واردات با کارت های بازرگانی یک سال مصرف 90 برابر کارت های تمدیدی

به گزارش تور تایلند ارزان، مطابق بعضی آمارها، کارت های بازرگانی یک سال مصرف طی یک سال فعالیت خود، به طور متوسط 90 برابر کارت هایی که تمدید می شوند، واردات انجام می دهند.

واردات با کارت های بازرگانی یک سال مصرف 90 برابر کارت های تمدیدی

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به آسیب شناسی و شرایط صدور کارت های بازرگانی و ارائه راهکارهای اصلاحی پرداخت.

در بخش آسیب های موجود در زمینه کارت بازرگانی به موضوع فرار اقتصادیاتی به عنوان یکی از پیامدها و مهمترین نتایج سوء، وجود کارت های بازرگانی اجاره ای پرداخت شد.

در حال حاضر شرایط به گونه ای است که هر چند این استعلامات به وسیله سامانه کارت بازرگانی هوشمند صورت می گیرد، اما اشخاص اجاره کننده کارت بازرگانی یا شخص وکیل، زمانی احتیاج به تسویه حساب با گمرک و سازمان امور اقتصادیاتی پیدا می نماید که بخواهد همین کارت خود را برای یک سال دیگر تمدید کند.

در این صورت وی باید بعضی مراحل صدور کارت را طی کند و برای تمدید کارت خود مفاصاحساب از سازمان امور اقتصادیاتی، سازمان تأمین اجتماعی و نیز گمرک ارائه نماید. اما اگر شخص مورد اشاره قصد تمدید این کارت را نداشته باشد دیگر چنین مواردی را احتیاج نخواهد داشت. به این معنا که آن شخص جهت ادامه فعالیت خود به سراغ شخص سومی می رود و همین کار را برای سال بعد تکرار می نماید. بدهی های گمرکی و اقتصادیاتی هم برعهده کسی است که کارت به نام او صادر شده است زیرا فرد در خاتمه سال اقتصادی که موظف است اظهارنامه اقتصادیاتی خود را به سازمان اقتصادیاتی ارائه کند این کار را انجام نمی دهد.

معمولا پس از چند سال سازمان امور اقتصادیاتی و همچنین گمرک براساس محتویات پرونده ای که برای اشخاص صاحب کارت بازرگانی، مطابق با مدارکی که وی هنگام دریافت کارت بازرگانی ارائه نموده، به دارنده کارت بازرگانی مراجعه می نماید و با شخصی روبرو می شوند که از بدهی اقتصادیاتی و گمرکی معمولا سنگین خود بی خبر است و معمولا دارایی چندانی هم برای پرداخت این بدهی ندارد.

از طرفی تعداد چنین پرونده هایی در حال حاضر زیاد است و مطابق آمار های دریافت شده از مراجع رسمی از جمله سازمان امور اقتصادیاتی و... قسمت قابل توجهی از بدهی ها و معوقات اقتصادیاتی و گمرکی از همین نوع هستند.

سوءاستفاده از کارت بازرگانی در سال های اخیر و رشد بی سابقه کارت های اجاره ای در کشور خصوصا در دوران تحریم، باعث ضرر های فراوانی برای دولت شده است. از جمله می توان به عدم پرداخت اقتصادیات، عدم پرداخت حقوق گمرکی، عدم شفافیت بخش تجاری، قاچاق کالا و ارز و... اشاره نمود.

مطابق بعضی آمار ها، کارت های بازرگانی یک سال مصرف طی یک سال فعالیت خود، به طور متوسط 90 برابر کارت هایی که تمدید می شوند، واردات انجام می دهند. این مسئله نشان دهنده تشدید آثار مخرب این کارت ها در سال های اخیر است. به عبارت دیگر با علم به اینکه شخص دارنده کارت بازرگانی یکسال مصرف قصد عدم پرداخت حقوق دولت را دارد، سعی بر آن دارد که حداکثر استفاده از کارت های مزبور را نماید.

طبق گزارش معاونت نظارت و بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتهی به 1396.10.30 معوقات اقتصادیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده کارت بازرگانی مجموعا بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ حدود 9 هزار میلیارد تومان مربوط به اصل اقتصادیات متعلقه و مبلغ 19 هزار میلیارد تومان مربوط به جرائم تعلق یافته است که این رقم بیش از 42 درصد مجموع اقتصادیات مستقیم و کالا و خدمات وصول شده کشور در سال 1394 است.

همچنین به لحاظ تعداد پرونده دارای بدهی معوق، اداره کل امور اقتصادیاتی استان آذربایجان شرقی با 3072 فقره و اداره کل امور اقتصادیاتی شمال استان تهران با 10 فقره به ترتیب بیشترین و کمترین پرونده را دارا هستند. همچنین اداره کل امور اقتصادیاتی استان گیلان و اداره کل امور اقتصادیاتی استان خراسان جنوبی به ترتیب با 13.5 و 0.1 میلیارد ریال دارای بیشترین و کمترین میزان سرانه بدهی اقتصادیاتی پرونده های مربوط به دارای کارت بازرگانی هستند.

براساس نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران این رقم قبل از برقراری 4 درصد اقتصادیات على الحساب از وارد کنندگان بوده است و بعد از این برقراری عملا فرار اقتصادیاتی منتفی شده است. البته در پاسخ به این نکته می توان با رجوع به اخبار و آمار های سازمان های ذیربط از جمله سازمان امور اقتصادیاتی و .. این ادعا را رد کرد و به جرأت می توان اذعان نمود على رغم برقراری 4 درصد اقتصادیات على الحساب کمافی السابق فرار اقتصادیاتی و سوءاستفاده از کارت بازرگانی همچنان پابرجاست.

در آنالیز 31 اداره کل امور اقتصادیاتی تا خاتمه عملکرد سال 1391، آمار ها حاکی از آن است که حدودا 84 درصد پرونده های مربوط به کارت بازرگانی، مربوط به اشخاص حقیقی است. رقم کل بدهی های مربوط به پرونده های کارت بازرگانی در این 31 اداره کل امور اقتصادیاتی برابر با 52 هزار و 755 میلیارد ریال است که 45 هزار و 292 میلیارد ریال از این بدهی مربوط به اشخاص حقیقی و 7 هزار و 463 میلیارد ریال آن به اشخاص حقوقی تعلق دارد. یعنی اشخاص حقیقی با داشتن 84 درصد از پرونده های اقتصادیاتی مربوط به کارت بازرگانی، 86 درصد از کل بدهی ها را به خود اختصاص داده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: thailandro.ir شناسه مطلب: 1395

به "واردات با کارت های بازرگانی یک سال مصرف 90 برابر کارت های تمدیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات با کارت های بازرگانی یک سال مصرف 90 برابر کارت های تمدیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید