معرفی مصری یا تُرمِس و خواص درمانی آن

به گزارش تور تایلند ارزان، باقلا مصری گونه های مختلفی دارد پرورشی و وحشی و انواعی از آنها هم سمّی می باشند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که رنگ دانه آن سفید مایل به زرد می باشد اشاره شده است.

معرفی مصری یا تُرمِس و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

باقلا مصری گونه های مختلفی دارد پرورشی و وحشی و انواعی از آنها هم سمّی می باشند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که رنگ دانه آن سفید مایل به زرد می باشد اشاره شده است.

نام علمی:

Lupinus albus L.، نام فرانسه Lupin و نام انگلیسی آن Lupine می باشد. نام های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، باقلا مصری و تُرمِس نامیده شده است.

تیره گیاه:

از خانواده پروانه واران Leguminosae و تیره فرعی Papailionaceae.

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود 20 سانتی متر گاهی موارد بیشتر، برگ های آن پنجه ای شکلِ مرکب و تشکیل شده از چندین برگچه که همه از انتهای یک دمبرگ خارج می شوند. گل های آن کوچک و با توجه به گونه های مختلف به رنگ های سفید، زرد و یا آبی می باشند. میوه اش دارای غلافی است که در آن چند دانه وجود دارد. اندازه دانه ها از باقلا کوچکتر و رنگ آنها سفید مایل به زرد است که وسط دانه ها کمی فرورفتگی وجود دارد.

طبیعت دانه باقلای مصری:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن کمی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب منطقه ها مدیترانه ای، اروپا، آسیای میانه و در کشورهای هندوستان و مصر کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه و دانه باقلا مصری:

آلکالوئیدهای لوپی نین، لوپینی دین، لوپامین، آلکالوئید لوپانین، آسپاراژین و غیره در آنها تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

دانه

نحوه مصرف:

به صورت دم نموده استفاده می گردد و روش های مصرف مختلف دیگری هم دارد. در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

بازنماینده قاعدگی و دفع نماینده کرم روده، ادرارآور و برطرف نماینده انسداد مجاری عروقی، طحال و کبد، افزاینده خون قاعدگی و تسهیل نماینده اخراج جنین می باشد. در استعمال خارجی ضماد پودر باقلا مصری برای برطرف بیماری های جلدی از قبیل جرب، کچلی و اگزما مفید است و پودر پخته شده آن مخلوط شده با عسل و سرکه به صورت ضماد برای سیاتیک، دردهای سرین و برطرف آثار ضربه و کوفتگی مؤثر می باشد. سابقاً باقلا مصری در طب سنتی کاربرد داشته و در حال حاضر کمتر از آن استفاده می نمایند.

تذکر:

زیاده روی در مصرف باقلا مصری مضر و به علت کمی سمّی بودن از مصرف خودسرانه آن خودداری فرمایید.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1983

به "معرفی مصری یا تُرمِس و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مصری یا تُرمِس و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید