تقسیم میتوز (تقسیم غیرمستقیم هسته سلول) و سرطان

به گزارش تور تایلند ارزان، آیا بین تقسیم میتوز و سرطان رابطه ای وجود دارد؟ در مقاله زیر اسرار رابطه میان تقسیم میتوز و تشکیل سلول های سرطانی را بیاموزید.

تقسیم میتوز (تقسیم غیرمستقیم هسته سلول) و سرطان

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

آیا بین تقسیم میتوز و سرطان رابطه ای وجود دارد؟ در مقاله زیر اسرار رابطه میان تقسیم میتوز و تشکیل سلول های سرطانی را بیاموزید.

آیا می دانید سرطان چگونه اتفاق می افتد؟ این اتفاق تنها مجموعه تصادفی از بافتهای غیر طبیعی نیست که یک شبه در یک اندام خاص جمع شده باشند! سرطان، روش بدن در انجام بازی شیطانی با شما است، با استفاده از همان منابعی که در طبیعت آن قرار داده شده است و همان منابعی که قرار است برای رشد، جای گزینی و باز سازی بافتهای مرده و آسیب دیده آنها را مصرف کند. بله، بدون شک در خصوص سلول ها صحبت می کنیم! پس، در خصوص سلولها چه عاملی وجود دارد که بدن می تواند با مهارت اداره نموده و البته ندانسته (در حالی که شما ضعیف می شوید و بدن شما ضعیف می گردد و بنا بر این مجبور به سازش و همراهی با آن است .... به همین سادگی) در موقع ایجاد شدن، از راستا منحرف شده و سرطانی گردد؟ اکنون که موضوع جالب شده است (!) جهت دانستن ارتباط میان تقسیم میتوز و سرطان به بخش های زیر توجه نموده تا درک بهتری از اختلافات جزئی و پیچیده ای که در خصوص این موضوع وجود دارد، به دست آورید.

چه ارتباطی میان تقسیم میتوز و سرطان وجود دارد؟

در ادامه سخنان خود در پاراگراف قبلی باید بگوییم که، یک سلول سرطانی چیزی نیست جز یک سلول عادی با دی ان آیی (DNA) که دیوانه شده است! می دانید که در یک سلول درست از زمان آغاز دوره حیاتش تا مرگ و عمل کرد لازم جهت رشد آن، ماده ژنتیکی موجود در داخل سلول تعیین می کند که چه راستای را باید در پیش بگیرد، مدت عمرش چقدر باید باشد و از همه مهمتر، چه فرایند رشدی را طی خواهد نمود. چیزی که در درجه اول یک سلول سرطانی را از نوع طبیعی آن متمایز می سازد آخرین عامل است. بسیار خوب، اجازه دهید به این شکل آن را شرح دهیم. یک سلول سرطانی از همان ابتدای موجودیت یافتن سلول، زندگی خود را به اسم یک سلول سرطانی آغاز می کند. هنگامی که تمام مواد بیولوژیکی جمع شده است تا یک سلول واحد را ایجاد کنند، ماده ژنتیکی یعنی DNA دست خوش جهش غیر طبیعی می گردد. ببینید، به اسم مثال، از مجموعه هزار تایی سلول تازه، دی ان آی یک سلول این جهش را نشان می دهد، و در نتیجه، آغاز به رشد غیر طبیعی نموده و به یک سلول سرطانی تبدیل می گردد.

تا چه اندازه یک سلول غیر طبیعی می تواند در میان یک میلیون سلول طبیعی آسیب وارد کند؟ این جاست که اهمیت تقسیم میتوز تعیین می گردد. در صورتی که خیلی در خصوص اصول اولیه زیست شناسی سلولی نمی دانید، [باید گفت که] میتوز فرایندی است که در آن سلول کاملاً رشد یافته و بالغ شده و به دو قسمت تقسیم می گردد، شبیه بسیاری از ریز موجودات که جهت فراوری مثل تحت تقسیم دو تایی قرار می گیرند. به این معنی که، وقتی یک سلول تا یک مرحله خاص رشد می کند، آماده تقسیم شدن به دو واحد سلولی یک سان می گردد که دقیقاً به همان تعداد کروموزوم، ساختار DNA و تمام دیگر عناصر ساختار سلولی را دارا می باشد. اکنون، میتوز بخشی از مرحله مقدماتی (برای تقسیم سلولی) است که در آن سلول های پدر و مادر نسخه مشابهی از ژنوم خود (که از کروموزوم تشکیل شده است) را می سازند به گونه ای که در طی تقسیم، هر دو سلول دختر دقیقاً ساختار و ویژگی های ژنتیکی یک سانی را که سلول پدر و مادر پیش از تقسیم آن ویژگیها را داشتند کسب خواهند کرد. هنوز متوجه نشده اید؟ خیر؟ بسیار خوب، از وقتی که یک سلول، سرطانی می گردد و به علت ایجاد جهش در DNA در داخل ژنوم خود رشد غیر طبیعی را نشان می دهد، میتوز تنها نقش یک دستگاه فتوکپی ژنتیکی را بازی می کند - تهیه نسخه های مشابه از ژنوم سلول پدر یا مادر، جهش و همه چیز!

بنا بر این، زمانی که تقسیم سلولی اتفاق می افتد، چیزی که به اسم جهش سرطانی در یک سلول به وقوع می پیوندد اکنون به دو قسمت تکثیر می گردد و این تنها آغاز راه است. به همین ترتیب این سلولهای دختر بالغ شده و در چرخه های یوکاریوتی (سلولهایی که دارای هسته ی تعیین هستند) آماده تقسیم سلولی می شوند (بله، میتوز تنها در سلولهای یوکاریوتی رخ می دهد)، آنها هم تحت تقسیم میتوز قرار گرفته، DNA جهش یافته مجدداً کپی برداری می گردد و اکنون به جای دو سلول، چهار سلول سرطانی در بدن وجود دارد. این زنجیره ادامه می یابد تا آن قدر بر تعداد سلول های غیر طبیعی افزوده گردد که حضور خود را به صورت رشد بد خیم بافت و تومور نشان دهند. تقسیم میتوز فرایندی است که در آن ماده ژنتیکی عیناً چندین بار در سلولها ایجاد می گردد. از آن جا که سرطان از آسیب و یا جهش DNA سلولی ایجاد می گردد، میتوز با ساخت نسخه های دقیق از این مواد ژنتیکی سلولهای آسیب دیده و جهش یافته نقش فعالی را در توسعه سرطان در بدن بازی می کند. مداخله پزشکی تنها راه ریشه کن کردن انتشار سلولهای بد خیم در بدن می باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1965

به "تقسیم میتوز (تقسیم غیرمستقیم هسته سلول) و سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقسیم میتوز (تقسیم غیرمستقیم هسته سلول) و سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید