خودکفایی ایران در ساخت واکسن کرونا؛ به زودی

به گزارش تور تایلند ارزان، وزیر بهداشت با تاکید بر نقش توسعه زیرساخت های نظام سلامت در کنترل و مدیریت همه گیری کرونا، گفت: خوشبختانه در عرصه مدیریت کرونا افتخاراتی آفریده شد و آیندگان خواهند فهمید در این دولت در یک سال، راه 20 ساله را پیمودیم و به زودی با پیوستن چند مجموعه به مجموعه اصلی فراوری واکسن کووید19، خودکفایی در فراوری واکسن، در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.

خودکفایی ایران در ساخت واکسن کرونا؛ به زودی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در سی و یکمین آیین پویش ره سلامت و شروع بهره برداری از طرح های ملی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان های تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و قم که با حضور رئیس جمهور برگزار گردید، گفت: خوشبختانه کلیه توسعه های بیمارستانی در پاندمی کرونا به کار آمد. علاوه بر مسائل عدیده در طول دوره تحریم ها و کرونا توانستیم در توسعه زیزساخت ها گام های مناسبی برداریم. اگر فشار های بین المللی نبود و ارز به اندازه کافی داشتیم این توسعه هم سریع تر بود، اما به هر تقدیر با اندکی تاخیر و با افزایش سرعت، در ماه های گذشته توانستیم هر ماه هزار تخت به تخت های بیمارستانی اضافه کنیم. بیماری کرونا را به شکلی مدیریت کردیم که موج چهارم این ویروس که جهان را فلج کرد و به زانو درآرود، نتوانست کاری کند که بیماری در کشور ما سرگردان پشت در های بیمارستان باشد که این از افتخارات جمهوری اسلامی است.

نمکی اضافه کرد: هیچ بیماری برای تهیه دارو سرگردان نشد و خوشبختانه در این ایام تخت های ICU را دو برابر کردیم و این از دستاورد های قابل توجه ما بود. 180 دستگاه تصویربرداری از ریه را در بین بیمارستان های سطح کشور و خصوصا نقاط مرزی و بخش های کم برخوردار توزیع کردیم تا بیماران گرفتار کرونا حتی مجبور نشوند برای عکسبرداری از ریه به شهری در 50 کیلومتری محل زندگی خود سفر نمایند. در این مدت 5500 دستگاه یاری تنفسی که تقریبا فراوری داخل کشور و تکنولوژی بوم آورد است را به نقاط دوردست مملکت رساندیم. 472 دستگاه اکسیژن ساز در طول یک سال به بیمارستان های نقاط محروم و کمتر برخوردار ارسال نموده ایم.

نمکی اظهار کرد: اکنون هیچ کس نمی تواند ادعا کند استان های مرزی کمتر از فرد مرکز نشینان از مراکز و تجهیزات بهداشتی برخوردا هستند. از همه مهم تر روز اولی که با کرونا آشنا شدیم 2 آزمایشگاه تشخیص مولکولی داشتیم که امروز به بیش از 400 آزمایشگاه در دورترین نقاط کشور حتی مرز هایی که قابل باور نبود نیز دایر شده است. اکنون نه برای تشخیص کووید19 بلکه برای تشخیص هیچ پدیده نوظهور دیگر مشکل نداریم.

وی اضافه کرد: تا انتها دولت تدبیر و امید به عنوان سال رکورد توسعه زیرساخت ها با همه مسائل ناشی از تحریم و با اندکی تاخیر حدود14 هزار تخت بیمارستانی به تخت های بیمارستانی کشور خواهیم اضافه کرد. امروز 1200 تخت در تهران و بیشتر استان های کمتر برخوردار و شهر های دورتر افتتاح خواهیم کرد. با 1400 پروژه بهداشتی اعم از خانه بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی، مرکز جامع سلامت در حاشیه شهر های کمتر برخوردار و در اقصی نقاط مملکت را به عنوان جشنواره توسعه و تکمیل زیرساخت های سلامت و پیشگیری در هفته های آینده خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: روز عید قربان 2 یا 3 پروژه بسیار عظیم را افتتاح خواهیم کرد که در تاریخ بعد از انقلاب کشور این تعداد تخت و زیرساخت را نداشتیم. امروز در اوج تنگنا ها و سختی ها به 5 یا 6 کشور دارای تکنولوژی ساخت واکسن کووید19 پیوسته ایم. آیندگان خواهند فهمید در این دولت در یک سال راه 20 ساله را پیمودیم. این زیرساخت توانست کشور ایران را در مقابل دراز کردن دست مقابل بیگانگان بیمه کند، بیگانگانی که در اغلب اوقات ما را تنها گذاشتند.

نمکی در انتها تاکید نمود: امروز 2 مجموعه و در هفته های آینده مجموعه های دیگر به این مجموعه واکسن می پیوندند و خودکفایی در فراوری واکسن کووید 19 در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1828

به "خودکفایی ایران در ساخت واکسن کرونا؛ به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودکفایی ایران در ساخت واکسن کرونا؛ به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید