شوخی خطرناک با میراث جهانی اصفهان ، پرونده مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله در سازمان بازرسی تشکیل شد

به گزارش تور تایلند ارزان، معاون اول رئیس جمهوری در نشست شورای عالی میراث فرهنگی، شخص وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مکلف به رسیدگی به وضعیت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان کرد. علی اصغر مونسان نیز در پاسخ به این درخواست گفت، مرمت گنبد و مسجد شیخ لطف الله اصفهان اصولی بوده و با این حال هیأتی برای آنالیز وضعیت مرمت مسجد تاریخی شیخ لطف الله به اصفهان اعزام می گردد.

شوخی خطرناک با میراث جهانی اصفهان ، پرونده مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله در سازمان بازرسی تشکیل شد

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

مرمت یک ترک از گنبد تاریخی مسجد شیخ لطف الله اصفهان به تعبیر بعضی از کارشناسان میراث فرهنگی یک افتضاح بزرگ است. فعالیت مرمتی بر گنبد مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش دنیا اصفهان کاری با این اثر ثبت دنیای شده نموده است که حالا صدای معاون اول رئیس جمهوری را نیز پس از بلند شدن اعتراض فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی، در آورده است.

همزمان با درخواست معاون اول رئیس جمهوری از وزیر میراث فرهنگی برای پیگیری وضعیت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان، روزنامه همشهری در گفت وگو با مرمتگران به اطلاعات دست اول درخصوص ایرادات مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان دست یافته است.

نخستین ایراد، واگذاری مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله به یک جوان کم تجربه و کارشناس عمران است که هیچ سابقه مرمتی درگنبدهای تاریخی نداشته است. همشهری براساس پیگیری های صورت گرفته دریافته است که بالاترین هزینه با رقمی حدود 600میلیون تومان برای مرمت گنبد مسجد تاریخی شیخ لطف الله اصفهان پرداخت شده است. همشهری دریافته است که پیش از این اقدام، بعضی پیمانکاران با تجربه که مرمت کاشی کاری های بناهای تاریخی واقع در میدان نقش دنیا اصفهان و دیگر بناهای تاریخی کشور را برعهده داشته اند در مناقصات واگذاری مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله با رقمی بسیار پایین تر با رقم پایه 264میلیون تومان حاضر به مرمت گنبد بودند و دوبار نیز در مناقصه برنده شدند؛ اما به دلایلی این امر به آنها واگذار نشده است.

غلامرضا عنایتی مرمتگر کاشی های سردر بازار قیصریه اصفهان، راه پله شاهی عالی قاپو، ایوان شمالی، غربی و حیاط و سردر ورودی مسجد امام اصفهان، مرمتگر کاشی های ساق (جریب) گنبد مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش دنیا اصفهان، مرمتگر کاشی کاری های مسجد جامع عتیق اصفهان، مرمتگر کاشیکاری های صفه استاد در داخل مسجد جامع عتیق اصفهان و مرمتگر کاشیکاری های 2 مناره مسجد جامع عتیق اصفهان که البته سابقه مرمت موضعی کاشی های بدنه های داخل حیات مسجد جامع عتیق اصفهان، کاشیکاری های سردر کلیسای وانک و داخل کلیسا، کاشی های مسجد حاج رضا و مسجد علیقلی آقا و مسجد حاج محمد جعفر و مدرسه نیمآورد، مدرسه سبز بازار و همچنین حرمین عسکریین در کاظمین و مرمت کاشی های کاخ هشت بهشت و بسیاری از خانه های تاریخی اصفهان را برعهده داشته است، همان فردی است که مدعی است: 2بار در مناقصه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان با قیمت پایه برنده شد.

حالا که گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان با مشکل جدی مرمتی روبرو شده و نگرانی ها از قرار دریافت این مسجد تاریخی در فهرست آثار در خطر یونسکو شدت یافته است، زمزمه سفر کارشناسان یونسکو به میدان نقش دنیا اصفهان برای آنالیز وضعیت مسجد شیخ لطف الله نیز بالا گرفته است.

غلامرضا عنایتی درباره گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان به همشهری می گوید: شیوه مرمت گنبد این مسجد اشتباه بود. مثل اینکه بخشی از گنبد را نوسازی و تمیزکاری نموده اند. ارزش گنبد به همان تیره بودن رنگ کاشی هاست که نشان دهنده قدمت تاریخی اثر است. نباید یک اثر تاریخی را در مرمت ها تبدیل به یک اثر نو و جدید کرد.

او خاطرنشان کرد: پایین آوردن گنبد اشتباه بزرگی بود. ضمن اینکه مرمت گنبد احتیاج به شابلون گذاری دارد که اینکار هم انجام نشده و کاشی های گنبد به صورت چشمی جایگذاری و به این دلیل دچار فرورفتگی یا برجستگی شده اند. به گفته او، در تصاویر معین است که هنگام جای گذاری گنبد و بالا بردن آن دهانه ترک باز شده است. ضمن آنکه ترک گنبد را نیز حدود 20سانتی متر پایین تر کشیده اند.

این مرمتگر با تجربه کاشیکاری های بناهای تاریخی اضافه نمود: احتمالا آجرها را نیز با مواد شوینده شسته و سابیده و تمیز نموده اند؛ به نحوی که گنبد را نو نموده اند. حالا هم می گویند ترک های بعدی نیز باید شبیه به ترک مرمت شده گردد. درحالی که اصلا در مرمت چیزی به نام ساباندن وجود ندارد که بخواهید یک آجر یا کاشی را بشویید تا روشن تر گردد. او ایراد دیگر مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان را در استفاده از گچ شبیه به سیمان برای چسباندن کاشی ها خاطرنشان کرد و گفت: مرمت چنین اثری باید با گچ نرم که به گچ سرخ اصفهان شهرت دارد انجام می شد. نرمی گچ سرخ باعث می گردد که اگر نقطه ای طبله گردد، نرمی گچ موجب نگهداشت بیشتر کاشی ها گردد. درحالی که با گچ استفاده شده در مرمت گنبد اگر یک کاشی به اندازه یک هزارم میلی متر از گچ جدا گردد، به طور کامل می افتد. اگر احتیاج به مرمت آجرهای زیر گنبد باشد آن وقت با استفاده از گچی که آقایان ساخته اند، باید تمامی گنبد برچیده گردد تا مثلا آجرهای زیر آن مرمت شوند. چون گچ استفاده شده مانند سیمان است.

عنایتی درباره روند پیمان سپاری مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان مدعی است: 2بار در مناقصه مرمت گنبد شرکت کردم و برنده شدم. اما هر بار به من گفتند چرا در مناقصه شرکت نموده ام. بار دوم که شرکت کردم و برنده شدم هم نکات جالبی گفتند و اکنون نیز پرونده این اقدام در سازمان بازرسی کشور تشکیل شده است.

پیگیری های همشهری معین نموده است که زمزمه های استفاده از روغن برزک که مخصوص چوب است برای تیره تر کردن رنگ ترک گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان به گوش می رسد و اگر چنین اقدامی صورت گرفته باشد به جذب گردوغبار بر ترک مرمت شده گنبد و آسیب بیشتر به این اثر تاریخی می انجامد.

استاد احمد همت یار، مرمتگری که 40سال سابقه مرمت آثار تاریخی ارزشمند کشور را برعهده داشته است نیز به همشهری می گوید: ایراد مرمتی در ترک گنبد مسجد شیخ لطف الله این است که مداخله غیرفنی بر سطوح آجری انجام شد.

او با اعلام اینکه گنبد مسجد شیخ لطف الله، یکی از آثار مهمی است که تمام کاشی های آن برگنبد وجود دارد و فقط باید مصالح آن تعویض و مرمت آن به همان روش سنتی انجام می شد.

منبع: چمدان
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 682

به "شوخی خطرناک با میراث جهانی اصفهان ، پرونده مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله در سازمان بازرسی تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوخی خطرناک با میراث جهانی اصفهان ، پرونده مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله در سازمان بازرسی تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید