقدامات پکن در این دریا، به ویتنام وعده داد سال آینده میلادی یک ناو هواپیمابر را برای نخستین بار در چند دهه اخیر به بنادر این کشور بفرستد و همکاری دفاعی دو طرف را عمیق تر کند.

آمریکا پس از چهار دهه ناو هواپیمابر به ویتنام می فرستد

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویتنام در منطقه جنوب شرق آسیا ادعاهای چین را درباره مالکیت بخش عمده این دریا و جزایرش را به چالش کشیده اما با این حال مجبور به معلق کردن یکسری حفاری های نفتی خود بعد از فشارهای پکن در ماه گذشته میلادی شد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه به نگوشوآن لیچ، همتای ویتنامی خود در واشنگتن گفت: یک رابطه دفاعی قدرتمند بین دو طرف وجود دارد که مبتنی بر منافع مشترک است و شامل آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی می گردد.

پنتاگون در بیانیه ای گفت: وزیر دفاع آمریکا از تعامل با ویتنام و رشد فزاینده صندلی این کشور در منطقه آسیا - اقیانوسیه استقبال کرد .جیمز ماتیس و نگوشوآن لیچ روی اقداماتی برای تعمیق همکاری دفاعی توافق کردند. دو طرف موافقت کردند که یک رابطه دفاعی قوی میان آمریکا و ویتنام می تواند امنیت منطقه ای و جهانی را ارتقا دهد. این روابط بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک از جمله آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی است.

دو وزیر دفاع همچنین بر سر اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی به ویتنام در سال آینده میلادی توافق کردند. این می تواند اولین سفر یک ناو هواپیمابر آمریکا به ویتنام از زمان خاتمه جنگ ویتنام در سال 1975 تاکنون باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه مه در دیدار با نگوین شوآن پهوک، نخست وزیر ویتنام در کاخ سفید با او درباره امکان عزیمت یک ناو هواپیمابر آمریکایی به ویتنام مذاکره نموده بود.

این در حالی است که پکن از افزایش روابط دفاعی ویتنام با آمریکا و همچنین با دیگر قدرت های آسیایی نظیر ژاپن و هند ناخرسند است.

چندی پیش نشست برنامه ریزی شده میان وزیران امور خارجه ویتنام و چین در حاشیه اجلاس آسه آن در پایتخت فیلیپین کنسل شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 618

به "آمریکا پس از چهار دهه ناو هواپیمابر به ویتنام می فرستد" امتیاز دهید

1 کاربر به "آمریکا پس از چهار دهه ناو هواپیمابر به ویتنام می فرستد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا پس از چهار دهه ناو هواپیمابر به ویتنام می فرستد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید