قارچ و یک جهان خاصیت

به گزارش تور تایلند ارزان، قارچ ها رنگ، بافت، شکل و خواص مختلفی دارند. قارچ خواص زیادی دارد؛ از جمله اینکه برای پیشگیری از کلسترول بالا، سرطان سینه و پروستات و دیابت خیلی مفید است و به کاهش وزن و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم یاری می نماید.

قارچ و یک جهان خاصیت

خواص قارچ

فواید قارچ ها برای سلامتی شامل رهایی از اندازه کلسترول بالا، سرطان پستان، سرطان پروستات و دیابت است. آنها به کاهش وزن نیز یاری می نمایند و قدرت سیستم ایمنی شما را افزایش می دهند.

تقریبا همه ما با قارچ ها و قدرت شگفت انگیز آنها آشنا هستیم، به خصوص کسانی که افسانه های بسیاری مانند آلیس در سرزمین عجایب، سه خرس و کودک را خوانده اند یا شنیده اند و یا حتی کسانی که بازی کامپیوتری برادران سوپر ماریو را بازی نموده اند.

شما احتمالا قارچ هایی دیده اید که کسی را بزرگتر نموده است یا به عنوان سپر در برابر هیولای خطرناک به کار رفته است. این موارد فقط منابع فرهنگی معروف نیستند، آنها در واقع نشانگر نمادین فواید سلامتی واقعی قارچ ها هستند. آنها واقعا می توانند شما را بزرگتر نمایند و از شما در برابر بیماری ها و عفونت ها محافظت نمایند، چرا که آنها سرشار از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی، اسید آمینه، آنتی بیوتیک ها و آنتی اکسیدان ها هستند.

قارچ چیست؟

قارچ های خوراکی نامهای علمی مختلفی دارند و نام خانوادگی آنها Agaricus است. آنها اساسا ساپروفیت هستند، موجوداتی (گیاهان بدون کلروفیل) که به وسیله استخراج مواد مغذی از گیاهان و مواد حیوانی مرده رشد می نمایند. آنها از نظر رنگ، بافت، شکل و خواص بسیار متفاوتند.

حدود 140000 گونه قارچ در جهان وجود دارد، اما علم تنها با حدود 10٪ آنها آشنایی دارد، در حالیکه تنها 100 نوع از آنها به خاطر فواید بالقوه برای سلامتی و کاربردهای دارویی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

فواید سلامتی قارچ

قارچ ها فواید بسیاری برای سلامتی دارند و به همین علت اجازه دهید در ادامه مفصل تر به فواید آنها بپردازیم.
کاهش کلسترول
قارچ ها پروتئین های بدون چربی در اختیار بدن قرار میدهند، زیرا هیچ کلسترول یا چربی ندارند و دارای کربوهیدرات های بسیار کمی هستند. فیبر و بعضی از آنزیم های موجود در قارچ ها نیز به کاهش کلسترول یاری می نمایند.

علاوه بر این، محتوای پروتئینی بدون چربی بالا که در آنها یافت می گردد، باعث کاهش کلسترول در هنگام هضم می گردد. تعادل سطوح کلسترول بین کلسترول LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) در جلوگیری از بیماری های مختلف قلبی عروقی مانند آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی لازم است.

درمان کم خونی
بیماران مبتلا به آنمی با داشتن سطح پایین آهن در خون تعیین می شوند که منجر به خستگی، سردرد، کاهش عملکرد عصبی و مسائل گوارشی می گردد.

قارچ منبع خوبی از آهن است و بیش از 90 درصد ارزش غذایی آهن میتواند به وسیله بدن جذب گردد که باعث تشکیل سلولهای قرمز خون می گردد و افراد را در شرایط بالقوه کامل و سالم نگه می دارد.

جلوگیری از سرطان
قارچ ها به علت وجود قابل توجه بتا گلوکان و اسید لینولئیک دوگانه، که هر دو دارای اثرات ضد سرطان زا هستند، در جلوگیری از سرطان سینه و سرطان پروستات بسیار موثر هستند. از این دو، اسید لینولئیک به طور ویژه در سرکوب اثرات مضر استروژن بیش از حد مفید است.

این افزایش استروژن یکی از علل اصلی سرطان پستان در زنان بعد از یائسگی است. از سوی دیگر، بتا گلوکان، رشد سلولهای سرطانی را در موارد سرطان پروستات مهار می نماید، و مطالعات متعدد نشان دهنده خواص ضد توموری قارچ ها در صورت استفاده از آنها به صورت دارویی هستند.

جلوگیری از دیابت
قارچ ها یک رژیم غذایی کم انرژی برای افراد دیابتی هستند. آنها هیچ نوع چربی و کلسترولی ندارند، و اندازه کربوهیدرات بسیار کم، محتوای پروتئین بالا و ویتامین و مواد معدنی بسیار زیادی دارند. بعلاوه حاوی آب و فیبر زیادی هستند. علاوه بر این، قارچ ها حاوی انسولین طبیعی و آنزیم هایی هستند که به کاهش قند یا نشاسته در غذا یاری می نمایند.

آنها بعلاوه دارای ترکیبات خاصی هستند که به عملکرد مناسب کبد، پانکراس و سایر غدد درون ریز یاری می نمایند و در نتیجه باعث ایجاد انسولین و تنظیم مناسب آن در سراسر بدن می شوند. بیماران دیابتی اغلب از عفونت هایی، به ویژه در اندام تحتانی، رنج می برند که میتواند دوره های طولانی ادامه یابد. آنتی بیوتیک های طبیعی در قارچ ها می توانند به محافظت از بیماران دیابتی از این شرایط دردناک و احتمالا تهدید نماینده زندگی یاری نمایند.

بهبود سلامت استخوان
قارچ ها منبع غنی از کلسیم هستند که ماده مغذی ضروری در تشکیل و تقویت استخوان ها است. تامین پایدار کلسیم در رژیم غذایی می تواند شانس شما را برای ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان کاهش دهد و بعلاوه می تواند درد مفصلی و عدم تحرک عمومی را که با تضعیف استخوان مرتبط است، کاهش دهد.
یاری به جذب مواد مغذی
ویتامین D یک ویتامین نسبتا نادر است که در سبزیجات یافت می گردد، و در واقع، شکل های خوراکی این ویتامین به طور کلی رایج نیستند. با این حال، قارچ ویتامین دارد، و این ویتامین ضروری می تواند جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر را تسهیل کند. کلسیم و فسفر نیز در مقادیر خوبی در قارچ وجود دارد، بنابراین اثرات ترکیبی داشتن این همه مواد مغذی باعث می گردد خوردن قارچ ها در هر زمانی ایده خوبی باشد.
تقویت سیستم ایمنی بدن
ارگوتیزیون، آنتی اکسیدان قوی موجود در قارچ، در حفاظت بدن از رادیکال های آزاد و بعلاوه تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. این آنتی اکسیدان در واقع یک اسید آمینه است که حاوی گوگرد است، چیزی که بسیاری از افراد دچار کمبود آن هستند، افزون بر اینکه آن را نمی شناسند و اثرات آن را نمی بینند.

گفته می گردد، وجود این آنتی اکسیدان اصلی که برای قارچ منحصر به فرد است می تواند سلامت سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد. ارگوتیزیون به از بین بردن رادیکال های آزاد که ترکیبات خطرناکی هستند که در طول فرایندهای متابولیکی سلول ها آزاد می شوند و می توانند در سراسر بدن منتشر شوند و باعث آسیب و بیماری های قابل توجهی شوند، یاری میکند.

قارچ ها حاوی آنتی بیوتیکهای طبیعی (شبیه به پنی سیلین) هستند که باعث مهار رشد میکروبی و سایر عفونتهای قارچی می شوند. همان پلی ساکارید ها یعنی بتا گلوکان ها، می توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک و تنظیم نمایند. آنها بعلاوه می توانند به بهبود زخم ها یاری نمایند و از عفونت زخم ها جلوگیری نمایند. بعلاوه ترکیبی خوب از ویتامین A، ب کمپلکس و C در آنها یافت می گردد که سیستم ایمنی را تقویت می نمایند.

کاهش فشار خون
مطالعات انواع مختلف قارچ ها، از جمله قارچ های شیتاکه و مایتاکه (shiitake , maitake) نشان داده اند که آنها دارای محتوای پتاسیم بالایی هستند. پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور عمل می نماید، تنش را در رگ های خونی کاهش می دهد و بنابراین فشار خون کاهش می یابد. فشار خون بالا به شرایط مرگباری، به ویژه حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

پتاسیم بعلاوه عملکرد شناختی را افزایش می دهد، زیرا افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز باعث تحریک فعالیت های عصبی می گردد. مطالعات نشان داده اند که افزایش سطح پتاسیم باعث بهبود حافظه و حفظ دانش می گردد.

افزایش جذب آهن
مس اثرات مفیدی بر بدن دارد و می تواند در قارچ یافت گردد. مس می تواند جذب آهن از غذا را تنظیم و تحریک کند و با دریافت آن از بخش های ذخیره سازی اولیه در بدن مثل کبد به درستی از آن بهره مند گردد. قارچ ها بعلاوه سطح بالایی آهن دارند، بنابراین هم برای استخوان های سالم و هم جلوگیری از کم خونی مفید هستند.
سرشار از سلنیوم
سلنیوم موجود در قارچ یکی از مهم ترین عناصر مفیدی است که اغلب نادیده گرفته می گردد. منبع اولیه سلنیوم در پروتئین حیوانی است، با این حال، به علت طبقه بندی آنها به عنوان قارچ هایی که بر روی حیوانات و گیاهان تغذیه می نمایند، قارچ های خوراکی برترین راه برای به دست آوردن اندازه لازم سلنیوم هستند. سلنیوم به اندازه زیاد در قارچ یافت می گردد و می تواند با تقویت قدرت و افزایش دوام استخوان، سلامت استخوان را بهبود بخشد.

بعلاوه دندان، مو و ناخن را نیز تقویت می نماید. علاوه بر این، این ماده مغذی ضروری، آنتی اکسیدانی قوی است که بدن را از شر رادیکال های آزاد رها میکند و به طور کلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. قابلیت دسترسی بیولوژیک سلنیوم در قارچ ها براساس گونه ها فرق دارد، اما بیشتر قارچ های معمول مصرف شده دارای سطوح قابل توجهی از این ماده معدنی هستند.

کاهش وزن
آیا باور دارید که یک رژیم پروتئینی کاملا بدون چربی برای از دست دادن چربی و ایجاد توده عضلانی ایده آل است؟ خوب، باور کنید یا نه، این مسئله درست است. بیشتر چربی ها برای هضم پروتئین های موجود در غذای ما سوخته می شوند، بنابراین وقتی که پروتئین با اندازه کربوهیدرات بسیار کم، بدون چربی و بدون کلسترول همراه است و اندازه خوبی فیبر دارد، بهتر هم می گردد.

این دقیقا ترکیبی است که قارچ ها برای یاری به کاهش وزن ارائه میدهند! قارچ ها با توجه به تراکم مواد مغذی خود، در واقع بالاتر از بسیاری از میوه ها و سبزیجات رتبه بندی می شوند و بعضی از محققان می گویند که قارچ یکی از غذاهای نادر است که مردم می توانند تا جایی که ممکن است از آن بخورند بدون اینکه عوارض جانبی داشته باشند.

مطالعه ای گوشت قرمز را با قارچ سفید دکمه ای، تقریبا یک فنجان در روز جایگزین کرد، و متوجه شد کسانی که به طور آزمایشی قارچ خوردند نه تنها وزن قابل توجهی در طول یک دوره استاندارد از دست دادند، بلکه دور کمر آنها نیز کاهش یافت و بهتر قادر بودند به جای اینکه مانند بسیاری از رژیم های دیگر، دوباره دچار چاقی شوند، وزن خود را حفظ نمایند.

رعایت احتیاط
توجه داشته باشید، قارچ می تواند بسیار خطرناک باشد! بیشتر گونه های قارچ خوراکی نیستند، بسیار سمی هستند و به طور قابل توجهی با همتایان خوراکی خود مشابه هستند. هرگز سعی نکنید برای مصرف قارچ ها را از جنگل انتخاب کنید، مگر اینکه آموزش دیده باشید تا آنها را به خوبی شناسایی کنید.

قارچ ها دارای توانایی منحصر به فرد برای جذب موادی هستند که در آنها رشد می نمایند، خوب یا بد. این ویژگی چیزی است که به آنها قدرت زیاد، و بعلاوه جنبه های خطرناک میدهد. بسیاری از قارچ ها، هنگامی که در طبیعت یافت می شوند، حاوی فلزات سنگین هستند که می توانند بسیار سمی و بعلاوه آلاینده های هوا و آب باشند.

بعلاوه، هنگام خرید قارچ، به فروشندگان ناشناس اعتماد نکنید. همواره به محصولات مهر و موم از شرکت های معتبر و یا کسانی که در شرایط کنترل شده پس از خرید بذر های قارچ از یک منبع مورد اعتماد، قارچ پرورش داده اند، اعتماد کنید. ت

نها یک قارچ سمی در غذا می تواند سلامت افراد زیادی را تهدید کند و باعث رفتن به کما، نشانه های شدید مسمومیت، حالت تهوع، استفراغ، تشنج، گرفتگی و دیوانگی گردد. بسیاری از گونه ها حتی ممکن است در صورت مصرف کشنده باشند.

همواره از خوردن قارچ های رنگ پریده یا قارچ هایی که رنگ های متفاوتی نسبت به رنگ گونه هایی که به طور معمول پذیرفته شده اند، دارند، خودداری کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 2005

به "قارچ و یک جهان خاصیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ و یک جهان خاصیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید