تور روسیه ارزان: روزشمار: 18 تیر؛ امضای معاهده تاریخی تیلسیت میان روسیه و فرانسه

به گزارش تور تایلند ارزان، پیمان تیلسیت، پیمان صلحی است که بین ناپلئون بناپارت و تزار آلکساندر، امپراطور روسیه در منطقه ای به همین نام در 8 ژوئیه سال 1807 میلادی بسته شد.

تور روسیه ارزان: روزشمار: 18 تیر؛ امضای معاهده تاریخی تیلسیت میان روسیه و فرانسه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

پیمان تیلسیت، ایران و عثمانی را که به موجب پیمان نامه هایی با فرانسه از جمله فین کن اشتاین به فرانسه دل بسته بودند در برابر تجاوزات روسیه تنها گذاشت و پایه گذار از دست دادن مناطقی از ایران مانند جمهوری های فعلی آذربایجان، گرجستان و ارمنستان شد.

در جریان کشورگشایى های ناپلئون بُناپارت، امپراطور فرانسه و حمله به کشور روسیه، شکست سختی در ناحیه فریدلَند به روس ها وارد شد. از این رو تزار روسیه از ناپلئون تقاضای متارکه جنگ کرد و با امضای معاهده ی دوستی در شهر تیلسیت بین دو طرف در 8 ژوئیه 1807 میلادی، روابط محبت آمیز بین فرانسه و روسیه ایجاد شد.

بر اساس این پیمان، که به پیمان اتحاد دو امپراطور معروف شد، روسیه و فرانسه متعهد شدند در صورت حمله کشور ثالث به خاک آن ها، یک دیگر را کمک نمایند. هم چنین ناپلئون برای جلب رضایت و دلجویى از تزار روسیه، ایالات مولداوی و والاشی در شرق روسیه را به روس واگذار کرد و متعهد شد که اگر سلطان عثمانی با این امر مخالفت کند با آن مقابله خواهد نمود.

در این میان دولت ایران که بر اساس قرارداد دوستی با فرانسه، خود را برای مقابله با دشمنانی که برای نابودی ناپلئون تحریک شده بود آماده می کرد، ناگهان در سخت ترین زمان، تنها شد. ناپلئون در این عهدنامه نامی از ایران به عنوان متحد خود در منطقه نبُرد و دولت فتحعلی شاه را در برابر روسیه رها کرد. پس از امضای این عهدنامه، ارتش روسیه از جبهه اروپا رهایى یافت و تمام توانش را متوجه ایران و عثمانی کرد. اما دوره دوستی و اتحاد دو کشور تنها تا سال 1810 میلادی ادامه یافت. در این سال، دولت روسیه به این نکته پی بُرد که هم پیمانی با ناپلئون و هواداری از وی، تجارت خارجی روسیه را مختل خواهد نمود. به همین علت این کشور، بندرهای خود را روی کشتی های بی طرف گشود و برای ورود کالاهای فرانسوی به روسیه نیز مالیات های سنگین وضع کرد. انتها دوران اتحاد این دو امپراتوری با هجوم نافرجام ناپلئون به روسیه در 24 ژوئن سال 1812 میلادی، سرانجام یافت.

در همین روز:

  • ثبت مسجد وکیل شیراز در لیست آثار ملی ایران (1311 شمسی)
  • تولد ابن واصل مورخ و ادیب مسلمان (604 قمری)
منبع: کجارو
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2090

به "تور روسیه ارزان: روزشمار: 18 تیر؛ امضای معاهده تاریخی تیلسیت میان روسیه و فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور روسیه ارزان: روزشمار: 18 تیر؛ امضای معاهده تاریخی تیلسیت میان روسیه و فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید