مصر پرونده سد النهضه را به سازمان ملل داد

به گزارش تور تایلند ارزان، وزیر منابع آبی مصر گفت که کشورش پرونده بحران سد النهضه را به سازمان ملل ارائه کرد.

مصر پرونده سد النهضه را به سازمان ملل داد

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، محمد عبدالعاطی، وزیر منابع آب مصر در گفتگویی با یک رادیوی محلی که آن را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، اعلام نمود که پرونده مربوط به سد النهضه برای سازمان ملل ارسال شد.

عبدالعاطی بدون ارائه جزئیات بیشتر تنها اظهار کرد: وزارت خارجه (مصر) مسؤولیت ارائه این پرونده به سازمان ملل را بر عهده دارد.

این وزیر مصری در ادامه گفت: انتظار می رود نشستی در این رابطه برگزار گردد و منتظر تصمیمات آن نشست هستیم.

او در اظهارات خود تعیین نکرد که آیا این نشست مربوط به شورای امنیت است و یا مجمع عمومی سازمان ملل.

اما سامح شکری، وزیر خارجه مصر روز شنبه گفته بود که کشورش در حال اجرا رایزنی هایی برای برگزاری نشستی در شورای امنیت درباره سد النهضه است.

هنوز شورای امنیت بیانیه ای در خصوص تاریخ این نشست و سایر جزئیات آن منتشر ننموده است.

عبدالعاطی در ادامه اعلام نمود که به زودی برای افتتاح بعضی پروژه های توسعه ای که پیش از این کشورش اجرا نموده، سفری به کشورهای آفریقایی خواهد داشت.

بعلاوه وزیر منابع آب مصر تاکید نمود: پایه و ستون مصر به وسیله همکاری، ادغام و صلح با کشورهای حوزه رود نیل و تمامی کشورهای آفریقایی ثابت است.

آدیس آبابا بر اجرای مرحله دوم آب گیری سد النهضه در ژوئیه و اوت آینده حتی در صورت دست نیافتن به توافقی در این خصوص اصرار داشته و مدعی است، قصد خسارت زدن به خارطوم و قاهره را ندارد و تنها هدفش از احداث این سد فراوری برق برای اهداف توسعه ای است.

در مقابل قاهره تاکید دارد باید ابتدا به توافقی سه جانبه درباره آب گیری و راه اندازی سد دست یافت تا سهمیه سالانه مصر و سودان از آب رود نیل تضمین گردد.

خارطوم هم چند روز قبل آمادگی مشروط خود را برای پذیرش پیشنهاد اتیوپی برای توافقی جزئی در خصوص آب گیری دوم سد اعلام نمود.

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر 30 مارس گذشته در بیانی شدید اللحن خطاب به اتیوپی تاکید نمود: آب رود نیل خط قرمز است و هرگونه تعرض به سهمیه آب مصر واکنشی را در پی خواهد داشت که ثبات کل منطقه را به خطر خواهد انداخت.

سد النهضة (سد رنسانس) که به وسیله اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به مقدار دستکم 50 درصد کاهش می دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد نمود. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد احتیاج خود را ضروری می داند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1886

به "مصر پرونده سد النهضه را به سازمان ملل داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصر پرونده سد النهضه را به سازمان ملل داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید