تقویت همبستگی داخلی لازمه سیاست خارجی قوی در دولت آینده است

به گزارش تور تایلند ارزان، یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر لزوم تقویت موضع داخلی به عنوان اولویت سیاست خارجی دولت آینده اظهار کرد: مسائل اقتصادی، ائتلاف با کشورهای اسلامی و همجوار، استفاده از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور و همچنین مقابله با اسلام ستیزی و ایرانی ستتیزی از دیگر اولویت های سیاست خارجی ما می تواند باشد.

تقویت همبستگی داخلی لازمه سیاست خارجی قوی در دولت آینده است

عماد آبشناس در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اولویت های دولت آینده در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: متاسفانه طی 8 سال سیاست ایران درگیر حل اختلاف با آمریکا و کشورهای غربی بود که آنها هم نهایت سوء استفاده را کردند و تصورشان این بود که ایران به دلیل تحریم ها ضعیف شده است.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد همانطور که تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان کردند باید اولویت سیاست خارجی، تقویت موضع داخلی باشد، مذاکره و گفت وگو ایرادی ندارد اما از موضع قوی باید وارد آن شد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین اظهار داشت: ایران می تواند حتی در سطح بین المللی وارد یکسری ائتلاف هایی مانند ائتلاف با کشورهایی مثل روسیه و چین و یا کشورهای اسلامی شود و حتی به سمت حل اختلافات با کشورهای همجوار مانند عربستان برود و به جای این که سازمان کنفرانس اسلامی داشته باشیم اتحادیه کشورهای اسلامی تشکیل شود. قطعا بسیاری از کشورها هم آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

وی ادامه داد: مساله دیگر در حوزه سیاست خارجی این است که ما باید به سمتی برویم که سیاست خارجی ما در خدمت اقتصاد باشد در حالی که بسیاری از سفارتخانه های ما حتی رایزنی اقتصادی ندارند که مسائل مربوط به اقتصاد و یا بازرگانی را حل نماید و لذا سفرا هم خود را در این گونه موارد موظف نمی کنند. باید این بخش تقویت شود.

آبشناس در ادامه اظهار کرد: همچنین پتانسیل قوی در کشورهایی که پیشینه تمدن ایرانی داشتند وجود دارد که آنها زمینه های بزرگ اقتصادی را در اختیار دارند ما می توانیم با این کشورها در حوزه آسیا وارد ائتلاف شویم و ابعاد اقتصاد منطقه ای خود را تقویت کنیم.

وی به استفاده از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور به عنوان اولویت دیگر دولت آینده اشاره کرد و گفت: بسیاری از ایرانیان در کشورهای مختلف زندگی می کنند که از پتانسیل قوی در حوزه اقتصادی برخوردار هستند و اگر بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم به تدریج جذب سرمایه به صورت اتوماتیک انجام می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: مساله دیگر ضعف تبلیغاتی و رسانه ای ما در خارج از کشور است که باید این موضوع هم مورد توجه سیاست خارجی ما قرار بگیرد و وجهه ایران تقویت شود که در این زمینه هم ما می توانیم از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم بسیاری از موضوعات مانند تحریم ها از این طریق قابل حل است.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: مساله دیگری که طی سال های اخیر به وجود آمده اسلام ستیزی در جهان و ایران ستیزی است که باید با این پدیده مقابله کرده و جلوی آن را بگیریم اگر دولت آینده تمامی این موارد را در نظر بگیرد بسیاری از مسائل قابل حل خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1826

به "تقویت همبستگی داخلی لازمه سیاست خارجی قوی در دولت آینده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت همبستگی داخلی لازمه سیاست خارجی قوی در دولت آینده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید