مهمترین وقایع زندگی مهاتما گاندی، رهبر مبارز هند

به گزارش تور تایلند ارزان، مهاتما گاندی (مهانداس کارامچاند گاندی) رهبر سیاسی و معنوی هند بود که در راه رسیدن به استقلال، آزادی و صلح متحمل سختی های بسیاری در زندگی شد.

مهمترین وقایع زندگی مهاتما گاندی، رهبر مبارز هند

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

وقتی به زندگی شخصی مهاتما گاندی (Mahatma Gandhi) نگاه می کنید، ممکن است نکته قابل توجهی پیدا نکنید اما با نگاهی به زندگی سیاسی او خواهید فهمید که این مرد بزرگ، مهم ترین تاثیر را در به دست آوردن استقلال کشور هند داشته است. با ادای احترام به این رهبر فقید، نقاط عطف و مهمترین وقایع زندگی او را بررسی می کنیم.

مهاتما گاندی و حادثه قطار - 1893

بدون شک همه مردم آن زمان، حادثه وحشتناک قطار در جنوب آفریقا را به یاد می آورند. حادثه ای که در طی آن مهاتما گاندی به خاطر نشستن بر روی جایگاه درجه یک، توسط یک مسافر نژادپرست از قطار به بیرون پرتاب شد. این رویداد، اولین رویارویی گاندی با مساله نژادپرستی بود که به عنوان یک وکیل عزم او را برای مبارزه با چنین تبعیضاتی بیش از پیش نمود.

گاندی و مجلس سنای ناتال - 1894

با این که بیشتر مردم گاندی را به خاطر فعالیت های صلح جویانه او در کشور هند می شناسند، اما این انسان بزرگ نقش بسزایی در زندگی هندوهای جنوب آفریقا نیز داشته است. تاسیس مجلس سنا در ناتال، اقدامی مهم برای اعلام مخالفت گاندی با لایحه ممنوعیت حق رای هندوهای ساکن جنوب آفریقا بود. اگرچه این حرکت با شکست روبرو شد اما، گاندی اقدامات زیاد دیگری برای مبارزه با مسائل و بی عدالتی هایی که بر مردم هند روا داشته شده بود، انجام داد و این اقدامات او را به یک جنگجو در راه رسیدن به عدالت تبدیل کرد.

بیشتر بدانید: بیوگرافی مهاتما گاندی ، رهبر سیاسی و معنوی هندی ها

ضرب و شتم مهاتما گاندی توسط اراذل و اوباش در دوربان - 1897

یکی دیگر از حملات نژادپرستانه ای که در زندگی مهاتما گاندی رخ داد، زمانی بود که او توسط یک نژادپرست سفید پوست در بندرگاه دوربان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. گاندی حاضر به شکایت از فرد مهاجم نشد و همین مورد، نقطه عطفی در مبارزات او علیه خشونت شد و پس از آن نیز مورد ستایش عموم قرار گرفت. البته بعدها فرد مهاجم دربرابر مردم از او عذرخواهی کرد.

مهاتما گاندی و رهبری مسلمانان - 1891

سال 1891، زمانی بود که مهاتما گاندی حمایت همه جانبه مسلمانان را در رهبری جنبش خلافت به دست آورد. هدف و انگیزه اصلی گاندی از این کار، متحد شدن هندوها و مسلمین علیه بریتانیایی ها بود.

گاندی و تحریم کالاهای انگلیسی - 1920

در سال 1920 جایگاه مهاتما گاندی در کنگره محکم تر از قبل شد. به همین خاطر مردم را به تحریم محصولات و کالاهای انگلیسی ترغیب نمود و آن ها را تشویق کرد تا به جای خرید اجناس و لباس های انگلیسی، برای خودشان لباس بدوزند.

مهاتما گاندی و رژه نمک - 1930

بریتانیا با ممنوع کردن تولید نمک در هندوستان، خواست اقدام گاندی و هندوها را تلافی کند. دولت انگلستان اعلام کرد که هر کسی این قانون را زیر پا بگذارد، به سه سال حبس محکوم خواهد شد. در دوازدهم مارس 1930، گاندی شصت و یک ساله، به مدت 24 روز مسافتی 320 کیلومتری را با پای پیاده تا نزدیک ساحل در دندی پیمود تا خودش بدون پرداخت مالیات، نمک تولید کند. در طول این راهپیمایی مردم بسیاری به او پیوستند. این اقدام تاریخی که باعث خودکفایی مردم هند در تولید نمک شده بود، باعث به زندان افتادن مجدد گاندی شد.

گاندی و جنش خروج از هند - 1942

در سال 1942 مهاتما گاندی جنبش خروج از هند را راه اندازی کرد و به این ترتیب با اعلام استقلال هندوستان، خواستار خروج بریتانیایی ها از خاک هندوستان شد. یک بار دیگر گاندی به خاطر این حرکت ضد بریتانیایی، به زندان افتاد.

اعتصاب غذای 21 روزه مهاتما گاندی - 1943

در 1943 مهاتما گاندی هفتاد و سه ساله به نفع وحدت هندو-مسلمان، به مدت 21 روز دست به اعتصاب غذا زد. هدف او اعتراض به تجزیه کشور هند بود اما در نهایت توسط اتحاد مسلمانان کنار گذاشته شد.

مهاتما گاندی و استقلال هند - 1947

این سال، سالی پر از تجربه های تلخ و شیرین برای مهاتما گاندی بود. با این که در این سال گاندی به هدف همیشگی خود که استقلال هند بود دست یافت، اما تنش میان مسلمانان و هندوها بالا گرفت و منجر به اعمال خشونت های شدیدی شد.

آخرین مبارزه گاندی - 1948

بعد از اوضاع وخیمی که پس از اعلام استقلال هند به وجود آمد، مهاتما گاندی آخرین ماموریت خود را در سال 1948 برعهده گرفت. او خود را مامور کرد تا برای ایجاد صلح، دولت را وادار به پرداخت غرامت به پاکستان نماید. ظرف پنج روز تمام خواسته های او که شامل برقراری صلح و دوری جامعه از خشونت بود جامه عمل پوشیدند. این پیروزی آخرین موفقیت گاندی بود و متاسفانه دو هفته بعد او ترور شد.

مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1560

به "مهمترین وقایع زندگی مهاتما گاندی، رهبر مبارز هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین وقایع زندگی مهاتما گاندی، رهبر مبارز هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید