فعالیت کشتی های چینی در آب های جنوب کشور

به گزارش تور تایلند ارزان، صید شبانه کشتی های چینی در خلیج فارس دل نگرانی این روزهای صیادان جنوب است.

فعالیت کشتی های چینی در آب های جنوب کشور

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، آن طور که خلیل الله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز می گوید: ازآنجاکه این کشتی ها اکوفایندر (ماهی یاب) دارند، شبانه گله های ماهی را شناسایی نموده و این گله ها را شکار می نمایند.

او ادامه می دهد: ارزش محموله ای که در یک شب شکار می گردد، گاه به اندازه قیمت خود کشتی هاست. در حال حاضر از 91 کشتی چینی که فعالیت صید و صیادی در ایران را به نزدیک دو دهه عقب تر بازگردانده اند، هنوز 17 کشتی باقی مانده است که همچنان ذخایر آب های جنوب را قلع و قمع کند. صید ترال، هست و نیست کف دریا را جارو می نماید. شیوه صیادی این کشتی ها در دهه 70 در ایران رایج بود و سازمان شیلات با صرف پول و خرید کشتی های صید ترال آنها را از دریا جمع کرد اما در کمال تعجب، در دولت یازدهم به بهانه استفاده از ذخایر میکتوفیده مشترک بین ایران و عمان دوباره این شیوه بازیابی می گردد. درباره ماهیت صاحبان کشتی های چینی حرف و حدیث زیاد است اما کسی نمی داند کشتی های باقی مانده متعلق به کیست.

به همین دلیل تعیین الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری مجلس، خواهان شفاف سازی شیلات در این زمینه می گردد. شگفت آنکه ناظر این کشتی ها هم به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از صاحب کشتی حقوق دریافت می نماید. به این ترتیب آیا می توان نسبت به اعمال دقیق قانون در این کشتی ها امیدوار بود؟

داستان کشتی های چینی و فعالیت آنها در آب های جنوب ایران پایانی ندارد. شیلات اصرار دارد که از ذخایر آب های جنوب استفاده کند و این اصرار کار دست صیادان محلی داده است. با گذشت دو سال از انتشار نخستین خبرها درباره فعالیت های مخرب کشتی های چینی هنوز هم صیادان جنوب نگران فعالیت مخفیانه و غیر قانونی این کشتی ها و صید بدوی و مخرب آنها هستند.

خلیل الله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت وگو از صید شبانه کشتی های چینی خبر می دهد.او می گوید: طبق قانون کشتی های چینی باید در عمق 200 متری از ساحل از منبع میکتوفیده مشترک بین استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با کشور عمان صید نمایند. شیلات به بهانه اینکه این منبع ذخیره، مشترک است و برای فراوری پودر ماهی به آن احتیاج داریم، برای کشتی های چینی مجوز صادر نموده است اما این کشتی ها قوانین را درست اجرا نمی نمایند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز یادآور می گردد: 80 درصد صید کشتی های چینی باید میکتوفیده و میگوی شیشه ای باشد و 20 درصد صید ضمنی شامل ماهی های خوراکی در تور این شناورها قابل پذیرش است. در حالی که نسبت صید کشتی های چینی دقیقا برعکس است. به گفته او این روزها یعنی تیر و مرداد، فصل صید میش ماهی است. این ماهی یک کیسه بادی در داخل بدن دارد که خیلی گران قیمت است و کیلویی 40 تا 50 میلیون تومان فروش می رود. با این کیسه نخ پزشکی درست می نمایند و به گفته صیادان محلی با کشتی های چینی این روزها گله های میش ماهی نصیب چینی ها می گردد.

درخشان ادامه می دهد: ازآنجاکه این کشتی ها اکوفایندر (ماهی یاب) دارند، متوجه می شوند که گله ها در کجا هستند و در شب ها اقدام به صید می نمایند. یکی از این کشتی ها در یک شب 90 میلیارد تومان میش ماهی صید نموده که به اندازه قیمت این کشتی است. کشتی های چینی اغلب کهنه هستند و کشتی نو در کلاس ترال اگر چینی باشد سه میلیون دلار و کشتی های اروپایی پنج میلیون دلار قیمت دارند.

بازگشت به شیوه صید دهه 70

به گفته عضو شورای مرکزی خانه کشاورز از قدیم یک سری کشتی کف روب در ایران داشتیم که مربوط به شرکت صنعتی ایران بوده است. شرکت صدرا و شیلات بعد از انقلاب صد تا 120 کشتی از آلمان به کشور وارد می نمایند و آن را برای صید در استان های جنوبی توزیع می نمایند. در دهه 70، به دلیل اثرات مخرب صید ترال، مجوز 80 تا 90 کشتی صید ترال خریداری می گردد اما دوباره در دولت اخیر به بهانه صید فانوس ماهیان به این نوع صید مجوز دادند.

او تأکید می نماید: کشتی وقتی کف را می روبد، در داخل تور نهنگ، دلفین، لاکپشت و… هم یافت می گردد. مرجان ها نابود می شوند و محل تخم گذاری ماهی ها تخریب می گردد. تنها راه نجات منابع آبی جنوب کشور خریداری مجوز کشتی های صید ترال یا تغییر شیوه صید آنها به لانگ لاین است.

از دست رفتن اشتغال 1500 نفر با فعالیت کشتی های چینی

درخشان می گوید: یک کشتی 400 تنی در یک هفته به اندازه 50 تا لنج صید می نماید. هر لنج برای 30 نفر اشتغال ایجاد می نماید. با فعالیت کشتی های چینی نان هزارو 500 نفر آجر می گردد. یک کشتی که 400 تا 500 تن ظرفیت دارد، فقط برای 15 نفر اشتغال ایجاد می نماید.

او ادامه می دهد: تا پیش از کرونا تمام پرسنلی که روی کشتی ها کار می کردند، چینی، اندونزیایی و سریلانکایی بودند، در حال حاضر به خاطر کرونا پرسنل کشتی ایرانی شده اند. ولی بازرسی که شیلات بالای سر کشتی برای کنترل عملکردش می گذارد تا کشتی به آب های ساحلی نیاید، حقوقش را از صاحب کشتی می گیرد. به بهانه های مختلف جی پی اس (موقعیت یاب) کشتی را خاموش می نمایند. شب ها وقتی می فهمند که گله های ماهی در سواحل ماست، آخرهای شب می آیند و گله ها را صید می نمایند.

دریافت مجوز از دزدان سومالی

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تخریب زیستگاه و صید ماهی های کوچک به عنوان بخشی از زنجیره غذایی دریا را عاملی برای کوچ گله های ماهی معرفی می نماید. او در ادامه از کوچ پرمخاطره صیادان ایرانی هم خبر می دهد. به گفته درخشان در آب های جنوب یا با قایق های کوچک یا لنج صید انجام می گردد. لنج ها به دو دسته تقسیم می شوند، انواعی که با یخ به دریا می فرایند، حداکثر تا 12 مایلی ساحل برای صید می فرایند اما آنهایی که سیستم برودتی دارند، به اقیانوس ها سفر می نمایند و درگیر دزدان سومالی می شوند.

او اضافه می نماید: دولت برای این دسته از صیادان نتوانست کاری انجام دهد تا اینکه خود صیادان با دزدان سومالی وارد مذاکره شدند. به ازای هر لنج 10 هزار دلار می دهند و اجازه می گیرند که در مدت تعیین در آب های این کشور صید نمایند و از آفریقا برای ایران صید می آورند.

او یادآور می گردد: شیلات مجوز صیادان آب های دور را محدود نموده است؛ در حالی که این صید ربطی به آب های ما ندارد. در عوض کشتی های صیادی چینی که قراردادهایی با شرکت های داخلی ما دارند، اجازه فعالیت پیدا می نمایند.

تاراج منابع از طریق شرکت های مشارکتی

تعیین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی، درباره فعالیت کشتی های چینی در آب های ایران به شرق می گوید: با فعالیت این کشتی ها، حجم ذخایر آبزیان به شدت کم شده و زیستگاه طبیعی ماهیان دچار مشکل شده است.

او اضافه می نماید: اگرچه دوستان می گویند کشتی ها چینی نیستند و شرکت ها ایرانی هستند اما گزارش های متقنی به ما رسیده است که شرکت هایی تشکیل داده اند با مشارکت 49 درصد چینی ها و 51 درصد از افرادی که نمی دانم اصطلاح ژن خوب برایشان به کار ببریم یا نه، . این کشتی ها براساس دستورالعمل های خود باید حداکثر تا 12 مایلی آب های ساحلی جلو بیایند اما حتی تا هشت مایلی هم پیش روی می نمایند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه می دهد: متأسفانه اتفاقی که می افتد، این کشتی ها رادارهای ردیابی را موقع شب خاموش می نمایند و از این طریق وارد محدوده های آب های ساحلی می شوند و تمام ذخایر آبزیان ما را دچار مشکل می نمایند. به همین دلیل صیادان به شدت دچار مشکل هستند. به گفته او شیلات در پاسخ به پیگیری های مجلس اعلام نموده است که نمی گذارند کشتی های چینی جی پی اس های خود را خاموش نمایند؛ اما عملا چندین بار است که این رخ داده و به تازگی با دستور دادستان کنارک و سپاه جلوی دو ففرایند از این کشتی ها در شش مایلی آب های چابهار گرفته شده است.

وجود شائبه در راه چارههای شیلات

سعیدی راه چاره شیلات برای مقابله با تخلفات کشتی های چینی را شائبه برانگیز و مبهم توصیف می نماید. او می گوید: شیلات اعلام نموده است که در این کشتی ها ناظر مقیم دارد اما حقوق ناظر مقیم را مسئول شناور تأمین می نماید. در چنین شرایطی چطور ناظر می تواند مانع چنین مفسده ای بگردد. نکته دوم اینکه وقتی مقام قضائی جلوی کشتی های چینی را می گیرد، براساس دستورالعمل های شیلات فقط یک ماه جلوی فعالیت کشتی های توقیف شده گرفته می گردد و بعد از یک ماه باز با همان سبک و سیاق و با شدت بیشتر به صید ترال ادامه می دهند و عملا این فرایند منجر به زیان صیادان و جامعه محلی خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه می دهد: عجیب تر اینکه جامعه صیادی 25 هزار نفر هستند. وقتی به شیلات می گوییم به اینها مجوز صید بدهید که به صورت قانونی سوخت تهیه نموده و صید نمایند، شیلات هرگز زیر بار مجوز دادن به این افراد نمی رود؛ زیرا معتقد است ذخایر آبزیان ما را از بین می برند اما آنجایی که صید ترال می آید و آش را با جاش می برد، هیچ اشکالی از نظر دوستان وجود ندارد و حتی در این شیوه صید از سوخت یارانه ای هم استفاده می نماید. به گفته او در حال حاضر اگرچه تعداد کشتی های چینی در آب های جنوب کاهش یافته اما همچنان 17 کشتی چینی فعال هستند که 10 تا از این کشتی ها در آب های چابهار و کنارک فعالیت می نمایند.

سعیدی می گوید: اطلاعی درباره مالکیت این 17 کشتی نداریم. از شیلات پیگیری می کنیم که شفاف سازی نمایند و بگویند این افراد چه کسانی هستند و به چه نهادها و جریاناتی وصل هستند یا از چه رانتی استفاده نموده اند.

منبع: روزنامه شرق

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1255

به "فعالیت کشتی های چینی در آب های جنوب کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت کشتی های چینی در آب های جنوب کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید