مراقبت های حمایتی- تسکینی از بیماران سرطانی ، در زمان شیوع کرونا اهمیت مراقبت از بیماران صعب العلاج در خانه چشمگیر است

به گزارش تور تایلند ارزان، فلوشیپ طب تسکینی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در شرایط کنونی، خدمات مراقبت در منزل از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد؛ چرا که این بیماران جزء گروه های پرخطر برای ابتلا به ویروس Covid-19 محسوب می شوند.

مراقبت های حمایتی- تسکینی از بیماران سرطانی ، در زمان شیوع کرونا اهمیت مراقبت از بیماران صعب العلاج در خانه چشمگیر است

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

عادله رضاقلی زاده متخصص بیماری های داخلی و فلوشیپ طب تسکینی درگفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، درباره طب سرطان گفت: از زمانی که انسان پا به عرصه وجود می گذارد، احتیاجمند مراقبت و حمایت های محیط و اطرافیان می باشد. مراقبت در مقاطع مختلف زندگی انسان در این دنیای خاکی، شکل ها و مدل های متفاوتی خواهد داشت و در بعضی مقاطع مهمتر و پر رنگتر می شود، به گونه ای که بدون این حمایت ها و مراقبت ها، زندگی سخت و بعضا غیر ممکن خواهد شد. مثل نوزاد تازه متولد شده که برای تامین احتیاج های خود و ادامه حیات، احتیاجمند مراقبت و حمایت همه جانبه مادرش خواهد بود.

وی اضافه نمود:همانطور که گفته شد کماکانی که انسان ها در دنیا زندگی می نمایند، ممکن است شرایطی رخ دهد که احتیاجمند حمایت ها و مراقبت های ویژه و جامع تری از سوی سایر افراد و اجتماع شوند. مثال این شرایط، بروز بیماری هاست؛ روزگاری را که انسان در بستر بیماری سپری می نماید، مراقبت های اعضای خانواده و حمایت های تیم درمانگر در بهبود شرایط نقش بسزایی خواهند داشت. در اغلب موارد، شرایط ناتوانی و کم توانی گذراست و فرد در فاصله زمانی محدودی به زندگی عادی برخواهد گشت؛ اما در جایی که شاهد بیماری های مزمن و صعب العلاج مثل سرطان، MS، نارسایی ارگان های حیاتی بدن (نارسایی مزمن ریوی، نارسایی مزمن قلبی، نارسایی مزمن کلیوی)، ایدز یا آلزایمر و ... هستیم، ممکن است بیمار مدت های طولانی و گاهی تا سرانجام عمر درگیر فرآیند درمان و رنج ها و سختی های ناشی از بیماری و یا عوارض ناشی از درمان و همچنین ناتوانی های ناشی از آن شود.

رضاقلی با اشاره به مراقبت سرطانی ها مطرح کرد: در اینجاست که حمایت و مراقبت معنای جدی تر و جامع تری پیدا می نماید، چرا که در این شرایط نه تنها بیمار، بلکه مراقبین اصلی و افراد خانواده وی نیز درگیر چالش های اساسی می شوند و مراقبت ها باید به صورت همه جانبه ارائه شود و در واقع باید پا به پای کنترل علائم جسمانی (مثل درد، تهوع، استفراغ و ...) مسائل عاطفی، روحی-روانی، اجتماعی و معنوی نیز مد نظر قرار گیرد.

فلوشیپ طب تسکینی بیان نمود:بر همین مبنا، سازمان بهداشت دنیا (WHO)، تعریفی از مراقبت های حمایتی- تسکینی (Palliative care) را برای اولین بار در سال 1990 میلادی با مضمون مراقبت های همه جانبه (Total care) در افراد مبتلا به بیماری های صعب العلاج ارائه کرد و به این شکل این علم از سوی WHO رسمیت یافت. کنترل و مدیریت علائم جسمانی آزار دهنده (مثل درد و ...)، مسائل روانی- اجتماعی و معنوی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. هدف از مراقبت های حمایتی- تسکینی، دستیابی به کیفیت زندگی مناسب و حفظ آن برای بیمار و همراهان وی می باشد.

وی اض اضافه نمود: برمبنای متون علمی به روز شده، توصیه می شود که از همان ابتدای تشخیص بیماری های صعب العلاج، مراقبت های حمایتی- تسکینی توسط اعضای تیم آن شروع شود. در واقع مراقبت ها از همان جایی شروع می شود که باید خبر ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان را به بیمار و یا همراهان داد. این خبر چگونه و در چه شرایطی باید داده شود، قبل و بعد از دادن خبر چه باید کرد، احساسات و هیجانات بیمار و همراهان را چگونه کنترل کرد و سپس در مراحل مختلف بیماری، حوادث و اتفاقاتی که بروز می نماید مثل پیشرفت بیماری، تغییرات درمانی، ایجاد عوارض و ... و چالش های موجود، چگونه می توان بیمار را مدیریت کرد؟

رضا قلی زاده گفت:در واقع در این مدل از مراقبت ها، تیمی متشکل از پزشک طب تسکینی، پرستار، انکولوژیست، جراح، روانشناس، روانپرشک و طب فیزیکی، مددکار اجتماعی و مراقبین معنوی مسئولیت مراقبت جامع را برعهده خواهند داشت.

وی ادامه داد: مراقبت های حمایتی و تسکینی در دو سطح عمومی و تخصصی ارائه می شود، در سطح عمومی مراقبت ها توسط پزشکان عمومی، پرستاران و روانشناسان دوره دیده قابل ارائه است و در صورت لزوم (عدم کنترل علائم) و احتیاج به مداخلات تخصصی به متخصصین طب تسکینی ارجاع می شوند.

این پزشک متخصص بیان نمود: یکی از مهمترین نکات اولیه و اساسی در طب تسکینی، مهارت برقراری ارتباط صحیح و مناسب درمانگر با بیمار و همراهان وی می باشد که پس از ارائه توضیحات لازم در خصوص بیماری، براساس شرایط بیمار و همراهان و پس از جلب اعتماد متقابل و حفظ کرامت انسانی، نقش بیمار و مراقبین وی در اتخاذ تصمیمات درمانی نادیده گرفته نشود.

وی اشاره نمود:در کشور ما هم، بیش از یک دهه است که طب تسکینی در حوزه سلامت تعریف شده است و از آنجایی که سرطان به عنوان یکی از بیماری های صعب العلاج از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است، لذا در حال حاضر با تمرکز بر این بیماری، مراقبت های حمایتی تسکینی در حال ارائه می باشد که هم در بیمارستان (به صورت ویزیت های سرپایی، مشاوره و ویزیت بیماران بستری در بخش) و هم به صورت خدمات مراقبت در منزل (پزشکی، پرستاری، روانشناسی و...) عرضه می شود.

رضاقلی زاده اشاره نمود:با توجه به شیوع بیماری کرونا در شرایط کنونی، خدمات مراقبت در منزل از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد؛ چرا که این بیماران جزء گروه های پرخطر برای ابتلا به ویروس Covid-19 محسوب می شوند و حذف مراجعات غیر ضروری و ارائه ویزیت در منزل، در ایجاد آرامش روانی و کاهش خطر ابتلا، تاثیر بسزایی دارد.

وی اضافه نمود: بهترین مدل برای دریافت مراقبت های حمایتی- تسکینی، ارجاع توسط پزشک معالج است و ضروری است تعامل مناسبی بین تیم درمان سرطان و تیم طب تسکینی شکل بگیرد و تا مادامی که بیمار در قید حیات است، تداوم یابد.

فلوشیپ طب تسکینی در آخر گفت:یکی دیگر از تاکیدات سازمان بهداشت دنیای در ارائه مراقبت های حمایتی-تسکینی، تداوم ارائه مراقبت ها تا مراحل سرانجامی حیات و حتی پس از فوت بیماران، در دوران سوگ می باشد که ما نیز بر این امر مهم تاکید و اهتمام داریم، چرا که بیماری های صعب العلاج (مزمن و پیشرونده) از ابعاد مختلف موجب آسیب در اعضای خانواده خواهند شد و آنان نیز به حمایت های همه جانبه احتیاج دارند، مد نظر قرار دادن این امر مهم، همیشه سر لوحه رسالت ما در ارائه خدمات بوده است. امیدواریم بتوانیم با همراهی تمامی گروه های حوزه سلامت، در دستیابی به اصل اساسی که همان بهبود کیفیت زندگی بیمار و همراهان وی (از ابتدا تا انتهای بیماری) گام های موثری را برداریم و با نگاهی جامع نسبت به مسائل و رنج های بیماری (جسمی/ غیرجسمی) و همراهان در بهبود آن ها تاثیرگذار باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1389

به "مراقبت های حمایتی- تسکینی از بیماران سرطانی ، در زمان شیوع کرونا اهمیت مراقبت از بیماران صعب العلاج در خانه چشمگیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت های حمایتی- تسکینی از بیماران سرطانی ، در زمان شیوع کرونا اهمیت مراقبت از بیماران صعب العلاج در خانه چشمگیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید